تندگویان به راه اندازی پویش (جوانان، مدافعان سلامت عزاداران) اشاره کرد و گفت: در ماه محرم به دلیل دستور مقام معظم رهبری، به موضوع سلامت عزاداران ورود کردیم که تشکل های جوانان با مدل های مختلف از جمله: نذر فرهنگی، نذر ماسک، نذر خون، پاکسازی و ضدعفونی کردن مراکز عزاداری و ... حافظ و مدافع سلامت عزاداران بودند.
کد خبر: ۹۵۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰ 22 March 2021

اعلام غیرقانونی بودن سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی

 

 

به گزارش تابناک سمنان معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان با بیان اینکه سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی غیرقانونی است، گفت: سال ۱۴۰۰ تمامی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده وزارت ورزش وجوانان و سازمان بهزیستی به صورت رسمی در سایت‌های دادستانی، پلیس فتا و نهادهای عمومی قرار خواهند گرفت.

محمدمهدی تندگویان افزود: باتوجه به اینکه سال ٩٩را با کرونا آغاز کردیم و بسیاری مشکلات در روند اجرای برنامه ها ایجاد شد، در وهله اول  تغییر مدل اجرا در بسیاری برنامه هایمان به خصوص دوره های حضوری را انجام دادیم. نخستین اتفاقی که قبل از سال ٩٩ شکل گرفت و در واقع از اعتبارات سال ٩٨ نیز محسوب می شد، بحث ورود تشکل ها به تولید اقلام بهداشتی نظیر شوینده ها، مواد ضدعفونی کننده و تولیدات ماسک و گان بود آن هم در شرایطی که کشور نیاز مبرمی به این اقلام داشت و کمک شایانی به شبکه درمان کرد.

وی ادامه داد: همچنین در تولید محتوا، نرم افزار ها، مشوق هایی در خصوص مبحث در خانه بمانیم، موضوع آموزش های مبارزه با بیماری، نحوه توزیع کالا، کمک به رسیدگی به سالمندان در خانه و برگزاری مسابقات خانوادگی ... از جمله مقاصدی بود که تشکل های ما در این مدت توانستند به نحو احسن به اجراء دراورند.

تندگویان به رزمایش کمک مومنانه همت جوانانه در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان حدود ۴۴۰ هزار خانواده را تحت پوشش قرار دادیم که این روند در تمام ایام سال نیز ادامه دار و پایدار است و باتوجه به کمک های خیرین، بسته های کمک معیشتی برای خانواده های بی بضاعت تدارک دیده شده است.

وی به اقدامات دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: اقدامات این دفاتر هم پاسخگویی مجازی و هم به صورت تلفنی بوده که با همکاری وزارت بهداشت در سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت حضور داشتند.

تندگویان اظهار داشت: تولید محتوا در فضای مجازی، برگزاری دوره های آنلاین به صورت هفتگی، حضور روانشناسان و مشاوران در فضای مجازی مثل اینستاگرام و خدمات رایگان آنها به عموم مردم که همچنان ادامه دارد، کمک شایانی به موضوع تاب آوری قرنطینه، و موضوع در خانه ماندن  کرده است. همچنین در خصوص موضوع مشاوره ازدواج نیز طبق روال گذشته خدمات پابرجاست و گسترش هم یافته است.

ادامه طرح سرباز مهارت

معاون امور جوانان با اشاره به تداوم موضوع سرباز مهارت نیز گفت: امسال از دو جلد کتاب آموزشی طرح سرباز مهارت شامل (مهارت های زندگی و مهارت های اشتغال) با همکاری جهاد دانشگاهی در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان رونمایی شد که سربازان با توجه به محدودیت های کرونایی می توانند از فضای آنلاینی که در پادگان ها وجود دارد با اساتید در تماس باشند. همچنین با همکاری و تعاملی که داشتیم سربازان می توانند از طریق رسانه ملی هم این دوره ها را در شبکه آموزش فرا بگیرند.

تندگویان به ایجاد مراکز مَنِش (مراکز نوآوری و شکوفایی) اشاره کرد و گفت: در پنج استان به صورت پایلوت این مراکز را راه اندازی کردیم که امسال عملکرد و نتایج قابل توجهی داشته اند و امیدواریم تا پایان امسال به ۱۰ مرکز و تا پایان سال آینده به ٣١ مرکز در استان کشور با همکاری جهاد دانشگاهی افزایش یابد.

وی به پرداخت های تسهیلات اشتغال و کارآفرینی اشاره کرد و افزود: این تسهیلات در سال ۹۹ نیز علی رغم همه مشکلات، مانند گذشته برای طرح های اشتغالزا و کارآفرینی جوانان از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت ادامه پیدا کرد و امید است که بتوانیم سال آینده گزارش جامعی  در خصوص عملکرد سال٩٩ ارائه کنیم.

تندگویان افزود: سال ٩٨ در قالب کتابچه کار افرینی و اشتغال، گزارش عملکردمان را تولید کردیم که نشان می دهد حدود هفت هزار شغل از این طریق و حدود دو هزار و چهارصد اشتغال نیز از طریق مراکز منش ایجاد کردیم و به طور کلی می توانیم بگوییم ما با اعتبارات بسیار محدودی که در حوزه جوانان در اختیار داشتیم، در حدود ۱۰ هزار شغل در سال٩٨ ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: همچنین آموزش های لازم اشتغال به حدود ۲۵ هزار سرباز داده شد و در دوره های مراکز منش، علاوه بر دو هزار خروجی اشتغال، نزدیک به سه برابر این ظرفیت، آموزش های لازم برای کسب و کار های فناورانه و زود بازده را دیده اند که امیدواریم همه آن ها تبدیل به اشتغال شوند.

مراکز مشاوره خانواده وام کرونا گرفتند

وی به پیگیری برای پرداخت خسارت ناشی از شیوع کرونا به مراکز مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توانستیم این مراکز را در زمره بنگاه های خسارت دیده بگنجانیم و دفاتری که در سامانه ثبت نام کردند، در حال دریافت وام هایشان از سامانه وزارت کار هستند. برای تشکل های جوانان نیز همین گردش کار را انجام دادیم تا بتوانیم بخشی از خسارت های آنها در حوزه ی کار و اشتغال را جبران کنیم.

تندگویان به راه اندازی پویش (جوانان، مدافعان سلامت عزاداران) اشاره کرد و گفت: در ماه محرم به دلیل دستور مقام معظم رهبری، به موضوع سلامت عزاداران ورود کردیم که تشکل های جوانان با مدل های مختلف از جمله: نذر فرهنگی، نذر ماسک، نذر خون، پاکسازی و ضدعفونی کردن مراکز عزاداری و ... حافظ و مدافع سلامت عزاداران بودند.

وی ادامه داد: هم اکنون پویش جوانان پیشگامان خدمت را در دوره ی کرونا شاهد هستیم که این پویشی دائمی است و با مدل مشوق های درخانه بمانیم، رسیدگی به مدافعان سلامت، رسیدگی به خانواده های مدافعان سلامت و مدل های مختلف در استان ها برای کمک به مردم جهت آموزش های بهداشتی و مبارزه با بیماری در حال انجام است.

وی افزود: در خصوص سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز هر استان با توجه به ظرفیت خود با مدل های مختلف تولید محتوا، برگزاری مسابقات متعدد، نمایشگاه ها، همایش ها، پویش ها و ..‌. بسیار جامع و هماهنگ در کل کشور، کارهای خیلی خوبی را انجام دادند و ما خروجی کار و جمع بندی و گزارش عملیات مان را برای تمام نهاد ها ارسال کردیم.

معاون امور جوانان به تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج  اشاره کرد و گفت: امسال خیرین ازدواج با شعار( ازدواج آسان با همراهی خیرین)، عملکرد بسیار خوبی در هفته ازدواج داشتند که انشاءالله در کل سال هم این پایش ها و کمک ها صورت می گیرد و به صورت فصلی گزارش های اقدامات خیرین احصا و به نهاد های ذی ربط ارائه می شود.  

وی همچنین به برگزاری دو دوره آموزشی برای مشاوران و روانشناسان مراکز مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و افزود: همچنین یک دوره آموزشی برای مدیران مراکز مشاوره که الان به ۴۰۰ مرکز در کل کشور افزایش یافته است، برگزار کردیم و برای اولین بار کتاب آموزش برای این حوزه تدوین کردیم و با این اقدام کتاب مشخصی برای آموزش قبل از ازدواج داریم که به مشاورانمان ارائه می کنیم.

توانمندسازی سمن ها در سال گذشته

تندگویان به برگزاری دوره های توانمندسازی سمن ها اشاره کرد و گفت: علی رغم همه مشکلات و محدودیت هایی که کرونا ایجاد کرد، این دوره ها را امسال هم برگزار کردیم که عمدتا در بستر فضای مجازی صورت گرفت.

وی به برگزاری دومین دوره انتخابات مجمع ملی جوانان با مشارکت ٩٨ درصدی سمن های جوانان اشاره کرد و گفت: نظام ارزیابی و رتبه بندی تشکل ها که یک سال پایش آن به دلیل محدودیت های کرونایی طول کشید، به هر حال به اتمام رسید و در آذربایجان شرقی مراسم اهداء جوایز به رتبه های برتر را هم انجام دادیم و امیدواریم که هر سال تداوم پیدا کند.

محمد مهدی تندگویان به موضوع برگزاری منظم ستاد های ملی، استانی و شهرستاتی ساماندهی امور جوانان پرداخت و گفت: این جلسات با وجود مشکلات کرونا، نسبت به سال گذشته افزایش داشت و همچنین امسال یک جلسه شورای عالی جوانان را نیز برگزار کردیم.

وی با بیان این که شورای عالی جوانان مصوبه باقی مانده ای در حوزه جوانان ندارد، تصریح کرد: تمام مصوباتی که از سال٨٠ به بعد در شورای عالی جوانان تصویب شده بود، همه را به روز رسانی کردیم؛ مثل موضوع مجمع ملی جوانان، سند جامع اوقات فراغت و خانه های جوان که در قانون شرح اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان آمده، در حال تدوین دستور العملش هستیم که ان شاءالله بحث خانه های جوان در کشور ساماندهی شود.

تندگویان با بیان این که صدور مجوز خانه های جوان، صدور مجوز تشکل ها و صدور مجوز دفاتر مشاور ازدواج و خانواده طبق قانون جدید وزارت ورزش و جوانان در اختیار این وزارتخانه است، گفت: اعتبارات حوزه جوانان با عنایت مقام عالی وزارت و همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع، هرسال نسبت به سال گذشته افزایش خیلی خوب و مناسبی داشته که جای تشکر دارد.

وی به امضای تفاهم نامه با سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد، سازمان دانش آموزی و پیگیری تفاهم نامه با وزارت کار جهت تشکیل تعاونی های جوانان اشاره کرد و گفت: بحث فراخوان تصویب طرح های جوانان هم طبق روال هر سال در کل کشور انجام شد.

تندگویان به  برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تدبیر و زندگی با موضوعات ازدواج، جمعیت و فرزند آوری اشاره کرد و گفت: امسال این جشنواره را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کردیم که از حدود هفت هزار اثر ارسالی، حدود هفتصد اثر وارد داوری مسابقه شدند که از این تعداد ۱۷۰ اثر فاخر شناخته شدند و برای پخش به صداو سیما و فضای سایبری ارائه دادیم. از نفرات برتر نیز در اختتامیه به صورت انلاین تقدیر کردیم.

وی به حضور در کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دیدار با نمایندگان محترم در مجلس اشاره کرد و افزود: به منظور ارائه گزارش عملکرد معاونت امور جوانان به خصوص در حوزه های جمعیت، فرزنداوری و خانواده جلسات مکرری با نمایندگان محترم داشتیم و مشکلات و پیشنهاداتمان در رابطه با این موضوعات را به نمایندگان محترم ارائه کردیم.

۵۰ هزار میلیارد وام ازدواج پرداخت شد

تندگویان ادامه داد: در رابطه با وام ازدواج نیز به صورت روتین پیگیری ها انجام شده و گزارش های آن را هم رسانه ای کردیم. گزارش های ما حاکی است که دولت در سال ۹۹ حدود پنجاه هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرده و در مجموع از سال ۹۶ که افزایش وام داشتیم بیش از یکصدهزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور  پرداخت شده است.

معاون امور جوانان با بیان این که نقش وزارت ورزش و جوانان در موضوع وام ازدواج، رسیدگی به معضلات و مشکلات جوانان در دریافت وام ازدواج است، تصریح کرد: سامانه رسیدگی به شکایات در سایت بانک مرکزی فعال است و متقاضیان می توانند شکایات خود را در آنجا ثبت و پیگیری کنند اگر به ما هم هر نوع شکایتی را اعلام کنند نیز ما سریع با بانک مرکزی مکاتبه میکنیم. گزارش گیری آماری هم هر ماه انجام می شود و بعد از تفکیک استانی، مدیران کل استانها را موظف به پیگیری پرداخت ها و رصد صف متقاضیان می کنیم.

وی با اشاره به افزایش آمار ازدواج در سال ۹۹ گفت: اوایل سال به دلیل مشکلات تخصیص اعتبارات به استانها و افزایش تعداد متقاضیان وام، بالای سی چهل درصد در صف نوبت داشتیم اما الان زیر بیست درصد در صف انتظار هستند. آمار شکایات هم در ماه های اولیه سال بود و در شش ماه دوم سال شکایتی از جانب جوانان دریافت نکردیم.

معاون امور جوانان تصریح کرد: البته ما در خواست تشکیل کارگروهی برای تدوین آیین نامه ای جهت نظارت بر دریافت کنندگان وام ازدواج داشتیم که گردش کارش انجام شد و آقای رییس جمهور هم به بانک مرکزی اعلام کردند اما برداشت بانک مرکزی فقط بحث اعمال محدودیت سنی بود که ما واقعا دنبال این موضوع نبودیم و الان هم فقط حرفمان اعمال محدودیت سنی فقط برای سنین بالای٥٠ سال است.

معاون امور جوانان گفت: سال ۹۹ هفت طرح پژوهشی با همکاری مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی مصوب داشتیم که عمده ترین موضوع آن بحث پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های جوانان است که تا پایان سال ۹۹ کامل شد و کتاب نهایی در اختیار همه نهاد ها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث پژوهش، موضوعات ازدواج، جمعیت و فرزند آوری، مشارکت ها و مطالعات تطبیقی قوانین آن ها، اشتغال و کارافرینی پژوهش انجام شد، ضمن اینکه در موضوع بیانیه گام دوم هم به صورت استانی چندین پژوهش در استان های مختلف انجام شد.

تندگویان در خصوص برنامه های هفته جوان که از پنجم فروردین ۱۴۰۰ همزمان با ولادت حضورت علی اکبر(ع) آغاز می شود، اظهار داشت: حدودا دو هفته قبل از تحویل سال، برنامه های هفته جوان را به همه استان ها ابلاغ کردیم و اعتباراتش هم همه تا قبل از پایان سال ۹۹ به استان ها ارسال می شود. برنامه ها و سرفصل های هفته جوان سال جدید نیز مانند سال گذشته به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی بردیم. یک سرفصل اقدام و عملیات بزرگ هم در موضوع هفته جوان با خود مجمع ملی جوانان در حال تفاهم هستیم تا خود مجمع ملی جوانان از طریق شبکه های استانی خود این رویداد را مدیریت کند.

وی افزود: تقدیر از جوانان مدافع سلامت و خانواده آن ها، دوره های توانمندسازی جوانان، دوره های رایگان مشاوره به جوانان در حوزه ازدواج، تولید محتواهایی در حوزه کارآفرینی، کارآفرینان برتر جوانان، اطلاع رسانی اقدامات و عملیات برای جوانان و موضوعات مختلف حوزه جوانان به صورت استفاده از ظرفیت صداو سیما را در دستور کار داریم که بخشی از آن را حضور مشاورین مراکز مشاوره ازدواج و خانواده به منظور آموزش ها و مشاوره های روانی دوره کرونا در بر می گیرد.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب جامع اطلاعات مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، افزود: این کتاب جامعی است که برای اولین بار در حوزه روان شناسان تدوین شده و اطلاعات کامل مراکز و اطلاعات مدیران، مشاوران و روانشناسان این مراکز به صورت کامل در کتاب منتشر شده است.

معاون امور جوانان با بیان این که همه سایت های همسریابی و صیغه یابی غیرقانونی هستند، تصریح کرد: ما موظف بودیم طبق قانون مراکزی را ایجاد کنیم که در آن جوانان و کسانی که قصد ازدواج دارند به صورت امن بتوانند پیوندشان را برقرار کنند که در حقیقت همین دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده هستند. بهزیستی هم حدود سه هزار و پانصد دفتر مشاوره دارد که ان شاءالله سال ۱۴۰۰ همه این دفاتر به صورت رسمی در سایت های دادستانی، پلیس فتا و نهاد های عمومی قرار میگیرد و کسی که قصد ازدواج داشته باشه فقط باید به همین پایگاه ها مراجعه کند و بقیه سایت ها مجوز ندارند و غیر قانونی هستند.

وی در خصوص برنامه های معاونت امور جوانان در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: واگذاری خیلی از کارهایی که در معاونت امور جوانان ساماندهی می شد به مجمع ملی جوانان، حمایت از طرح های استانی و ملی جوانان، برگزاری پروژه های ملی در حوزه های کارآفرینی، اشتغال، تقریب مذاهب، برگزاری طرحی در حوزه روابط بین الملل حوزه جوانان در آذربایجان غربی و ارتباط مشترک با کشورهای هم جوار، گسترش همکاری با سازمان تبلیغات و کمیته امداد بر اساس تفاهم نامه های امضا شده، پیگیری و ادامه طرح سرباز مهارت و گسترش مراکز منش از جمله مهمترین رویکردهای ماست که به صورت جدی دنبال خواهد شد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار