گرانی فزاینده کالا و خدمات در بازار کوچک دهدشت در حالی است که با نظارت دقیق و برخورد قاطعانه می‌شود از چندگانگی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۹۵۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲ 27 March 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طیبه‌سادات سعادتی‌نیک خبرنگار طی گزارشی نوشت : تأمین مایحتاج ضروری از دغدغه‌های مهم مردم بوده و تقاضا برای کالای اساسی در ابتدای سال نسبت به سایر ماه‌ها بیشتر است.
این مسئله مهم در بیانات نوروزی رهبر انقلاب نیز مشهود بود و نگرانی خود را در خصوص گرانی‌های فزاینده ابراز کردند.
ستاد تنظیم بازار به عنوان ستاد راهبردی در مدیریت بازار وظیفه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای نظارت دقیق و مهار گرانی کالا و خدمات را بر عهده دارد؛ در این میان نقش دستگاه‌های متولی بازار از قبیل صمت، اتاق اصناف و تعزیرات پررنگ‌تر است و عملکرد آنها سهم مهمی در رضایت یا نارضایتی مردم از مدیریت اجرایی در حوزه اقتصاد دارد.
اگرچه مهار گرانی نیازمند اعمال سیاست‌های نظارتی قوی دولت در راستای کنترل قیمت‌ها است اما در شهر کوچکی همچون دهدشت که بازار عمدتا در یک خیابان متمرکز شده تدبیر و قاطعیت نهادهای متولی فارغ از سیاست کلان هم می‌تواند کارگشا باشد.
گرانی سرسام‌آور اقلام ضروری و مایحتاج روزانه مردم به ویژه میوه در شرایط فراوانی آن نتیجه نبود نظارت مستمر و قوی است.
افزایش قیمت کالا و خدمات همچنان به عنوان یکی از مهمترین دغدغه اصلی مردم وجود دارد به طوری که علاوه بر استرس کرونا درد گرانی آنها را آزار می‌دهد.
این در حالی است که ستاد تنظیم بازار شهرستان مدت‌هاست نشستی برای بررسی وضعیت موجود و اتخاذ تدابیر برای کنترل گرانی فزاینده به ویژه در آستانه سال جدید نداشت تا جایی که قیمت ماهی قرمز در بازار سیاه شب عید تا هفتاد هزار تومان افزایش یافت.
از سوی دیگر با وجود ابلاغ بازگشت چهار مسئولیت تنظیم بازار به جهاد کشاورزی از 29 بهمن ماه اما این اداره در شهرستان از تنظیم بازار فاصله گرفته و برای تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ به عنوان یکی از وظایف محوله هیچ اقدامی انجام نداده است.
با وجود ارائه آمار اداره صمت از بازرسی بازار و شناسایی متخلفان اما برخورد قاطعی نسبت به تخلفات محرز صنوف به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد تعزیرات در رسیدگی به پرونده‌های تخلف به صدور رأی با جریمه ناچیزی که نمی‌تواند ابزار بازدارنده باشد اکتفا می‌کند به طوری که هیچ گونه نشان از پلمب یا تعطیلی واحدهای متخلف صنفی در سطح بازار به چشم نمی‌خورد.
یک شهروند دهدشتی در گفت‌وگو با فارس گفت: بازار شهر به حال خود رها شده و هیچ گونه حساسیتی نسبت به کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.
شهروند دیگری که از چندگانگی قیمت کالای مشابه در بازار انتقاد داشت پاسخ خبرنگار مبنی بر وضعیت بازار را با دعای «خدایا پایان این دولت را برسان» جواب داد.
گرانی‌های افسارگسیخته در سطح بازار انتقاد امام جمعه را هم در پی داشت. حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در بخشی از خطبه دوم خواستار تشدید نظارت و برخورد قاطعانه مسؤولان با عوامل گرانفروشی شد.
وی با بیان اینکه همه مسؤولانی که در این موضوع نقشی دارند باید در دنیا و آخرت پاسخگوی عملکرد خود باشند، در خصوص گرانی‌ها گفت: این قصه سر دراز دارد؛ مدیریت ضعیف و عدم نظارت صحیح و ناتوانی باعث به وجود آمدن گرانی‌ها در سطح کشور است.
وحدانی‌فر با بیان اینکه اقلام به اندازه کافی در بازار موجود است اما گرانی بیداد می‌کند، خطاب به متولیان ادامه داد: نمی‌دانید یا توان مدیریت بازار ندارید؟ چطور می شود اقلام هست ولی هر کسی به قیمت دلخواه به فروش می رساند نرخ اجناس دیوار به دیوار متفاوت است و میوه تنظیم بازار با وجود نصب پلاکارد در مغازه‌ها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مردم به خاطر نظام اسلامی تحمل می‌کنند، افزود: چرا تدبیری اندیشیده نمی‌شود تا کی بی‌برنامگی و بی‌تدبیری مسؤولان مردم را آزار دهد.
دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه نیز در نشست ستاد مقابله با کرونا در پایان سال خواستار تشدید نظارت بر بازار شده و گفته بود که گرانی برخی از اقلام کالای اساسی مردم را رنج می‌دهد.
با تشدید نظارت میدانی، استفاده از بازرسان خارج از شهرستان و برخورد قاطعانه و به دور از جانبدارانه با واحدهای گرانفروش بازار دهدشت قابل کنترل است؛ اگر ستاد تنظیم بازار از خواب زمستانه بیدار شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار