رئیس انجمن جنگلبانی ایران:
رئیس انجمن جنگلبانی ایران بابیان اینکه موضوع احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی همچون ابر شاهرود در تضاد با گردشگری است، گفت: تجاوز به حریم جنگل‌ها با سرعت گسترده در حال وقوع است.
کد خبر: ۹۵۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 23 March 2021

تله‌کابین ابر تعریف اشتباه از گردشگری است/سرعت گسترده نابودی جنگل

 

 

 

به گزارش تابناک سمنان  هادی کیا دلیری در پاسخ به این پرسش که آیا جنگل‌های هیرکانی را می‌توان به‌عنوان جنگل‌های گردشگری دید، ابراز داشت: یکی از کارکردهای جنگل‌ها، گردشگری و اکوتوریسم است اما اینکه به چه شیوه، شکل و نحوی انجام شود، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. قطعاً پتانسیل بسیار بالایی این جنگل‌ها دارند اما می‌توان آن را برای گردشگری منظور کرد؟ آیا همه جای آن را می‌توان برای این کار اختصاص داد؟

وی افزود: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی نه‌تنها برای گردشگر داخلی بلکه برای توریست خارجی نیز فوق‌العاده جذابیت ایجاد خواهد کرد که بدانند در این میراث طبیعی چه گونه‌هایی وجود دارد، اما برای ورود هر دو نوع گردشگر باید تعریف‌های مشخصی را ارائه کرد که او باید بداند کجا و چرا می‌رود.

سود اقتصادی تنها هدف احداث تله کابین جنگل ابر

مدیر گروه جنگل، مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم تحقیقات بابیان اینکه نمی‌توان آفرود، موتورسواری و تله کابین در جنگل به راه انداخت، ابراز داشت: گردشگری در جنگل‌های هیرکانی می‌بایست با برنامه‌ریزی های بسیار مناسب در مکان‌ها با لیدرهای مشخص و معناگرا شکل گیرد، تا توریست با اطلاعات قبلی ضمن بازدید از منطقه خودش به حفظ هر چه بیشتر این اکوسیستم کمک کند و این نگاهی که باید شکل گیرد.

کیادلیری بابیان اینکه در موضوع احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی ابر و استان گلستان مباحث اقتصادی به گردشگری محور بودن آن می‌چربد درحالی‌که عکس آن می‌بایست صورت گیرد، تصریح کرد: راه اندازی تله‌کابین تعریف اشتباهی از گردشگری جنگل است و معتقدیم اقتصادی خوب خواهد بود که به طبیعت کمک کند به‌عنوان‌مثال در تله‌کابین نمک‌آبرود چالوس باید پرسید چقدر از درآمد حاصله احداث آن برای حفظ اکوسیستم برگشته است؟ پاسخ در حد صفر است در همین منطقه گونه ارزشمند شمشاد از بین رفت و حفاظت آن کنترل نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که طی ۱۰ سال گذشته چقدر از سطح جنگل‌ها کاهش‌یافته است، افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در سطح سازمان‌های متولی حوزه جنگل‌ها، نبود آمار درست از سطح میزان نابودی جنگل‌ها است به‌عنوان‌مثال آمار سازمان جنگل‌ها و مؤسسه تحقیقاتی جنگل‌ها و مراتع که هر دو زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند ۴۰۰ هزار هکتار اختلاف دارد و نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد اما باید گفت به‌شدت از سطح جنگل‌ها کاسته شد و با سرعت گسترده‌ای با ویلاسازی تجاوز به حریم جنگل‌ها در حال اتفاق افتادن است.

سود مدیریتی دلیل عمده از بین رفتن جنگل‌ها

استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چقدر از تولید کاغذ کشور به درخت وابسته است و برای کمبود آنچه باید کرد، ابراز داشت: زراعت چوب یکی از راه‌های کمبود آن در کشور پیشنهاد می‌شود ولی راه‌حل بزرگ‌تر واردات آن از کشوری نظیر روسیه است که بزرگ‌ترین جنگل‌ها را دارد در حالی دو میلیون هکتار سطح جنگل‌های ایران برآورد شده، روسیه هفت‌صد میلیون هکتار جنگل را در خود جای‌داده است.

کیادلیری بابیان اینکه پالونیا به‌عنوان گونه مهاجم شناخته‌شده که باید از کشت آن دست نگه داشت، تصریح کرد: این درخت با رشد بسیار سریع خود مانعی برای سایر گونه‌های کناری خود است و زمانی کشت آن در سطح انبوه صورت گیرد می‌توانند به کانونی از آفات و بیماری‌ها تبدیل شود چراکه پالونیا برای آفات جذابیت بسیاری دارند لذا با پخش آن شاید نتوان دیگر بحران را جمع کرد.

وی با بیان اینکه کنوانسیون تنوع زیستی طی جلسات مختلف به لحاظ کارشناسی کشت پالونیا را ممنوع اعلام کرده است، افزود: متأسفانه هیچ نوع نظارتی برای کاشت پالونیا نیست و به دلیل درامد زایی بسیار بالای آن شاهد کشت این گونه در مناطق باغی هستیم.

آفت به جان شمشادهای شمال کشور

رئیس انجمن جنگلبانی ایران بابیان اینکه ورود نوعی قارچ از سمت گیلان و طغیان نوعی پروانه آفت را به جان درختان شمشاد شمال انداخت، ابراز داشت: یک پروسه باید صورت می‌گرفت تا از صدمات بیشتر به شمشادها بتوان جلوگیری کرد پیشنهاد راه‌حل‌هایی نظیر حفظ گونه‌های موجود به‌صورت قلمه و بذر و تکثیر آن اکثراً به دلیل ضعف مدیریت به سرانجام نرسید.

کیادلیری همچنین بابیان اینکه راه‌حل های مدیریتی نیز برای درمان کارگر نیفتاد و نهایت این آفات باعث از بین رفتن قسمت عمده‌ای از شمشادهای شمال کشور شد، اضافه کرد: تنها یک قسمت به‌صورت طبیعی کنترل شد و فعلاً روند آن توقف شده اما نمی‌توان تضمین داد که آفت در سال جاری اوج نگیرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار