رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:سوال توئیتری سایت رهبر انقلاب / هاشمی: گزینه حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست‌ جمهوری نیستم / پیشنهاد جدید آمریکا به ایران چیست؟ و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰ 31 March 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شریعتمداری: آنهایی که با قرارداد ۲۵ ساله با چین مخالفت می کنند یا احمق و دیوانه هستند و یا خائن

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین گفت:کسانی که با اصل و اساس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مخالفت می‌کنند، اگر احمق و یا دیوانه نباشند بی تردید درپی خیانت به کشورشان هستند و حالت چهارمی وجود ندارد.

ديگر با کاهش ناگهانی سرعت هنگام رسیدن به دوربین، نمی‌توان از جریمه فرار كرد!

معاون اجرایی پلیس راهور از کنترل سرعت‌های غیرمجاز با محاسبه سرعت متوسط وسیله‌نقلیه در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها از اول نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.به عنوان مثال در محور تهران ـ قم، قم ـ کاشان، کاشان ـ اصفهان و بالعکس، تهران ـ قزوین، قزوین ـ زنجان و زنجان ـ تبریز سرعتهای متوسط در دوربین ها تنظیم شده و به محض عبور وسیله‌نقلیه از نخستین دوربین محور مربوطه، تردد ثبت شده و هنگام عبور از آخرین دوربین در یک محور بزرگراهی مسافت طی شده و زمان صرف شده معیار سنجش سرعت قرار می‌گیرند.

گروگانگیری‌ در بخشداری بندرامام خمینی

صبح امروز فرد عصبی با ورود به ساختمان بخشداری بندرامام خمینی، مسئول امور اجتماعی این اداره را گروگان گرفت. شاهدین می‌گویند فرد گروگانگیر خود را مالک یک قطعه زمین در منطقه ویژه بندری معرفی کرده که سالها پیش با رای دادگاه، مالکیت‌ او سلب شده است. گفته‌ می‌شود فرد‌ گروگانگیر “حسن” نام داشته و پس از ورود به ساختمان بخشداری‌ خواستار‌ گفتگو با بخشدار بندرامام خمینی بوده است و پس از آنکه به او گفته می‌شود بخشدار در ساختمان حضور ندارد، با سلاح سرد، ساعت‌ها یکی از کارمندان بخشداری را به گروگان گرفته است./عصرجنوب

ته مانده اعتقادات مردم را خرج رییس جمهور آینده نکنید

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:یکبار امام زمان و دین خدا را خرج احمدی نژاد کردید،اثرش را دیدید. ته مانده اعتقادات مردم را خرج رییس جمهور آینده نکنید.آقای پناهیان گفته اند: ملت ایران، اگر از حضور در رأی گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند.یکبار امام زمان و دین خدا را خرج احمدی نژاد کردید،اثرش را دیدید. دین و امام زمان را خیلی ارزان حراج می کنید.این حرفها و میکروفون های همیشه آماده صدا و سیما برای شما، پاسخ به سوال بزرگی است که چرا جوانان از دین زده شده اند.

آسترازنکا نام واکسن خود را بی سر و صدا تغییر داد

یک روز پس از آنکه آلمان واکسیناسیون آسترازنکا را فقط برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه کرد رسانه‌های این کشور از تغییر بی سر و صدا نام این واکسن خبر دادند.شبکه خبری "ان تی وی" آلمان گزارش داد نام آسترازنکا روز پنج‌شنبه ۲۵ مارس مخفیانه به "واکسزویرا" تغییر پیدا کرده است.شرکت آسترازنکا گفته است که تغییر نام ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود./ دویچه‌وله

سوال توئیتری سایت رهبر انقلاب

سایت رهبر انقلاب با اشاره به دیدار دست‌اندرکاران کنگره چهار هزار شهید استان یزد با رهبر انقلاب، در توئیتی بخشی از بیانات معظم له را منتشر کرد و نوشت: امروز کسانی هستند که در زیر سایه جمهوری اسلامی و به برکت مجاهدت شهدا و رزمندگان، با امنیت و آزادی و ۱۸۰ درجه بر خلاف خواسته های شهیدان و اهداف انقلاب کار می کنند! این ها جواب خون های پاک شهیدان را چگونه خواهند داد؟

هاشمی: گزینه حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست‌ جمهوری نیستم

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اینکه گفته شده شما یکی از گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستید، گفت: خیر، گزینه کارگزاران سازندگی نمی‌شود چرا که در حال حاضر جبهه اصلاح‌طلبان در این مورد تصمیم می‌گیرد.محسن هاشمی در مورد اینکه جبهه اصلاح‌طلبان در مورد ریاست‌جمهوری با شما گفت‌وگو کردند؟ تصریح کرد: هنوز اسمی بیرون نیامده است‌ بنابراین در مورد اگرها نمی‌توان صحبت کرد.

پیشنهاد جدید آمریکا به ایران چیست؟

تارنمای پولیتیکو دوشنبه شب در گزارشی مدعی شد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای شکستن بن‌بست هسته‌ای، پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد. این تارنما به نقل از «دو فرد آگاه» نوشت که مقام‌های دولت بایدن هفته جاری پیشنهاد جدیدی به منظور آغاز گفت‌وگو با ایران ارائه می‌کنند. اماهنوز مشخص نیست که آیا ایران مفاد این پیشنهاد را خواهد پذیرفت یا نه؟

پیش بینی جهانگیری در مورد آینده تحریم های آمریکا علیه ایران

معاون اول رئیس جمهور درباره تحریم های آمریکاعلیه ایران گفت: با توجه به اعلام شکست فشار حداکثری از سوی آمریکایی‌ها، آن‌ها مجبور هستند به برجام برگردند و تحریم‌ها را لغو کنند.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (سه شنبه) با حضور در شهرستان اسلامشهر، تاکید کرد با پیش بینی‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ وجود دارد و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها با صراحت اعلام کرده اند که فشار حداکثری به شکست کشیده شده، مجبور هستند به برجام برگردند و تحریم‌ها را لغو کنند و به نظر می‌رسد شرایط مناسبی برای تولید کشور فراهم خواهد شد.معاون اول رئیس جمهور افزود: در شرایط بهبود اقتصادی نیز باید همواره سیاست‌های ما در راستای حمایت از تولید باشد و نباید تولید کنندگانی که در این سال‌های سخت، پای کشور ایستاده اند را فراموش کنیم.وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌های پولی نظام بانکی و بازار سرمایه باید حمایت کننده بخش تولید باشد، گفت: سال گذشته بیش از ۶۰ درصد تسهیلات نظام بانکی برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بود و حجم تسهیلاتی که نظام بانکی در سال گذشته پرداخت کرد یک میلیون و ششصد هزار میلیارد تومان بود که عددی بسیار بزرگ و بیش از سه برابر بودجه دولت است.جهانگیری افزود: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد از این تسهیلات در بخش سرمایه در گردش هزینه شود، عدد قابل توجهی برای حمایت از تولید خواهد بود.

واکنش یک اصلاح‌طلب به برخی تلاش‌ها برای ناکام کردن اقدامات دولت

دبیر کل حزب آزادی گفت: گمانه زنی‌هایی بین اصلاح طلبان مطرح است اما هنوز نظر قطعی نسبت هیچکدام از این نامزدها نداریم و وارد بحث گزینه ها و مصادیق انتخابات نشده‌ایم."مجید محتشمی" در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: واقعیت این است که فشارهای گسترده آمریکا، آثار گرانی و افزایش قیمت کالا و خدمات باعث کاهش سرمایه اجتماعی در کشور شده که آثار آن را در انتخابات اسفند ماه ۹۸ شاهد بودیم.فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: قبل از دوم خرداد ۱۳۷۶ هم اظهارات و فضایی وجود داشت اما از فروردین تا اردیبهشت، شاهد بودیم آن سال که بیش از۶۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.وی اضافه کرد: امیدوار هستیم تا اتفاق مطلوبی در عرصه روابط بین الملل در ارتباط با ایران رخ داده و گشایش‌هایی در عرصه اقتصادی کشور شاهد باشیم، تنگناهای موجود کنار زده شود و شاهد داغ شدن تنور انتخابات در خرداد ۱۴۰۰ باشیم.محتشمی با بیان اینکه احیای برجام منجر به گشایش در فضای بین المللی و شرایط اقتصادی و به تبع آن افزایش امید مردم می‌شود،‌ گفت: دولت در این زمینه تلاش می‌کند و صحبت‌های رییس جمهوری نشان از آمادگی دولت برای احیای برجام دارد با این حال دست‌هایی تلاش می کنند تا این شرایط را به‌هم بزنند و گرد و غباری ایجاد شود تا آمریکایی در این موضع برجام و شرایط جدید حضور پیدا نکنند.

عباس عبدی: دلسردی مردم از انتخابات ربطی به بیگانگان ندارد

عباس عبدی می گوید: وقتی که گفته می‌شود فضای مجازی رهاست منظور عملکرد حضور افراد فرامرزی در آن است که برای حل آن فقط یک راه موثر وجود دارد آن هم توسعه آزادی‌های رسانه‌ای در داخل کشور است. اگر مرجعیت رسانه ها را به داخل بیاوریم دیگر اساسا کسی به فضاسازی‌های افراد بیرون کاری نخواهد داشت.عباس عبدی، فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرآنلاین، درباره نگرانی ها درخصوص رها شدن فضای مجازی و بهره گیری بیگانگان از این فضا برای دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات، گفت: درباره ول بودن وب و فضای مجازی ابتدا باید این فضا را توصیف کنیم که چه ویژگی دارد؟ فضای مجازی با مطبوعات دو فرق اساسی داره یکی اینکه همه جهانیان در این فضای مشترک هستند و حضور دارند و هیچ مرز و محدودیتی ندارند. این ویژگی ذاتی فضای مجازی است. درحالیکه مطبوعات در داخل کشور تولید می‌شود.وی افزود: دوم اینکه مطبوعات و رسانه های رسمی دارای مدیر مسئول‌اند که پاسخگو هستند اما در فضای مجازی چنین چیزی وجود ندارد. بنابر این کسانی که در خارج هستند، رها هستند کسی نمی‌تواند به آن ها بگوید چی بنویسید و چی ننویسید، ولی آن‌هایی که در داخل هستند طبیعی است که در چهارچوب قانون می‌نویسند و رها بودن برای آنان مصداق ندارد.

توضیح مهمان پرست درباره کاندیداتوری در انتخابات: مستقل شرکت می‌کنم

سخنگوی پیشین وزارت خارجه از کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: بصورت مستقل در انتخابات ثبت‌نام می‌کنم.رامین مهمان‌پرست سفیر اسبق ایران در لهستان و سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگو با تسنیم، درباره خبر اعلام کاندیداتوری‌ وی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار داشت: خبر را تایید می‌کنم و آماده ثبت‌نام در انتخابات هستم.وی در پاسخ به این سوال که آیا از سمت گروه خاصی تشویق به ثبت‌نام در انتخابات شده، گفت: حضور من در انتخابات مستقل است و به توصیه کسی ثبت‌نام نمی‌کنم.

لاوروف: بایدن پیام‌های امیدوارکننده‌ای در باره برجام ارسال می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه دولت بایدن پیام های امیدوارکننده ای برای خروج برجام از بن بست ارسال می کند، گفت کشورهای برجام در حال کار بر روی بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام هستند.وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست باشگاه سیاسی والدای در مسکو گفت که دو مساله در مورد احیای برجام وجود دارد.سرگئی لاوروف افزود: مساله اول اینکه ایران می خواهد که همه تحریم ها در ابتدا لغو شوند و سپس به تعهدات خود بازگردد. لاوروف خاطرنشان کرد: اما آمریکا اعلام کرده است که در ابتدا ایران باید برجام را اجرا کند و پس از آن واشنگتن در این مورد و اجرای تعهدات خود تصمیم گیری خواهد کرد.وزیر خارجه روسیه گفت: مساله دوم به اصطلاح برجام پلاس است که پیشنهاد می شود تغییراتی در شکل اولیه برجام داده شود ازجمله مساله برنامه موشکی ایران به آن اضافه شود.لاوروف تصریح کرد: به عقیده ما چنین رویکردی به بن بست منتهی می شود. روسیه خواهان احیای برجام بدون هر گونه تغییری است.

درخواست چالشی آشنا از شورای نگهبان

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از شورای نگهبان درخواست کرد برای جلب بیشتر اعتماد و احترام عمومی؛ آیین رسیدگی، ملاک‌های تفصیلی و اهم مذاکرات خود را در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان مطرح دوره‌های‌ گذشته منتشر کند.حسام‌الدین آشنا روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با توجه به نزدیک شدن ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر از شورای نگهبان درخواست می‌شود که برای جلب بیشتر اعتماد و احترام عمومی؛ آیین رسیدگی، ملاک‌های تفصیلی و اهم مذاکرات خود را در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان مطرح دوره‌های‌ گذشته منتشر کند.آشنا همچنین امروز در توییت دیگری نوشت: اشتباه نکنیم نسبت‌های خانوادگی، سوابق نظامی یا اداری، مدرک حوزوی یا دانشگاهی، حافظه خوب، بیان سلیس، چهره، سیادت، پرتلاش بودن، بازی‌گری و رندی هرگز نمی‌تواند جایگزین دانش، بینش و روش علمی و شهامت اخذ تصمیمات سخت برای اداره کشور شود. تجربیات تلخ خود را تکرار نکنیم.

نمازی: مخالف حمایت از نامزد استیجاری هستم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن مخالفت با نامزد استیجاری به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری، گفت: حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارد.علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دیدگاه‌های مختلف در حزب کارگزاران سازندگی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: موضوع حمایت از نامزد خاص تاکنون در شورای مرکزی حزب مورد بحث قرار نگرفته است.وی اضافه کرد: اگر نامزد حزب تایید نشد و یا جبهه اصلاح‌طلبان ایران به این نتیجه رسید که از گزینه‌ای غیر از نامزد کارگزاران حمایت کند، با توجه به شناختی که از شخصیت حسین مرعشی(به عنوان نایب رییس جبهه اصلاحات ایران) دارم، حزب کارگزاران به تصمیم ائتلاف پایبند خواهد بود.عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه پایبندی به نظر نهایی جبهه اصلاحات ایران یک اصل پذیرفته شده در حزب کارگزاران است، افزود: در انتخابات گذشته هم حزب ما به تصمیم نهایی شورای‌عالی سیاست‌گذاری پایبند بود. اگرچه برای مواجهه با وضعیتی که همه گزینه‌های شاخص اصلاح‌طلبان در مرحله احراز صلاحیت‌ رد شوند، تاکنون بحثی نشده است.نمازی یادآور شد: گفته عطریانفر درباره حمایت از علی لاریجانی، بر مبنای احتمالاتی است که ممکن است در شرایط خاص و از روی ناچاری صورت گیرد. آن هم باید در جبهه اصلاحات به این نتیجه برسند. از الان نمی‌شود نظر متقنی درباره گزینه نهایی حزب کارگزاران یا جبهه اصلاحات داد.

محمد صدر در مورد سند همکاری ایران-چین: اگر FATF تصویب نشود، مشکلات به قوت خودشان باقی خواهند ماند

محمد صدر در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها و مساله عدم تصویب لوایح FATF از سوی ایران ممکن است مانعی بر سر راه همکاری‌های آتی ایران و چین در بستر این سند همکاری اخیر باشد، تصریح کرد: از آنجایی که مساله FATF مربوط به روابط بانکی در عرصه جهانی است، لذا نمی‌شود بدون پذیرش FATF به راحتی همکاری‌های اقتصادی و تجاری در عرصه جهانی داشت و ما برای تسهیل در امور خود نیازمند آن هستیم وگرنه مشکلات به قوت خودشان باقی خواهند ماند. همچنین درباره تحریم‌ها نیز باید گفت که قطعا این تحریم‌ها بی‌تاثیر نخواهند بود.وی همچنین در پاسخ به این پرسش که سرنوشت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظشام به کجا رسید، تاکید کرد: هنوز اتفاقی رخ نداده است. قرار بود که این موضوع قبل از عید 1400 در مجمع بررسی شود ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد و هنوز هم جلسه‌ای برگزار نشده تا به این مساله ورود شود و حالا باید دید که در نهایت چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ می‌شود. به هرحال موضوع FATF بسیار مهم است و باید حساسیت بیشتری در این خصوص در نظر گرفته شود.

۸۰ درصد کادر درمان کشور واکسینه شدند

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اولویت کادر درمان بیماران کرونایی برای تزریق واکسن، گفت: تاکنون ۸۰ درصد کادر درمان بیماران کرونایی در کشور واکسینه شده‌اند. دکتر مریم حضرتی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان واسعی سبزوار به خبرنگاران اظهار داشت:‌ واکسیناسیون کرونا در کشور در حال انجام است و فعالان بخش مراقبت‌های ویژه و درگیر با بیماران کرونایی در اولویت قرار دارند. وی تصریح کرد: واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله انجام می شود. دکتر حضرتی با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در کشور کنترل شده است، افرود: این دغدغه وجود دارد که در پی افزایش سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج چهارم کرونا بالا بگیرد.

عارف: بیایید عذرخواهی از ملت را با مشارکت دادن ایرانیان، نمایان سازیم

محمدرضا عارف: بیایید شعارهای انقلاب را در عمل مان ترجمه کنیم. بیایید استقلال از شرق و غرب را با محرم دانستن مردم، شفافیت و صداقت تعریف کنیم و مفاد معاهدات بین المللی را در مرأی و منظر ملت ایران قرار دهیم. بیایید آزادی را با ایجاد زمینه مشارکت ملت در سرنوشت خود به منصه ظهور برسانیم. بیایید جمهوری اسلامی ایران را جمهوری سازگار با دستاوردهای بشری و با قرائتی حقوقی تفسیر کنیم. بیایید در آستانه ورود به قرن جدید، امید و اعتماد را مبنای سیاست قرار دهیم. سیاست راستین یعنی سیاست مردم بنیان، پادزهر مشکلات ایرانیان در آستانه ورود به قرن جدید است. بیایید عذر خواهی از ملت را با عمل و با مشارکت دادن ایرانیان، نمایان سازیم. ایران عزیز در شرایط کنونی نیازمند مدیریتی هوشمندانه تر از گذشته است. امیدوارم با درایت و کیاست همزمان حاکمیت و ملت زنده و پویای ایران، فصل جدیدی از توسعه و پیشرفت را آغاز کنیم. یقین دارم که ملت صبور ایران در این برهه از زندگی سیاسی خود، همچنان امیدوارانه سیاست‌ورزی خواهد کرد و خود را آماده ورودی مسئولانه به قرن جدید خواهد کرد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار