شیراز که شهره به شهر شعر، ادب، گل‌وبلبل است همه‌ساله با خیل عظیم گردشگران از سراسر کشور روبروست اما از سال گذشته تاکنون سایه کرونا بر روی صنعت گردشگری این شهر سنگینی می‌کند.
کد خبر: ۹۵۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ 25 March 2021

 در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم شیراز، لحظه تحویل سال را در حریم امن و آرام‌بخش حرم نورانی احمدبن موسی الکاظم شاه‌چراغ (ع) می‌گذرانند و اینجا است که زمزمه نوای «یا مقلب‌القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، حول حالا الی احسن الحال» سوار بر بال ملائک به آسمان می‌رسد و سال نو در شیراز و استان فارس با هزاران رنگ و با آمدن بهار آغاز می‌شود.

امسال اگرچه ستاد مقابله با کرونا مجوز سفر را به این استان صادر کرده است اما بااین‌وجود بسیاری از خانواده‌های ایرانی بااحتیاط بیشتری اقدام به سفر کردند.

در شیراز آن‌قدر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیاد است که خستگی و گاهی بی‌پولی را فراموش می‌کنی و ناخودآگاه «خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش، خداوندا نگه‌دار از زوالش» بر لبت جاری می‌شود.

و اینجا است که ترجیح می‌دهی در این ایام کرونایی و شرایط خاص نوروز را در شیراز باشی ‌و پس از تحویل سال در محضر احمد بن موسی(ع)، دیگر لحظاتت را در مقابل امارت عفیف‌آباد یا ارم، یا نارنجستان قوام یا خانه زینت الملوک و یا در کنار حوض کاشی و آب رکن‌آباد سعدی و... بگذرانی و فال حافظ را در گوشه‌ای از حافظیه، زیر یکی از سرونازها، با امیدواری تمام بازکنی.

افزایش خودروها

رئیس پلیس‌راه شمالی فارس در همین رابطه بابیان اینکه تردد خودرو ورودی به استان نشان از رشد ۲۴ درصدی ترددهای در نوروز ۱۴۰۰ دارد می‌گوید: پرترددترین محورهای استان فارس در نوروز امسال مسیرهای شمالی فارس و جاده مرودشت به سمت شیراز بوده است.

بنا بر اظهارات سرهنگ عبدالهاشم دهقانی: طرح ترافیکی پلیس ویژه ایام نوروز از ۲۶ اسفندماه ٩٩ آغازشده و تا ١٥ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد و پلاک‌های غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز فارس شامل جریمه می‌شود.

ارسنجان و زرین‌دشت روی خط قرمز

هم‌اکنون دو شهرستان زرین‌دشت و ارسنجان در استان فارس در ردیف شهرهای نارنجی و پرخطر کرونا قرار دارند و ممنوعیت سفر دارند ولی شیراز , سایر شهرهای این استان نیز اولویت سفر ندارند و هیچ زیرساخت و امکانی برای بازدید و پذیرایی مسافران در نظر گرفته نشده است.

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ممنوعیت سفر به شیراز در ایام نوروز پافشاری می‌کند و می‌گوید: مردم استان فارس و شهر شیراز همواره به مهمان‌نوازی شناخته‌شده بوده‌اند و هرساله در این ایام، پذیرای مهمانانی از سراسر کشور و حتی توریست‌های بین‌المللی بوده‌ایم؛ اما در شرایط کنونی و تغییراتی که در سراسر دنیا با مواجه هستیم، هرگونه سفر تهدیدی جدی برای سلامت خود و دیگران است.

مهرزاد لطفی حفظ سلامت تک‌تک مردم کشور و مسافران را برای مردم و مسئولان استان فارس دارای اهمیت می‌خواند و می‌افزاید: از تمامی هم‌وطنان می‌خواهم در ایام نوروز ۱۴۰۰ از سفر به شیراز خودداری کنند تا ضمن حفظ سلامت عمومی جامعه در شرایط کنونی، از گسترش چرخه‌های انتقال بیماری کووید۱۹ جلوگیری شود و ضمن ریشه‌کنی این ویروس منحوس باهمت و مشارکت همگانی، در آینده نزدیک بتوان بازهم میزبان مسافران و گردشگران باشیم.

وی بروز نشانه‌های موج چهارم بیماری در استان با توجه به افزایش موارد ابتلا و بستری، همچنین شناسایی مواردی از ابتلا به گونه جهش‌یافته انگلیسی در استان را زنگ خطری دانست که باید جدی گرفته شود و یادآور می‌شود: این هشدارها در آستانه نوروز جدی‌تر بوده و بی‌توجهی و سهل‌انگاری، با اقداماتی نظیر سفرهای غیرضروری، این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

ریزش آمار بازدیدکنندگان آثار تاریخی

باوجوداینکه همه‌ساله در آثار باستانی این استان و هم‌چنین مراکز اقامتی ازجمله هتل‌ها جای سوزن انداختن نبود اما امسال به دلیل سایه سنگین کرونا ظرفیت اشغال تخت‌های هتل‌ها از ۳۵ درصد تجاوز نکرده است و آثار باستانی و تاریخی نیز مشتری کمتری دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در همین راستا بابیان اینکه ضریب اشغال هتل‌ها به ۳۵ درصد رسیده است اظهار کرد: امسال اسکان در کمپ‌ها، اسکان‌های چادری و مهمان‌پذیرهای دولتی ممنوع است و مسافران تنها امکان استفاده از مراکز اسکان میراث فرهنگی دارند

مصیب امیری هم‌چنین بابیان اینکه امسال به نسبت سال گذشته شاهد کاهش ۸۰ درصدی بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری این استان هستیم می‌افزاید: بر اساس آمار ثبت‌شده در خصوص بازدیدکنندگان آثار تاریخی و گردشگری تحت نظارت میراث فرهنگی فارس، شاهد کاهش ۸۰ درصدی تعداد بازدیدهای انجام‌شده طی روزهای ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا روز اول فروردین ۱۴۰۰ بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خاطرنشان می‌کند: از ٢٥ اسفند ٩٩ تا اول فروردین امسال حدود ٢٥ هزار نفر از اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان فارس بازدید کرده‌اند.

وی اذعان می‌کند: در سال ٩٨ و در همین بازه زمانی بیش از ١٨٠ هزار نفر از اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری فارس بازدید کرده بودند.

امیری عنوان می‌کند: بازدید اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری فارس سانس بندی شده است و گردشگران و مسافران می‌توانند از طریق نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند؛ البته برای عدم ایجاد مشکل دراین‌باره، گیشه‌های ارائه خدمات هم برای فروش بلیت فعال هستند.

برچسب ها: کرونا ، گردشگری ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار