رییس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه شعار سال نباید در حد شعار باقی بماند،افزود: رویکرد عمل گرایانه بانک ها نقش بسیار جدی و اثرگذاری در این زمینه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۵۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹ 22 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:ابراهیم عزیزی درباره شعار سال ۱۴۰۰ که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی نام‌گذاری شده است، افزود: نامگذاری امسال در راستای رفع موانع و پشتیبانی از تولید و در ادامه سلسله نامگذاری‌های سالهای اخیر که در حوزه اقتصادی و براساس راهبرد نظام اسلامی بوده، تعیین کننده خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه دستگاه های اجرایی و قوای سه‌گانه کشور وظیفه دارند که در سال جدید موانع تولید را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه برخی از این موانع در حوزه قانونگذاری است گفت: مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد که نسبت به برطرف کردن این موانع اقدام کند و بخشی از این مشکلات نیز در حوزه پشتیبانی است که در این زمینه دولت وظیفه دارد که در راستای رفع آن، گام بردارد.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس اضافه کرد: چنانچه رفع موانع تولید، محقق و پشتیبانی لازم نیز از این حوزه صورت پذیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی که راهبرد اصلی نظام اسلامی در مقابله با تحریم‌ها است به درستی پیاده سازی و نظام اسلامی خوداتکا به قله استقلال اقتصادی دسترسی پیدا خواهد کرد.

لزوم وحدت قوای سه‌گانه برای تحقق شعار سال

وی با تاکید بر شناخت کامل و جامع از موانع پیش روی تولید به دور از شعار زدگی و با رویکرد عمل گرایانه، گفت: براساس شرایط موجود باید برمبنای شعار سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی و هدف گذاری‌ها انجام و قوای سه گانه برای تحقق این شعار با یکدیگر وحدت داشته باشند.

عزیزی تاکید کرد: برای تحقق شعار سال لازم است که رفع مشکلات واحدهای تولیدی که بستر خوبی برای تامین نیازهای مردم است در اولویت قرار گیرد و قطعا باید همه ظرفیت های نظام برای تحقق این هدف پای کار آورده شود.

رویکرد تجاری یا تامین نیازهای مالی واحدهای تولیدی؟

وی بر همراهی سیستم بانکی و نظام مالیاتی کشور در این راستا تاکید کرد و گفت: رویکرد بانک ها صرفا تجاری و اقتصادی است و بیشتر خود را بنگاه اقتصادی می‌دانند تا مجموعه ای که وظیفه مهمی در راستای تامین نیازهای مالی و پولی کشور برعهده دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بانک ها در زمره مجموعه هایی هستند که در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ باید نقش بیشتری ایفا و کم کاری های سالهای اخیر را نیز جبران کنند.

وی ادامه داد: طرح تحول اقتصادی در سالیان گذشته و قبل از دولت یازدهم و دوازدهم پایه‌گذاری و اقدام جدی در این راستا برای هدفمندی یارانه ها صورت گرفت که البته هدفمندی نیز باید کاملتر و نواقص آن رفع شود.

وی اضافه کرد: قرار بود که در قالب طرح تحول اقتصادی موضوع هدفمندسازی یارانه ها، نظام بیمه ،بانکداری و گمرکات کشور مورد توجه قرار گیرد که این طرح رها و تحول اقتصادی به درستی در کشور شکل نگرفت.

عزیزی عنوان کرد: امید دارم که در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولتی مقتدر، توانمند و معتقد به ظرفیت های داخلی با اصلاح نظام بانکداری، بیمه و گمرکات، تحول اقتصادی در کشور محقق شود.

وی نقش بانک‌ها را در تحول اقتصادی کشور برجسته و تاثیرگذار دانست و گفت: بانک‌ها باید از رویکرد بنگاه‌داری و فعالیت هایی که بیشتر جنبه اقتصاد درون بانکی دارد پرهیز کنند و خود را موظف به پشتیبانی از صنعت، کشاورزی و اقتصاد کشور بدانند و یاری رسان واحدهای تولیدی باشند.

تسهیلاتی که گره گشا نیست

رییس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: بررسی مشکلات واحدهای تولیدی غیر راکد نشان از این دارد که مشکل اساسی این واحدها در خصوص تسهیلاتی است که این واحدها از بانک‌ها اخذ کرده و به دلیل نداشتن انعطاف لازم از سوی بانک، این وام‌ها به گره‌های بزرگ در کار واحدهای تولیدی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز باید موظف به یاری رسانی به واحدهای تولیدی باشد،گفت: تا زمانی‌که بانک ها و موسسات بیمه ای برای رفع مشکلات واحدهای اقتصادی تلاش نکنند شرایط به همین وضعیت کنونی، باقی خواهد ماند.

عزیزی نقش بانک‌های دولتی و غیردولتی را در مسیر رفع مشکلات واحدهای تولیدی بارز دانست و گفت: اگر بانک ها با رویکرد سالهای اخیر با معضلات تولید و رونق تولید برخورد کنند، اتفاق خاصی در این خصوص رخ نخواهد داد.

وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نیز در تلاش است با رویکردی جامع نگر مشکلات حوزه تولید و پشتیبانی منابع بانکی را هدف گذاری و برنامه ریزی جامعی در این خصوص اتخاذ کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سال ۱۴۰۰ به درستی در حوزه اقتصادی نامگذاری شده است تا موانع این بخش به درستی شناسایی و برطرف شود.

شعار سال در حد شعار باقی نماند

وی با بیان اینکه شعار سال نباید در حد شعار باقی بماند،افزود: رویکرد عمل گرایانه بانک ها نقش بسیار جدی و اثرگذاری در این زمینه خواهد داشت.

عزیزی در ادامه بیان کرد: این واقعیت را باید بپذیریم که ظرفیت های بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و اگر نگاه به درون منعطف شود و رزمندگان جبهه اقتصادی به درستی پشتیبانی شوند و واحدهای تولیدی در میدان عمل مورد توجه و حمایت قرار گیرند مشکلات اقتصادی کشور رفع خواهد شد.

راه خصوصی سازی از رانت خواری جدا است

وی با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی به معنای خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه و نه اقتصادی سازی ،ویژه خواری و رانت خواری عده ای است،گفت: با وجود اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی، فرصت بی نظیری برای تحول اقتصادی کشور بود اما رویکرد غلط برخی دولت‌های گذشته مانع از تحقق اهداف این بخش شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: اشکالات اقتصادی که در سالهای گذشته بوده باید آسیب شناسی و بستری برای حرکتی مستمر و ماندگار در این عرصه فراهم شود.

عزیزی تاکید کرد: انجام اقدامات و برنامه ریزی های اقتصادی تنها منحصر به سال ۱۴۰۰ نیست و کشور باید همواره از نظر اقتصادی خوداتکا و بهرمند از همه ظرفیت ها باشد که در گام های بعدی می تواند بازارهای منطقه ای و جهانی را نیز هدف‌گذاری کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و فرمودند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع کاملا محقق شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار