پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند که با توجه به اجرای فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آن در دولت تدبیر و امید زمینه مدرن سازی آن فراهم شده است.
کد خبر: ۹۵۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷ 28 March 2021

عملیات اجرایی احداث فاز ۲ پالایشگاه آبادان بهمن ماه ۱۳۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آغاز شد و قرار است با اجرای این طرح، واحدهای مدرن در پالایشگاه احداث و واحدهای قدیمی به عنوان میراث، تحویل موزه آبادان شوند.
با به کارگیری فناوری‌های نوین در فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان، تولید محصولات این شرکت براساس مواردی چون استانداردهای یورو پنج و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش درصد تولید نفت گاز، نفت سفید و بنزین و از آن مهم‌تر سودآوری پالایشگاه و کاهش نفت کوره‌ای که پیش‌تر به صورت خام صادر می‌شد، خواهد بود.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی پالایشگاه آبادان، اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح سه میلیارد دلار عنوان شده که با طرحی شفاف و با مدت زمان اجرایی مشخص وارد مرحله اجرایی شد.
با اجرای این طرح حدود هشت تا ۱۲ هزار نیروی کار در طول مدت حدود ۶ ساله اجرای طرح و به تناسب اجرای فازها و مراحل مختلف کار اعم از مرحله طرح مطالعاتی، تجهیز کارگاه و ورود ادوات مورد نیاز و اجرای عملیات جذب شدند.

فاز سوم این طرح، احداث مجتمع کت کراکر و الکیلاسیون، ایزومراسیون بوتان و نوسازی واحد اسید را شامل می‌شود که هدف از آن، افزایش تولید محصولات با ارزش مانند بنزین و کاهش نفت کوره بود که به بهره‌برداری رسید.

معاون اول رئیس جمهوری در جریان سفر خود به آبادان در بهمن ماه سال گذشته درخصوص فاز ۲ پالایشگاه آبادان گفت‌: برای جلوگیری از خام فروشی نفت، طرح توسعه پالایشگاه آبادان به سرعت در حال اجراست و منابع ارزی و ریالی آن با وجود تحریم‌های ظالمانه تأمین شده است.

اسحاق جهانگیری افزود: یکی از دغدغه‌های منطقه مربوط به پالایشگاه آبادان است که گفته می‌شد غیر اقتصادی و زیانده است از این رو اعتباری بزرگ و چند میلیاردی برای نوسازی این پالایشگاه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند در دوران تحریم این گونه کارها متوقف شده اما کار در حال پیشرفت است و منابع داخلی و خارجی برای این طرح مشخص شده‌اند.

‌جهانگیری همچنین بیان کرد: پالایشگاه آبادان به پالایشگاهی مدرن تبدیل خواهد شد که محصولاتش در دنیا مشتری خواهند داشت و به طور قطع فعالیت آن قدرت اقتصادی منطقه را افزایش خواهد داد.

پالایشگاه آبادان هم اکنون در راستای خودکفایی فرآورده‌های نفتی کشور برای نخستین بار در ایران سوخت ۱۰۰ll(بنزین بالگرد و هواپیماهای آموزشی و ملخی) و سوخت جت و هواپیماهای مسافربری را هم تولید کرده است.

این پالایشگاه در سال جهش تولید با افزایش ظرفیت تولید انواع محصولات بالا و پایین دستی نفتی به بیش از ۴۵۰ بشکه در روز نقش بسزایی در تامین خوراک صنایع گوناگون نفتی کشور و برطرف کردن نیاز بازارهای داخلی ایفا می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا(اوفک) در شهریورماه سال گذشته شرکت پالایش نفت آبادان را در فهرست تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه مردم ایران قرار داد.

روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در این پالایشگاه به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار