رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه از پایان مرمت تیمچه نبوی‌زاده بازار تاریخی این شهر خبر داد.
کد خبر: ۹۵۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴ 25 March 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز با اشاره ارزش تاریخی بازار ساوه و تلاش مجموعه میراث‌فرهنگی در حفظ و حراست و مرمت این گنجینه تاریخی افزود: از دیرباز، بازارها به دلایل مختلف، ستون فقرات شهرهای بزرگ و کوچک به حساب می‌آمدند و در واقع این مجموعه‌ها مکانی برای پیوند عناصر شهری و مردم بودند و علاوه بر این، به عنوان مسیر اصلی برای تردد شناخته می‌شدند و بازار تاریخی ساوه نیز این قاعده مستثنی نبوده است.
رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: اخیرا مرمت و اندود تیمچه نبوی زاده بازار تاریخی ساوه به پایان رسیده است.
وی یادآورشد: در این عملیات مرمتی، کاهگل بام تیمچه با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیون ریال بازسازی شد.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات باستان‌شناسی به نظر می‌رسد که ساخت بنای بازار ساوه به دوره صفویه بازمی‌گردد،افزود: با بررسی کتاب‌ها و سفرنامه‌های مختلف، گمان می‌رود که از قرن چهارم هجری در شهر ساوه بازار وجود داشته است و این امر اثبات‌کننده تاریخ کهن شهر ساوه و بازار مشهور آن است.
ایاز ادامه داد: اگرچه با گذشت زمان و ماشینی شدن زندگی، نحوه خرید و بازارهای مختلف با تغییرات و تحولات شگرفی داشته است، اما با وجود قدیمی بودن بافت بازار ساوه، به دلایلی این بازار همچنان به فعالیت خود به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین بازارهای این شهر ادامه می‌دهد.
وی گفت: موقعیت مرکزی و مناسب این بازار، سهولت دسترسی به وسیله خودرو، تطابق این بازار با تغییرات و تحولات اجتماعی و اقتصادی از جمله دلایلی است که نشان می دهد بازار تاریخی ساوه همچنان یکی از مراکز اصلی اقتصاد این شهر به شمار می‌رود.
وی اظهارداشت: درحال حاضر انواع کاربری‌ها مانند مغازه‌های فروش لباس و پوشاک، مغازه‌های جواهر و طلافروشی، عطاری، مغازه‌های لوازم خانگی و پارچه فروشی ها در بازار مشغول به فعالیت هستند.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه بازار ساوه در مرکز اصلی تجاری و اقتصادی شهر ساوه بنا شده است، افزود: این بازار دارای راسته‌ای مستقیم به طول ۶۰۰ متر است، البته بخش کوچکی از مساحت این بازار به شکل نوساز و به صورت متصل به بازار قدیمی طراحی‌ شده است، همچنین موقعیت مرکزی بی‌نظیر این بازار به گونه‌ای است که سه مرکز اصلی شهر را همچون میادین انقلاب، شهدا و امام خمینی(ره) را در محدوده خود دارد و علاوه بر میادین، سه خیابان مرکزی شهر اعم از خیابان انقلاب، هلالی و خیابان امام خمینی(ره) نیز به این بازار دسترسی دارند.
وی با بیان اینکه بازار ساوه خود به تنهایی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می‌آید، اما عناصر تشکیل‌دهنده بازار نیز هر یک شگفتی‌ها و داستان‌های مختص به خود را دارند، گفت: دالان حاج ملک از جمله زیبایی‌های این بازار است که ساخت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و به دلیل فرسودگی اخیراً به کمک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازسازی‌شده است.
وی ادامه داد: این بنا در نزدیکی تکیه و مسجد بازار قرار دارد که با برخورداری از دو درب شمالی و جنوبی، دسترسی به آن بسیار آسان است.
وی با تاکید بر اینکه حضور در این بازار تجربه قدم زدن در دل تاریخ را برای شما رقم خواهد زد، گفت: بازار تاریخی ساوه با برخورداری از سقف قوسی و معماری کهن ایرانی، از جمله مکان‌هایی است که هر ایرانی باید حداقل یک بار از آن بازدید کند. ارتفاع اصلی سقف، حدود ۴تا ۵ متر و عرض آن متغیر بود و به طور متوسط حدودا ۴ متر اندازه‌گیر‌ی شده است، البته همه بخش‌های این بازار شبیه به هم نیست و در قسمت‌هایی از بازار شاهد این هستیم که ارتفاع سقف بازار یا معماری آن تغییر کرده است.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوه اضافه کرد: نمای بدنه اصلی بازار آجری است که احتمالا در گذشته نقوش مختلف روی آن‎ها وجود داشته است، اما در حال حاضر با گچ اندود کردن بدنه بازار، این نقوش از بین رفته‌اند و دیگر قابل‌ مشاهده نیستند، همچنین مصالح استفاده ‌شده در کفپوش بازار موزاییک است که قراردادن آن در کف بازار به حدود ۳۰ سال پیش باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه بازار ساوه محل مناسبی برای تجمع‌های خانوادگی مانند رستوران، کافه یا حتی قهوه‌خانه ندارد که البته امید می رود در آینده نه چندان دور چنین امکاناتی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شود، افزود: سرمایش این بازار با توجه به حفراتی که در سقف بازار تعبیه شده‌اند، صورت می‌گیرد، البته علاوه بر این حفرات، استفاده از کولرهای آبی در حجره‌های این بازار رایج است که متأسفانه منجر به ایجاد نمایی ناهماهنگ شده است.
وی گفت:گرمایش بازار نیز از طریق حرارت الکتریکی، بخاری و سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار