مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سه نوع کانون گرد و غبار در داخل استان، استان‌های همجوار و کشورهای همسایه این خطه را تهدید می‌کند و تقویت طرح‌های بیابان‌زدایی و احیای زاینده‌رود برای مقابله با آنها ضروریست.
کد خبر: ۹۵۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 19 March 2021

منصور شیشه فروش افزود: در داخل استان اصفهان ۱۶ کانون گرد و غبار در وسعت یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار وجود دارد و علاوه بر آن خشکی بستر زاینده رود و عدم کشت در اراضی اطراف این رودخانه و همچنین خشک بودن تالاب بین المللی گاوخونی منجر به  فعال شدن کانون های گرد و غبار محلی در هنگام وزش باد می شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در معرض فعال شدن کانون های گرد و غبار در استان های سمنان، یزد، خراسان جنوبی و قم نیز قرار دارد، اظهار داشت: خرداد ماه سال گذشته پدیده گرد و غبار در ۲ روز که آلودگی شدید بهمراه داشت متاثر از فعال شدن این کانون ها از سمت سمنان به انارک بود.

شیشه فروش با اشاره به اینکه اصفهان هر چند سال یک بار نیز تحت تاثیر فعال شدن کانون های گرد و غبار برون مرزی و کشورهای همسایه قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: آلودگی هوای اصفهان در ۲ روز گذشته بدلیل فعال شدن کانون های گرد و غبار در کشورهای عربستان و عراق و رسیدن آن به جنوب و سپس مرکز کشورمان ایجاد شد.

وی اضافه کرد: روز چهارشنبه بیست و هفتم اسفند جاری نیز هوای کلانشهر اصفهان به وضعیت ناسالم برای عموم رسید اما به تدریج با وزش باد و بارش های پراکنده از غلظت ذرات گرد و غبار کاسته شد.

شیشه فروش با بیان اینکه در این روزها پس از چند سال شاهد پدیده گرد و غبار ناشی از کشورهای دیگر بودیم، اظهار داشت: کانون های گرد و غبار در این کشورها بدلیل کم بارشی اینگونه فعال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: فصل بهار سال آینده نیز با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر استقرار توده های جوی فاقد رطوبت و همراه با وزش باد مستعد وقوع گرد و غبار است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای کنترل کانون های گرد و غبار اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، تصریح کرد: اصفهان در سال آینده نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های بیابان زدایی، نهالکاری و مالچ پاشی است.

شیشه فروش با اشاره به اجرای نهالکاری و مالچ پاشی در حدود ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی استان برای بیابان زدایی و مقابله با پدیده گرد و غبار در ۲ سال گذشته، تاکید کرد: احیای زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی نیز برای از بین بردن کانون های محلی گرد و غبار ضروری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار