پس از اجرای طرح نسخ الکترونیکی، عدم توجه به زیرساخت های آن، دردی بر دردهای بیماران آن هم در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا برای بیماران در داروخانه ها ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۵۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶ 20 March 2021

تابناک رضوی: پس از اجرای طرح نسخ الکترونیکی، عدم توجه به زیرساخت های آن، دردی بر دردهای بیماران آن هم در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا برای بیماران در داروخانه ها ایجاد کرده است. شلوغی در داروخانه ها چند برابر شده است.
دکتر یکی از داروخانه های سطح شهر،قطعی برق و قطع و وصل شدن اینترنت در اجرای عجولانه این طرح را عامل سرگردانی بیماران و داروخانه‌ها عنوان می کند و خبرنگار ما گفت:ما معتقدیم نسخه الکترونیکی نه تنها در وقت مردم صرفه جویی نمی‌ کند بلکه بر عکس، اگر با نسخه کاغذی در زمان شلوغی داروخانه ۱۰ دقیقه وقت بیمار تلف می ش‌د، با نسخه خوانی الکترونیک، این مدت چند برابر شده است.
وی گفت:اجرای این طرح در کنار ثبت دقیق اطلاعات بیمار به افراد مسن آن هم در حاشیه شهر، که بدون همراه در زمان مریضی خود به پزشک مراجعه می کنند، نیز با کدملی دنبال دارو هستند، توجه نشده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از پزشکان به دلیل مشکلات موجود از قبیل جستجوی نام کامل دارو و ثبت آن در سامانه اند،افزود:بعضی از بیماران که دنبال داروی مشابه خارجی اند اما در لیست داروی پزشکان ثبت نشده است.

اجرای طرح نسخ الکترونیکی دردی دوا می کند
دکتر کامران اخوان معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ۱هزار و ۱۵مورد داروخانه دولتی و خصوصی در سطح استان به صورت فعال داریم، افزود:
خوشبختانه تمام داروخانه های استان تحت پوشش این طرح هستند.
وی افزود: اجرای طرح نسخه های الکترونیکی این امکان را برای داروخانه ایجاد کرد تا دارو طبق دستور با دست خط خوانا در اختیار بیماران قرار دهند.
اخوان با اشاره به اینکه در روزهای نخست عملیاتی طرح نسخ الکترونیکی مشکلاتی دامن گیرپزشکان و داروخانه ها شده بود که با مرور زمان کاهش یافت.
وی همچنین پرداخت ۳۰درصد از هزینه را برای داروخانه در کمتر از یک هفته گام مناسب برای اجرای این طرح دانست و تصریح کرد:طبق دستور وزارت بهداشت ما در طرح تحول سلامت تغییر رویکردها و سیاست ها را دنبال خواهیم کرد. با توجه به اینکه این طرح در برنامه توسعه وجود داره( البته بیشتر در قالب پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و نطام ارجاع) ما با کلیت طرح موافقیم و آنرا طرحی مدرن و مناسب میدانیم.

اما روی دیگر سکه مردم هستند که باید با مشکلات حذف نسخ کاغذی دست و پنجه نرم کنند و پزشکانی که بنا است؛ نسخه الکترونیک تولید کنند.
دکتر مسعود زحمت‌کش، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما گفت: حذف نسخ کاغذی از طریق ایجاد نسخ الکترونیک طرحی مناسب و البته ضروری است که نظام سلامت کشور را متحول خواهد کرد؛ مشروط به اینکه در قالب پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع اجرا شود. و اینکه وزارت بهداشت، بیمه تامین، بیمه سلامت هر کدام سایت و پلتفرمی متفاوت نداشته باشند.
وی افزود: حذف نسخ کاغذی اگر چه از سوی تامین اجتماعی کلید خورد اما این طرحی است ملی که باید با خوشفکری و استفاده از نظرات کارشناسی مجریان طرح و در نظر گرفتن منافع پزشک و بیمار به موفقیت ختم شود. امری که با اجبار و اکراه و عجله ابتر شده و در نهایت به یک مشکل لاینحل تبدیل خواهد شد.
وی بااشاره به اینکه سهم تامین اجتماعی در بخش سرپایی و خصوصی از هزینه های درمانی بیماران اندک است؛ افزود: انتظار می‌رود با توجه به صرفه جویی بسیار خوبی که از محل حذف نسخ کاغذی در تامین اجتماعی ایجاد می شود؛ سودبیماران لحاظ شود. تعریف ما برای سود بیمار در فاز اول مشخص است؛ بیمه به عوض اینکه کمتر از 25% از تعرفه ویزیت بیمار را تقبل کند 75% آنرا متعهد و متقبل شود تا مردم عزیزمان در مراجعه به پزشک، کمترین دغدغه مالی را داشته باشند. همین موضوع در خصوص پزشکان نیز مطرح است زحمت و کار اضافه‌تری که به همکاران ما تحمیل می‌شود، توسط سازمان‌ بیمه‌گر باید به رسمیت شناخته شود و حق‌الزحمه تولید نسخه الکترونیک پرداخت شود.
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد همچنین افزود: وضعیت کار و درآمد بسیاری از پزشکان به خصوص پزشکان عمومی بسیار شکننده است؛ از حدود 5000 پزشک عمومی مشهد ،چیزی در حد 800 نفر مطب دارند. این یعنی در بهترین شرایط مَطب داری برای همکاران عمومی ما اصلا مقرون به صرفه نیست. در سالهای اخیر خیلی از همکاران ما که جزو سرمایه های ملی هستند، به فکر تعطیلی مطب‌های خود افتاده‌اند. مشکلات جدی شیوع کرونا و افزایش هزینه های تحمیلی بایت اقلام حفاظتی بر مشکلاتی چون افزایش اجاره بها و دستمزد کارکنان مطب و افزایش قطره چکانی تعرفه های ویزیت در بخش خصوصی، کمر پزشکان عمومی را خم کرده است؛ حقیقت این است که پزشکان عمومی ما تاب تحمل فشارهای مازاد از طرف سازمان های بیمه گر را ندارند. یادمان نرود که پزشکی عمومی مادر طب بوده و در تمام دنیا از ارج و احترام بسیار بالایی برخوردار است، چرا که چرخه طبابت با مراجعه به پزشک عمومی شروع می شود و هیچ جای دنیا اینگونه نیست که هر فردی بعلت مشکلی ساده، در خط اول سراغ بهترین فوق تخصص مربوطه را بگیرد. این نشانه بیماری نظام سلامت ماست.
دکتر زحمت‌کش افزود: در حال حاضر تعدادی از همکاران ما با همه دردسرها و اشکالات سامانه تولید نسخ الکترونیک تامین اجتماعی، به ایجاد نسخه الکترونیک می پردازند و تعداد زیادی هم با استفاده از کاربن و دو برگه سرنسخه خود، برای بیمار استفاده می کنند، یعنی عملا و در سطح کلان نه تنها مصرف کاغذ کم نشده، که، این بار مصرف کاغذ از جیب پزشک و داروخانه ها افزایش یافته است.
وی اجرای طرح در شرایط پاندمی کرونا را عجولانه خواند و گفت: در وضعیت فعلی کار با کامپیوتر و نوشتن نسخه، باعث قطع ارتباط پزشک و بیمار شده و مهم تر اینکه زمان توقف بیمار در مطب را افزایش می‌دهد؛ این خود می‌تواند در زمان همه گیری کرونا، خطای تاکتیکی محسوب شود؛ از سوی دیگر متاسفانه سیستم به صورت آفلاین کار نمی‌کند قطع اینترنت و گاها افزایش حجم ورودی به سامانه که منجر به کندی این سامانه شده است؛ معظل بزرگی است. بیمار معطل تولید نسخه الکترونیکی می‌شود. متاسفانه برای همکاران با سن بالا پیش بینی مناسبی مثل قلم نوری برای نسخه نویسی نشده، کار با منوی تجویز آزمایش و پاراکلینیک بسیار سخت و وقت گیر است. تعداد ایرادهای سیستم بنا به اعلام نظر همکاران بیمه تامین ،هنوز هم زیاد است و... این اشکالات همه باید مرتفع گردد.
وی در پایان با اشاره به اینکه حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی از اول اسفندماه، سردرگمی بیماران و افزایش فشار به جامعه پزشکی را در پی داشت؛ بیان کرد: تاکید می کنم بیمه تامین اجتماعی از محل حذف دفترچه‌های کاغذی و الکترونیکی کردن نسخ، صرفه جویی و درآمد بسیار بالایی خواهد داشت و خواسته ما این است که در این منفعت، اولا بیماران را سهیم کند و در ثانی حق جامعه پزشکی را به علت تحمیل بار و کار اضافه بپردازد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار