تنها ۵۰ روز از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که مردم ایران برای نخستین بار طعم آن را با شرکت در انتخابات و مشارکت در تعیین حکومت چشیدند و به این سبب هر ساله ۱۲ فروردین ماه را گرامی می‌دارند.
کد خبر: ۹۵۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ 01 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: تنها 50 روز از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که مردم ایران برای نخستین بار طعم آن را با شرکت در انتخابات و مشارکت در تعیین حکومت چشیدند.

برگزاری رفراندوم تعیین نوع حکومت نه تنها موجب سرور مردم بلکه مایه تعجب جامعه جهانی نیز شد و ملت ایران برای نخستین بار طعم یک انتخابات آزاد را در عمر سیاسی خود چشید و با پاسخ 98 درصدی به جمهوری اسلامی و امام خمینی(ره) آری گفت.

مردم شیراز و استان فارس نیز مستثنی از دیگران نبودند و 41 سال پیش در چنین روزی به جمهوری اسلامی ایران رای آری دادند. به همین مناسبت هر ساله این روز به شیوه‌های مختلف گرامی داشته می‌شود.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس به همین مناسبت پیامی صادر کرده که در بخشی از آن آمده است: « رفراندوم 12 فروردین 1358 نویدی بر استقلال و مژده آزادی و تجلی آرمانِ امامِ راحلِ عظیم الشأن و خواستِ ملت بزرگ ایران در آیینه درخشان «جمهوری اسلامی» بود.

ملت بزرگ ایران به رهبری امام خمینی(ره) با انتخاب «جمهوری اسلامی» در تعیین سرنوشت خود، نقش آفرین شد تا مردم سالاری دینی محقق گردد و هر شهروند ایرانی بتواند در تعیین سرنوشت خویش، نقش‌آفرینی کند و الگویی جدید از مردم سالاری را به جهان عرضه کند و با تاکید بر آرمان‌های بلند شهدای عزیز و گرانقدر، «جمهوری اسلامی» با دو بال پرواز یعنی جمهوریت و اسلامیت تأمین کننده توسعه و آبادانی ایران و تضمین‌کننده تعالیِ معنوی انسان باشد.

جای بسی مباهات است که نظام مردم سالارِ جمهوری اسلامی، علیرغم کارشکنی‌های استکبار جهانی، پس از گذشتِ چهاردهه عزتمندی اکنون در آستانه قرن جدید با شتاب هرچه بیشتر در جهت توسعه، تعالی و افتخارآفرینی گام برمی‌دارد و بیانیه گام دوم انقلاب، آینده‌ای بسیار امیدبخش را نوید می‌دهد.

امیدوارم سالی که به فرمایشِ مقام معظم رهبری، سال « تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است؛ سالِ توفیقات بزرگ در تمام زمینه‌ها به ویژه در زمینه «تولید» و حرکت به سمت افق‌های بلند برای مردم و نظام جمهوری اسلامی، مقدر شود و برای قوام و استمرارِ مردم سالاری دینی و حفاظت از منافع ملی در انتخابات 1400 با مشارکت حداکثری، برگ زرین دیگری به کارنامه پرافتخار ملت بزرگ ایران ضمیمه گردد».

 


هر سال برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت این روز برنامه‌ریزی می‌شد اما امسال به دلیل شرایط ویژه‌ای که بیماری کرونا ایجاد کرده این موضوع نیز رنگ دیگری به خود گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس که برنامه‌ریزی‌های چنین مناسبت‌هایی از رسالت و وظایفشان است بر گرامیداشت این روز و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در راستای حفظ و پاسداری از ارزش‌های دینی تاکید کرد.

مراسم گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه 12 فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن اصلی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستور العمل‌های بهداشتی از مهم‌ترین برنامه‌های گرامیداشت این روز است که رضایی به آن اشاره می‌کند.

این برنامه با قرائت دعای کمیل، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین امیدی و مداحی حاج اکبر افخمی امشب بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان حرم مطهر احمدی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گفته وی امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا اغلب برنامه‌ها به صورت مجازی ترتیب داده شده که از جمله آنها می‌توان به انتشار محتوای متناسب و هماهنگ با هر دو مناسبت روز جمهوری اسلامی و نیمه شعبان و نشست‌های تبیینی درباره رابطه انقلاب اسلامی و ظهور حضرت در بستر فضای مجازی اشاره کرد.

رضایی تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری را بسیار مهم دانست و اجرای این امر را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله دیگر برنامه‌ها برای گرامیداشت 12 فروردین ماه اعلام کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا را عامل اصلی و مهمی اعلام کرد که نتوان برنامه متمرکز و مراسم بزرگ برای گرامیداشت 12 فروردین ماه به صورت هر ساله برگزار کرد اما این امر مانع از گرامیداشت این روز بر بستر فضای مجازی و به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

نصب پرچم جمهوری اسلامی در میادین و معابر شهری، پویش مردمی نصب پرچم بر سر درب منازل، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و غرفه‌های فرهنگی، بیان موضوعات تبیینی در نماز جمعه روز 13 فروردین، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبیینی در رابطه با نظام جمهوری اسلامی در صدا وسیما از جمله برنامه‌هایی است که برای گرامیداشت این روز تدارک دیده شده است.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در پیامی ضمن گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که در روز دوازدهم فروردین؛ جمهوری اسلامی ایران با رأی حداکثری امت همیشه در صحنه، به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، مُهر تأیید و تأکید گرفت.

به گفته وی در روز دوازده فروردین مردم همیشه در صحنه و آگاه و هوشیار ایران با انسجام با شرکت در همه پرسی و مشارکت کامل خود در روزهای آغازین انقلاب قدرت و توان خود را به دنیا نشان دادند و با رای 98 درصدی به جمهوری اسلامی عشق و ارادت خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی به اثبات رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار