مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: ۱۱۰ مرکز خرید گندم و دانه روغنی کلزا آماده سازی و ضدعفونی شده و همه چیز برای انتقال و ذخیره سازی این ۲ محصول اساسی با مباشرت تعاون روستایی استان فراهم است.
کد خبر: ۹۵۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 28 March 2021

امیدجهان نژادیان پیش بینی کرد ۱.۲ میلیون تن گندم و ۱۱۷ هزار تن دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری و به مراکز تعیین شده حمل شود.
وی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های حمل و نقل برای انتقال گندم به سیلوهای دولتی و خصوصی انجام شده است و ستاد برداشت گندم و کلزا در سطح شهرستان‌های استان مقدمات خرید را به طور کامل انجام داده‌اند و نگرانی و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها در فصل برداشت این ۲ محصول راهبردی استفاده خواهیم کرد، گفت: استان خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندم و دانه روغنی کلزا در کشور همواره در تلاش بوده با حفظ جایگاه نخست خود در تولید بتواند شرایط یک خرید امن و آرام را برای کشاورزان در طول برداشت محصول ایجاد کند.
وی زمان برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان را دهم فروردین ماه عنوان کرد و افزود: زمان برداشت دانه روغنی کلزا نسبت به گندم بسیار کوتاه‌تر است و همین موضوع سبب شده تا با هم اندیشی صورت گرفته میان سازمان و دستگاه‌های متولی برنامه ریزی‌ مناسبی به منظور جلوگیری از ایجاد خسارت به محصولات آماده برداشت همچنین حمل و انتقال آن به کارخانه‌های روغن کشی صورت گیرد.
جهان نژادیان فسادپذیری سریع کلزا درصورت انباشت آن در مراکز خرید را یکی از مهمترین موارد چالشی خواند و گفت: امسال کارخانه‌های روغن کشی ماهیدشت کرمانشاه و نوید خلیج فارس مسوولیت خطیر خرید، حمل و پرداخت وجه کشاورزان خوزستانی را عهده دار هستند که این عملیات با مشارکت، نظارت و پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل غله خوزستان تا پایان برداشت ادامه خواهد داشت.
وی خودداری از تجمع کشاورزان در مراکز خرید را یکی از موارد مهم خرید امسال عنوان کرد و افزود: در جریان خرید تضمینی سال گذشته به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، بیش از ۶۰ درصد کارکنان این اداره کل به کرونا مبتلا شدند این در حالی است که امسال شاهد شیوع نوع جهش یافته این بیماری در استان هستیم از این رو رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مراکز خرید از نکات حایز اهمیتی است که برای حفظ جان کارکنان و کشاورزان باید در نظر گرفته شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جلوگیری با تاکید بر لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از عموم مردم به خصوص کشاورزان خواست با حفظ و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی این مجموعه را انجام وظایف یاری کنند.
به گزارش ایرنا برداشت گندم در خوزستان در دهه سوم فروردین ماه در سطح ۵۸۰هزار هکتار از زمین های آبی ودیم استان شروع می‌شود و تا ۴۰روز ادامه می‌یابد.
بخش مهمی از گندم تولیدی خوزستان به علت مازاد بودن به استان‌های دیگر حمل می‌شود.
همزمانی برداشت گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندر قند همه ساله مشکلاتی برای حمل این چهار محصول راهبردی به وجود می‌آورد.
خوزستان با سطح زیرکشت ۱.۳ میلیون هکتار و تولید سالانه ۱۷.۲ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی، لبنیات، عسل و طیور به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال قطب نخست کشاورزی کشوراست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار