طرح اصلاح نژاد دام در ایلام در حالی اجرایی شده که نیازمند توجه جدی متولیان امر برای رفع مشکلات است تا بتواند گامی مهم و موثر در رشد تولید و توسعه اقتصادی باشد.
کد خبر: ۹۵۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸ 27 March 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ به‌دنبال رفع مشکلات دامداران در استان ایلام طرح اصلاح‌نژاد دام برای اولین ‌بار در شهرستان بدره اجرایی شده که به علت تلاش‌های متعدد نیرو‌های بومی در استان مثمر ثمر واقع شد.

در سال‌های اخیر استفاده بی‌رویه از مراتع و از سوی دیگر تعداد زیاد دام‌ها موجب بالا رفتن هزینه نگهداری دام‌های بومی برای دامداران بوده است، از این رو در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی دام و کاهش هزینه‌های مصرفی دامداران پروژه اصلاح نژاد دام‌های بومی کم بازده در سال ۹۷ در شهرستان بدره کلید خورد و کماکان نیز در حال ادامه است.

با اجرای این طرح درصد دوقلوزایی و تولد بره‌های همسان به نحو چشمگیری افزایش یافته و از دیگر مزایای این طرح می‌توان به کوتاه کردن دوره زایش دام‌ها، تولید بره‌های هم سن و سال برای پرواربندی و جایگزینی و نتیجه کاهش هزینه‌های تغذیه اشاره کرد.

لازم به ذکر است قبل از اجرا سازی این طرح نهایتا هر میش یک راس بره به دنیا می‌آورد که با توجه به بیماری و شرایط آب و هوایی مختلف و در مواردی عدم رعایت دامدارن خیلی از دام‌ها تلف می‌شدند و همین امر ضرر و زیان بالایی را برای دامداران در پی داشت.

با اجرا سازی این طرح امکان زایش هر میش از یک قلو به دو تا پنج قلو افزایش پیدا می‌کند و در ادامه تاثیر به سزایی در توسعه اقتصاد استان و کاهش قیمت گوشت مصرفی در بازار دارد.

قابلیت 2 یا 5 قلوزایی دام‌های اصلاح ژنتیکی یافته

پویا ملک‌خطایی دامپزشک ایلامی اظهار کرد: دام‌هایی که بر روی آن‌ها اصلاحات ژنتیکی صورت‌گرفته علی‌رغم دام‌های بومی که پس‌از جفت‌گیری قابلیت زایش تنها یک بره یا بزغاله را دارند از توانایی دو تا پنج قولو زایی برخوردار هستند.

او گفت: طرح اصلاح نژاد دام‌ علاوه‌بر این‌که موجب افزایش گله‌های دام می‌شود و کاهش قیمت گوشت مصرفی را نیز به دنبال دارد و از سوی دیگر نیز تولید محصولات لبنی را چندین افزایش می‌دهد.

معایب تغییر نژاد بومی

در ادامه از معایب تغییر نژاد بومی و وارد کردن نژادهایی همچون آلفا که قابلیت چند قلو زایی را دارند میتوان به هزینه‌ی بالای هر جفت دام اشاره کرد که نیازمند مبلغی بالغ بر بیست میلیون تومان است.

از دیگر مشکلات اجرا سازی طرح اصلاح نژاد دامی میتوان به عدم سازگاری این دام‌ها با شرایطی اقلیمی استان و عدم صدور مجوز ورود دام از سایر نقاط کشور به استان به علت قاچاق دام در گذشته اشاره کرد.

از این رو با تکیه بر توانایی‌های نیروهای بومی متخصص در استان طرح اصلاح نژاد بومی برای اولین‌بار متناسب با شرایط اقلیمی استان و با هزینه‌ای کمتر در شهرستان بدره به اجرا درآمد.

طرح اصلاح نژاد دامی در سال 97 در بدره آغاز شد

یونس آزادی فرماندار بدره با بیان اینکه طرح اصلاح نژاد دام بدره در سال ۹۷ برای اولین بار در استان کلید خورد، عنوان کرد: در راستای اجرا سازی این طرح اقداماتی از سوی مسوولین مربوطه صورت گرفته که موجب شد بدون نیاز ورود دام از استان‌هایی دیگر با نژاد و رنگ پشم‌هایی متفاوت که هزینه‌ی بالایی را نیز در پی داشت، بتوان قابلیت چند قلو زایی را در دام‌های بومی موجود در خود شهرستان به وجود آورد.

وی اضافه کرد: با کمک‌های مسوول امور عشایری شهرستان بدره و همکاری خود عشایر این طرح با هزینه‌ای پایین در شهرستان به اجرا درآمد که کماکان تاثیرات مثبتی بر افزایش دام و میزان سود برای دامدارن در بدره را به دنبال داشت.

عدم مدیریت صحیح عشایر بر میزان سود دهی دام‌ها

محمد حسن‌زاده مسوول امور عشایری شهرستان بدره گفت: در گذشته به علت عدم مدیریت صحیح عشایر میزان سود دهی دام‌ها بسیار پایین بود که به همین علت طرح اصلاح نژاد دامی در شهرستان بدره با همکاری عشایر و انجام اقداماتی در خصوص جیره بندی و فلاشینگ دام، تزریق هورمون‌ها، جداسازی قوچ از گله بر روی دام اجرایی شد.

وی تصریح کرد: در سایر استان‌ها عمل اصلاح سازی دام با نمونه گیری از سایر دام‌های تغییر نژاد یافته صورت می‌گیرد که علی‌رغم هزینه‌های بالا به دلیل ناسازگاری با شرایط اقلیمی هر استان درصد موفقیت بسیار پایینی دارد و در ادامه نیز به دلیل رنگ تیره‌ی دام‌های تغییر نژاد یافته به صنعت پشم ریسی استان که متکی بر پشم سفید است، صدمات بی‌شماری وارد می‌کند.

مسوول امور عشایری با بیان اینکه انگیزه عملی سازی این طرح در سایر دامداران افزایش پیدا کرده، بیان داشت: هم اکنون بدون در نظر گرفتن بیماری‌های دامی امکان زایش در یک دام ۷۰ راسی به ۱۲۰ بره افزایش یافته و در ادامه نیز در حال اجرا سازی این طرح درشهرستان‌هایی دیگر همچون شهرستان دره‌شهر هستیم.

با تلاش‌های مسول امور عشایری طرح اصلاح نژاد دامی بر روی دام‌های محلی بدره اجرایی شد که تاثیرات بسیاری بر توسعه ی دامداری در بدره داشت، اما در ادامه شاهد نارضایتی تعدادی از دامداران هستیم.

بالا بودن هزنه‌های نهاده‌های دامی

به گفته‌ی دامداران شهرستان بدره، هزینه‌های نگهداری دام به خصوص تهیه‌ی نهادهای دامی بسیار بالاست و در این راستا نیازمند حمایت از سوی مسوولین مربوطه هستیم که متاسفانه تا کنون اقدام چشم گیری برای حمایت ازما صورت نگرفته است.

یکی دیگر از دامداران در این باره افزود: از نیمه ی سال جاری هزینه‌ی واکسیناسیون دام‌ها که قبلا به عهده‌ی دامپزشکی بود به خود دامداران واگذار شده که در همین راستا بسیاری از دامداران برای واکسینه کردن دام‌ها به علت هزینه‌ی بالا با مشکل مواجه‌اند.

درخشنده رحیمی معاون دام استان یادآور شد: جهاد کشاورزی در حد توان در خصوص تهیه‌ی نهاده‌های دولتی و در اختیار گذاشتن دامداران با هزینه‌ای مناسب و اختصاص کارشناس برای کمک به دامداران اقداماتی انجام داده است.

پورنجف رئیس دامپزشکی استان ایلام نیز در ادامه بیان کرد: دامپزشکی در زمینه‌ی بهداشت دام‌ها موظف است که اقداماته لازمه برای بهداشت دام و واکسن آنها را انجام داده و تنها واکسن مختص به تب برفکی که از اواسط سال جاری به دلیل کمبود اعتبار بر عهده‌ی خود دامداران گذاشته شد.

طرح احیای دام‌ها تاثیر به سزایی در افزایش دام‌ها و رونق دامداری در استان دارد اما این در حالیست که مسوولین مربوطه علی‌رغم وعده‌های داده شده واز سوی دیگر اهمیت دامداری در استان حمایت‌های لازم را از دامداران به عمل نیاورده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار