هجوم گنجشک‌های بومی به کشتزار‌های گراش موجب بروز خسارت در برخی مزارع شد.
کد خبر: ۹۵۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ 01 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: هجوم پرندگان مزاحم به نام گنجشک بومی به بخشی از مزارع این شهرستان سبب خسارت و مشکل برای کشاورزان منطقه شده است.
وی افزود: هر ساله در این فصل از سال و بویژه از اوایل فروردین، گنجشک‌های بومی به مزارع هجوم می‌آورند که در شرایط آب و هوای گرم و خشک میزان هجوم و خسارت پرندگان نیز همچون سایر آفات دوچندان می‌شود.
مرادی اضافه کرد: خشکسالی و کم بارشی‌ها در سال زراعی جاری هم از عوامل تشدید و هجوم پرندگان و بروز مشکل و خسارت به کشاورزان شده است.
مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: حضور مستمر کشاورزان و بهره برداران در مزارع کشاورزی بهترین راهکار مبارزه با هجوم این نوع گنجشک‌ها و پرندگان مزاحم است.
مرادی افزود: گنجشک‌ها به ارزن علاقه زیادی دارند و یکی از غذا‌های مورد علاقه آن‌ها نیز محسوب می‌شود که کشاورزان درصورت نداشتن مشکل کم آبی در حاشیه مزارع خود برای جلب پرندگان قطعه زمینی کوچکی را به کشت ارزن اختصاص دهند تا از این طریق میزان خسارت ناشی از هجوم پرندگان در کشت اصلی کمتر شود.

وی اضافه کرد: استفاده از مترسک، ایجاد صدا در مزارع با استفاده از قوطی‌های حلبی و همچنین کاربرد دستگاه‌های بمب صوتی در مزارع می‌تواند باعث ترساندن و فراری دادن پرندگان از اطراف مزرعه شود.

مدیر جهاد کشاورزی گراش به کشاورزان توصیه کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی؛ اصول فنی کاشت، داشت و برداشت را رعایت کنند و ضمن بیمه محصولات خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات نیز برخوردار شوند.
شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است. این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب ها: حمله ، گنچشک ، مزارع گراش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار