رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم گفت: ۲۰ گونه جدید گیاهی که متناسب با آب‌وهوای قم است برای گسترش سطح سبز استان و به‌ویژه به‌منظور تقویت پوشش گیاهی فضای شهری معرفی خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 01 April 2021

به گزارش تابناک قم، محمدرضا نایینی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی استان، بررسی گونه‌های متنوع گیاهی و شناسایی موارد سازگار و قابل‌کشت در قم برای تقویت سطح سبز استان است.

وی افزود: از آنجایی که قم با محدودیت‌ تامین منابع آبی و همچنین تغییرات دمایی بالا مواجه است،‌ کشت گیاه در آن باید بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی صورت پذیرد و در آن از گیاهانی استفاده شود که توانایی تحمل این شرایط آب و هوایی را دارند.

وی ادامه داد: در همین رابطه طی سه سال ۷۵ گونه درختی،‌ درختچه‌ای و بوته‌ای که تاکنون در استان از آن‌ها استفاده نشده است، از نظر سازگاری برای کشت در قم و توسعه فضای سبز شهری مورد ارزیابی‌های کارشناسی دقیق قرار گرفت.

نایینی گفت: پس از انجام مراحل تحقیقات مشخص شد، ۲۰ گونه از این گیاهان قابلیت سازگاری با آب‌وهوای قم را دارد و برای کشت در این شهر مناسب است.

وی بیان کرد: با معرفی و استفاده از این گونه‌های جدید گیاهی به‌طور حتم فضای سبز شهر قم تقویت و بر زیبایی مناطق تفریحی آن افزوده خواهد شد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار