دبیرکل جبهه پیشرفت و عدالت درباره تحرکات اخیر احمدی نژاد می گوید: فردی که دو دوره رئیس جمهور بوده است باید چارچوب‌های نظام و قوانین و مقررات کشور را رعایت کند و به پیشرفت کشور کمک کند .
کد خبر: ۹۵۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 03 April 2021

صدر: برخی مخالفت‌ها با نیامدن رئیسی از سر دلسوزی نیست

 

 

به گزارش تابناک سمنان سیدشهاب الدین صدر، دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در بخشی از گفتگوی عیدانه با خبرگزاری خبرآنلاین، از احتمال وقوع سونامی رأی در انتخابات 1400 روایت کرد. او اگرچه قالیباف و رئیسی را کاندیداهای احتمالی جریان راست می داند اما این را هم می گوید که شاید این دو چهره رأی نیاورند.

بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

*آقای صدر! آیا برای انتخابات ۱۴۰۰ باید منتظر پدیده انتخاباتی باشیم تا هم مردم به انتخابات متمایل شوند و هم سونامی رأی ایجاد شود؟

ممکن است پدیده جدیدی در انتخابات مطرح شود. سونامی رأی نیز ممکن است رخ دهد همه اینها بستگی به کسانی دارد که انتخابات را مدیریت می کنند مثل شورای نگهبان و وزارت کشور.

*نام آقای احمدی نژاد هم برای انتخابات پیش رو مطرح است آیا تاییدصلاحیت می‌شود؟قدرت رأی آوری دارد؟

آقای احمدی نژاد هم تمایل دارد در صحنه انتخابات حضور داشته باشد به هر حال آقای احمدی نژاد و آقای خاتمی دو دوره رئیس جمهور بوده‌اند این اشخاص تمایل دارند در صحنه سیاسی-اجتماعی موثر باشند درباره این گونه افراد، سخن نادرستی نیست چون آنها تجارب زیادی دارند و مشکلات کشور را می دانند تمایل دارند که نقش آفرین باشند. حال هرکدام از اینها به نحوی در حال فعالیت هستند. احمدی نژاد هم در مکان‌های مختلف اظهارنظر و موضعگیری می کند ما فقط باید به این نکته توجه کنیم که هر کسی در کشور ما مسئولیت بالایی را در اختیار می‌گیرد نخست اینکه باید آنها را در درون نظام حفظ کنیم چراکه این افراد مسئولانی هستند که در پُست‌های بالایی خدمت کردند همه این سلیقه‌ها مورد احترام ما هستند. این گونه نباشد که بگوییم هر کسی رئیس جمهور می‌شود دچار دردسر می‌شود و منحرف می‌شود و یا مقابله می‌کند این اظهارات، درست نیست.

باید کاری کرد افراد در بستر انقلاب و مردم بمانند

 در واقع باید کاری کرد که این اشخاص در بستر انقلاب و همراه مردم بمانند نکته دوم اینکه این افراد هم باید خودشان مراقبت کنند در یک دست اندازها و چاله‌هایی نیفتند که به نظام آسیب بزند. به هر حال فردی که دو دوره رئیس جمهور بوده است باید چارچوب‌های نظام و قوانین و مقررات کشور را رعایت کند و به پیشرفت کشور کمک کند حال اگر کسی احساس کند انقلاب در معرض تهدید قرار گرفته ممکن است قیام کند اما کشور حساب کتاب دارد و دستگاه های قانونی در حال انجام وظیفه هستند در رأس آن رهبری حضور دارند و به اوضاع کشور نگاه می‌کنند اگر احساس خطر کنند اقدام می‌کنند. در نتیجه این افراد هم باید نشان دهند که دلشان برای منافع ملی می‌سوزد. نباید در اظهاراتشان این گونه نشان دهند که به دنبال مقاصد دیگری هستند باید از سردلسوزی سخن بگویند و کار کنند.

 

 

صدر: شاید رئیسی و قالیباف رأی نیاورند /سونامی رأی رخ می دهد اگر...

 

 

نمی‌توان گفت خاتمی و احمدی‌نژاد چیزی نگویند

گاهی اوقات وقتی برخی موضعگیری می کنند فضا دچار التهاب می شود. با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم برخی افراد به دنبال ایجاد موج هایی در جامعه هستند تا طرفدارانی را به سمت خود جذب کنند شاید کمی زمان بگذرد صحنه سیاسی تا حدودی تغییر کند. آقای احمدی نژاد و آقای خاتمی در دوره‌هایی روسای جمهور کشور بودند و سلیقه های خاصی دارند و در بخش‌هایی هم فعالیت می‌کنند و این طبیعی است نمی‌توان گفت که اینها هیچ چیزی نگویند و کاری نکنند اما این اشخاص باید در چارچوب قوانین و مقررات کشور کار کنند تا عده ای چه در داخل و خارج کشور، از اظهارات آنها علیه نظام و انقلاب سوءاستفاده نکنند.

*از بین کاندیداهایی که مطرح شده اند کدام یک مطلوب تر هستند؟

ما در شورای وحدت هنوز وارد مصادیق نشدیم صرفا اظهارنظراتی مطرح شده است.

رئیسی مورد علاقه افراد است اما....

*در مورد ابراهیم رئیسی چطور؟

آقای رئیسی چون در اداره قوه قضاییه، عملکرد خوبی داشته و دارد مردم، رأی ایشان در انتخابات گذشته را تثبیت می‌کنند چراکه مردم احساس می‌کنند یک مدیر بسیارخوب و موثری در رأس قوه قضاییه است به ویژه نسبت به ادوار دیگر این قوه. مردم از عملکرد ایشان در قوه قضاییه رضایت دارند حال اینکه آیا در آستانه انتخابات، چه اتفاقی در صحنه سیاسی رخ می‌دهد هنوز مشخص نیست در شورای وحدت هنوز ما وارد مصادیق نشده ایم که نامزدها را بررسی کنیم که از چه کسی حمایت شود. اظهارنظراتی مطرح می‌شود. به هر حال آقای رئیسی مورد علاقه افراد است عملکردشان بسیار خوب است هنوز شورای وحدت وارد بحث مصادیق ریاست جمهوری نشده است.

برخی مخالفت‌ها با نیامدن رئیسی از سر دلسوزی نیست

*اما در عین حال بسیاری بر این باورند که رئیسی بهتر است در قوه قضاییه بماند، چرا اصولگرایان بر روسای دو قوه مقننه و قضائیه برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اصرار دارند؟

در حال حاضر چون روسای دو قوه مطرح هستند این اظهارنظر از سوی برخی مطرح می‌شود  حال ممکن است این نظرات گاهی از سر دلسوزی باشد و گاهی هم در مخالفت با حضور این افراد مطرح ‌شود. گاهی این نظرات به این دلیل است که این افراد نامزد نشوند. 

این ریسک وجود دارد که رئیسی و قالیباف بیایند و رأی نیاورند

*این جابه جایی‌ها ریسک نیست؟

به هر حال ریسکی که وجود دارد این است که این افراد به انتخابات ریاست جمهوری بیایند و رأی نیاورند. یقینا آثاری هم دارد. وقتی آقای ناطق نوری رئیس مجلس بود وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شد و در نهایت رأی نیاورد. هر چند در آن زمان، مجلس اداره شد اما یک آثاری را در مدیریت آن دوره فرد به جای می‌گذارد. در حال حاضر هم آقای قالیباف، اگر می‌خواهد وارد عرصه انتخابات شود باید این ریسک را بپذیرد ممکن است رأی بیاورد و یا ممکن است رأی نیاورد. اگر رأی نیاورد در اداره مجلس هم آثاری خواهد داشت.

*درباره آقای رئیسی چطور؟

درباره آقای رئیسی، وضعیت متفاوت است چون ایشان انتصابی رهبری هستند. به هر حال افراد دیگری در میدان هستند کمی زمان بگذرد وارد مصادیق خواهیم شد تا ببینیم کدام یک ازاین افراد مناسب ریاست جمهوری هستند برخی افراد می‌گویند شورای وحدت به دنبال فرد خاصی است در حالی که این گونه نیست. ضمن احترام به همه نامزدها، وارد مصادیق نشده‌ایم. اظهارنظرات شخصی است.

اگر رئیسی و قالیباف با هم بیایند رأی آنها می‌شکند

*اگر هر دو چهره کاندیدا شوند، فکر می کنید اگر شرایط ایجاب کند، بازهم آقای قالیباف به نفع رئیسی کنار بکشد؟

این سوالات را باید از خودشان پرسید هنوز بسیاری از گمانه زنی ها در مورد نیامدن قالیباف و یا برخی اظهارنظرات شفاف نیست تحلیل های مختلفی وجود دارد هنوز مشخص نیست. اما قاعدتا وقتی آقای رئیسی و آقای قالیباف در یک جریان فکری هستند و با هم وارد عرصه شوند یقینا رأی آنها می شکند. اگر جریانی بخواهد وارد میدان شود باید وحدت و همگرایی بین آن وجود داشته باشد و همه باید از یک نفر حمایت کنند. فرض کنید در روز انتخابات، چهار نفر از یک جریان فکری کاندید شوند یقینا رأی آنها می‌شکند ممکن است جمعیت بیشتری به سمت یک نامزد بروند اما منطقی این است که جریانات فکری به وحدت برسند و روی یک نفر تمرکز کنند چه اصلاح طلب باشد و چه اصولگرا. هنوز اظهارنظری از سوی شخص رئیسی و قالیباف مطرح نشده است. در شورای وحدت وارد مصادیق انتخابات ریاست جمهوری نشده است.

*نظرتان در مورد کاندیداهای دیگر از جمله محسن رضایی چیست؟

آقای محسن رضایی در دوره های مختلف نامزد بوده است به هر حال دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و فرمانده سپاه بوده است سوابق بسیار خوبی دارد در ادوار مختلف  انتخابات حضور داشته و در این دوره هم اعلام کاندیداتوری کرده و فعالیت می کند حال اینکه آیا شورای وحدت به محسن رضایی می رسد یا خیر، نمی توان چنین اظهارنظری کرد چون هنوز مشخص نیست مصادیق مورد نظر ریاست جمهوری چون مطرح نشده نمی توان اظهارنظر کرد. ضمن اینکه باید دید چه کسانی مورد تایید شورای نگهبان برای انتخابات قرار می گیرند. یقینا ما از بین کاندیداهایی که مورد تایید شورای نگهبان است حمایت خواهیم کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: خبرآنلاین

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار