رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:فائزه هاشمی: با شرایط فعلی بنای رأی دادن ندارم / مهاجری: در زمان امام(ره) حوزه هیچ ردیف بودجه‌ای نداشت و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶ 17 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حزب موتلفه: از میان بادامچیان، میرسلیم، نیکنام، انواری و ترقی یک نامزد برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی می‌کنیم
 
حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم نامزد‌های در تراز ریاست جمهوری این حزب شامل «بادامچیان»، «میرسلیم»، «نیکنام»، «انواری» و «ترقی» است که از بین آنان، نامزد واحد معرفی خواهد شد. حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای با اشاره به برگزاری انتخابات در سال آینده، آورده است: در انتخابات ریاست جمهوری حزب موتلفه اسلامی، سیاست وحدت را دنبال کرده و ضمن احترام به همه داوطلبان و نامزدها، سیاست رقابت سالم و اخلاق محور را به آنان توصیه می‌کند و معتقد است که هر نامزد و طرفداران او می‌توانند با معرفی اثباتی خود فضای آرام و مطلوب برای شناخت نامزد‌ها و برنامه‌های آنان را فراهم آورند تا انتخاب خوب مردم، در کمال آگاهی و شناسایی صحیح و کامل صورت گیرد. این بیانیه اعلام کرد: تیم نامزد‌های در تراز ریاست جمهوری این حزب، شامل شخصیت‌هایی چون: «اسدالله بادامچیان»، «سید مصطفی میرسلیم»، «محمد حسین نیکنام»، «حسین انواری»، «حمیدرضا ترقی» است که جملگی مورد اعتماد ملت و بزرگان روحانی و ملی هستند و از بین آنان متعاقبا نامزد واحد معرفی خواهد شد.

کیهان: امیرحسین صدیق به مدافعان حرم دهن کجی کرده بود
 
کیهان نوشت: در حالی که قبلاً یک مجری پرحاشیه و همسرش قرار بود برنامه نوروزی شبکه پنج را اجرا کنند، این برنامه از شب گذشته با مجری‌های دیگری روی آنتن رفت. انتصاب یک مجری که قبلاً به مدافعان حرم دهن‌کجی کرده بود، موجی از انتقادات را برانگیخت. صداوسیما نیز در اقدامی تقدیرآمیز، این اشتباه را اصلاح کرد و مجریان دیگری را جایگزین نمود.

صادق خرازی: مساله بین ایران و آمریکا باید حل شود
 
صادق خرازی: برجام می‌تواند پلی برای واقع‌بینی و تغییر ماهوی در سیاست خارجی و گفتگو بین ایران و آمریکا باشد. مسائل ایران و آمریکا روزی باید حل شود. ما نمی‌توانیم تا آخر عمرمان در یک آتش‌بس و جنگ نانوشته و ناگفته‌ای به سر ببریم. مناسبات بین ایران و آمریکا می‌تواند به تغییر گفتمانی آمریکا و دنیای اسلام منتهی شود و صلح و امنیت جدیدی را در جهان پدید بیاورد. ما و آمریکا باید یک روز بنشینیم و مسائلمان را باهم حل کنیم و این به نظر بزرگان کشور بستگی دارد.

توصیه رسایی به اصولگرایان؛ با هم دعوا نکنید ببینیم نظر رهبر انقلاب با چه کسی است
 
فعال اصولگرا با انتشار متنی در کانال تلگرامی و توئیترش از هواداران جریان اصولگرایی خواست تا بر سر کاندیداهای انتخاباتی از حالا دعوا نکنند. او به آنها یادآور شد که برخی از کاندیداهایی که امروز می بینید «با یک تلفن از ثبت‌نام در انتخابات انصراف می‌دهند.»حمید رسایی می‌نویسد:‌ «از همه مهمتر باید منتظر شنیدن بیانات رهبر معظم انقلاب در روزهای آینده و بویژه پیام نوروزی و سخنان ابتدای فروردین ۱۴۰۰ باشیم تا بر اساس شاخص‌های تبیین شده به دنبال مصداق آن بگردیم.»‌

پاسخی به یک گمانه درباره دیدار روحانی با رئیس دولت اصلاحات

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این احتمال که دیدار روحانی و رئیس دولت اصلاحات به سبب رایزنی برای ورود علی لاریجانی به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باشد گفت: بعید است که این دیدار به این دلیل بوده باشد، این یک دیدار عجیب هم نبوده است و هر چند وقت یک بار چنین دیدار‌هایی صورت می‌گیرد.او ادامه داد: ما الان یک نهاد مهم و متشکل از احزاب مختلف اصلاح طلب به نام جبهه اصلاح طلبان ایران داریم که در نهایت آن‌ها باید تصمیم بگیرند که ائتلاف حول محور چه کسی باید صورت بگیرد، تا جایی که من خبر دارم در این جبهه مصادیقی مطرح نشده است و تا کنون فقط به دنبال ایجاد ساختار و نحوه اداره مطلوب آن بوده‌ایم.نمازی با اشاره به اهمیت نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان افزود: بر اساس راهبرد مشخص شده تمامی احزاب عضو جبهه اصلاح طلبان ایران باید نامزد مورد نظر خود را به این نهاد معرفی کنند و پس از مشورت‌ها منتظر بررسی صلاحیت‌ها باشند و در نهایت برای نامزد نهایی تصمیم بگیرند. معتقدم با توجه به شرایط سختی که بر کشور حاکم است، باید کسی رئیس جمهور شود که هم تجربه لازم داشته و هم شجاع و اهل ریسک باشد، زیرا با روش‌های عادی نمی‌توان از این شرایط خارج شد.

روحانی اصلاح‌طلب: برخی بدنبال این هستند که افراد خود را از تنور در بیاورند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی آقایان بیشتر مسائل حاشیه ای را می گویند که مهم است و دنبال نان مردم نیستند و دنبال این هستند که افراد مورد نظرشان، از تنور دربیاید و این به صلاح کشور نیست.«حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا در خصوص خاتمی محور بودن اصلاح طلبان گفت: خاتمی شخصیتی محترم، بزرگوار، کارساز و با سابقه بسیار درخشان است. او زمانی که رئیس جمهور بود، شاید یکی از روسای جمهور موفق مخصوصا در صحنه های بین المللی بود. در مسائل سیاسی و داستان هایی که در کشور پیش آمده آن کسی که محور باشد و حرف اول و آخر را بزند مقام معظم رهبری است مابقی اشخاص و شخصیت هایی که خیلی محترم و بزرگوار هستند اینگونه نیست محور باشند و حرف اول و آخر را بزنند.او افزود: آیت الله رفسنجانی زمانی که در قید حیات بودند جایگاه رفیعی داشتند موقعیت او بالا بود؛ خاتمی هم برای همه مردم محترم و بزگوار بوده و ملت ایران برای او جایگاه خاصی قائل هستند اما اینکه محور باشد، مردم باید نظر بدهند.اشرفی اصفهانی در خصوص وضعیت اصلاح طلبان گفت: مسائل سیاسی مملکت قابل پیش بینی نیست، اگر در انتخابات ملاک واقعا رای و حضور مردم در صحنه باشد، آن چیزی که آقایان می خواهند به وجود نمی آید. مردم چیزی می خواهند اما مسئولان کارساز و دستگاه های تصمیم گیرنده، افراد دیگری می خواهند. نمونه آن را داریم می بینیم که مجلس فعلی با مجلس قبل اصلا قابل مقایسه نیست.

تحلیلگر اصلاح‌طلب: اجازه دهیم کاندیداهای غیرنظامی به صورت پررنگ حضور یابند

یک تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفت: انتخابات ریاست جمهوری کاملاً یک دست توسط اصولگرایان مدیریت خواهد شد و این مسابقه دو طرفه نخواهد بود بلکه یک مسابقه یک طرفه است که اصلاح طلبان در این مسابقه شانسی ندارند و حضور پررنگی نخواهند داشت.مهدی آیتی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: همیشه در انتخابات‌های ایران زمانی که ما به انتخابات نزدیک می‌شویم، تنور انتخابات گرم‌تر می‌شود و جنب و جوش اجتماعی بیشتر می‌شود یعنی انتخابات موجب می‌شود که جناح‌بندی‌های سیاسی ایجاد شود و این جناح‌بندی‌های سیاسی باعث فعالیت بیشتر مردم و شور انتخاب می‌شود.این تحلیلگر سیاسی افزود: البته امسال به دلیل کرونا ممکن است ستادها و کمپین‌ها کمرنگ باشد و بیشتر فعالیت‌ها اینترنتی انجام شود. در مجموع انتخابات در جهت زنده کردن جامعه بسیار مثبت است.وی بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت پایینی خواهد داشت و مثل انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود. در حالت خوشبینانه زیر ۵۰ درصد مشارکت خواهیم داشت و علت آن نیز نارضایتی‌های مردم به خصوص در موضوع گرانی، بیکاری، معیشت و مسائلی از این قبیل است.

مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات 1400 شد

مهرعلیزاده در جلسه ای که با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز داشته، کاندیداتوری‌اش را اعلام کرده است.محسن مهرعلیزاده از فعالان اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلبان، در مشهد اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد. مهرعلیزاده در جلسه ای که با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز داشته، کاندیداتوری‌اش را اعلام کرده است.

مارک خارجی قبای روحانی لو رفت!

امروز در حاشیه جلسه هیات دولت تصویری از قبای حسن روحانی رئیس جمهور منتشر شد که نشان می‌دهد این قبا از پارچه ایتالیایی دوخته شده است.

عصبانیت نماینده مجلس از دیدار روحانی با رئیس دولت اصلاحات / مارک خارجی قبای روحانی لو رفت! / برخی بدنبال این هستند که افراد خود را از تنور در بیاورند / توصیه رسایی به اصولگرایان؛ با هم دعوا نکنید

 

طنازی نیش‌دار زیدآبادی درباره نامه تاج‌زاده به بایدن

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامش به طنز نوشت: در پی ارسال نامۀ مصطفی تاجزاده به جو بایدن، او هم معطل نکرده و بلافاصله پاسخ او را به شرح زیر داده است:نامۀ شما همین امروز به دستم رسید و به رغم اشتغالات فراوان آن را خواندم و بی‌پاسخ گذاشتن آن را خلاف ادب دیدم. از اینکه پاسخم کوتاست مرا ببخشید چون همانطور که خودتان هم واقفید، ادارۀ کشوری مثل آمریکا وقت سرخاراندن هم برای آدم باقی نمی‌گذارد.نوشته‌اید که اکثریت ایرانیان از پیروزی من در انتخابات خوشحال شده‌اند. باعث خوشحالی بنده است! گرچه گزارش‌های محرمانۀ دستگاه‌های امنیتی ما چیز دیگری می‌گویند. آنها می‌گویند: بیشتر ایرانی‌ها خواهان شکست من بوده‌اند و حتی بسیاری از آنها ازناکامی ترامپ دچار افسردگی شده‌اند! حالا دلیلش چه بوده پیش خودمان بماند!در بارۀ ترامپ هم هر چه نوشته‌ای صحیح است. من خودم هم در رقابت‌های انتخاباتی بیش از اینها را در بارۀ او گفتم و حتی او را دلقک خطاب کردم. حالا هم که رفته پی کارش و من دعا می‌کنم که خداوند آمریکا را از شرارت‌های او در امان دارد.نهایتاً گفته‌اید که ملت شما به دنبال گفتگو و صلح و تعامل است و مرا هم به همین‌ها دعوت کرده‌اید. چه ملت خوبی دارید! من اما چطور با ملت شما گفتگو و مذاکره کنم؟ اگر بتوانید تمهیدی بیاندیشید که ملت شما در بخشی از کویر مرکزی ایران جمع شوند، من حتماً با آنها مذاکره می‌کنم اما اگر این کار شدنی هم باشد بعید می‌دانم از پس مخارج و تدارکات آن برآیید و یا اساساً فایده‌ای بر این مذاکره مترتب باشد!اگر احیاناً منظورتان از ملت، همان حکومت شماست که من از همان روز اول، درخواست مذاکره با آن را دادم و مسئولان کاخ سفید و وزارت خارجه و پنتاگون هم که هر روز خدا به قدری آن را تکرار می‌کنند که سبب کسالت و ملال مردم آمریکا شده است! این حکومت شماست که پایش را در یک کفش کرده و می‌گوید مذاکره بی‍ مذاکره! این وسط برای عملی شدن مذاکره، چه کاری از من برمی‌آید که با این نامه‌ها وقتم را می‌گیرید و اعصابم را به هم می‌ریزید؟ اگر تعامل و مذاکره و صلح می‌خواهید از حکومت خودتان بخواهید و اگر منظورتان چیز دیگری است، صریح بگویید زیرا ما آمریکایی‌ها حوصله و وقت و استعدادِ کشف اشاره‌های نهفته در بین‌السطور را نداریم!

ارادتمند
جوزف رابینت بایدن جونیور
کاخ سفید
مارس 2021

شمخانی: بن‌بست کنونی در برجام ناشی از راهبرد مزدورانه غرب است

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه که «مشکلات تاکتیکی» و «اوضاع داخلی ایران» را مانع پیشرفت مذاکرات پیرامون برجام خوانده بود، تأکید کرد که بن‌بست کنونی حاصل راهبرد مزورانه طرف‌های غربی است.علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پیامی توئیتری به اظهارات اخیر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه که «مشکلات تاکتیکی» و «اوضاع داخلی ایران» را مانع پیشرفت مذاکرات پیرامون برجام خوانده بود، واکنش نشان داد.دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه، در توئیتر نوشت: تا زمانی که آمریکا اقدام موثری در رفع تحریم های ظالمانه نکند، اتفاقی رخ نخواهد داد. بن‌بست موجود، تاکتیکی و داخلی نیست بلکه به «راهبرد مزدورانه غرب» مربوط است.

عصبانیت نماینده مجلس از دیدار روحانی با رئیس دولت اصلاحلت

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دیدار اخیر روحانی با سید محمد خاتمی اظهار داشت: این دیدار در شرایطی با اهداف انتخاباتی صورت می‌گیرد که خیلی از مردم در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند و متاسفانه دولت تدبیر و امید هیچ تدبیری برای رفع این مشکلات و معضلات معیشتی مردم ندارد.وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع گرانی و تورم مردم را به شدت دچار مشکل کرده، افزود: اینکه در شرایط سخت فعلی، دولت و شخص آقای روحانی که به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور باید شبانه روز به فکر رفع معضلات مردم و گرانی و تورم باشند، ملاقات‌هایی با اهداف انتخاباتی برای سال 1400 برقرار می‌کنند آن هم با شخصی مانند آقای خاتمی، جای سوال دارد. در حالی که دولت تدبیر و امید هیچ روزنه‌ی امید در دل مردم ایجاد نکرده و مردم نسبت به بهبود این شرایط اقتصادی ناامید هستند.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جریان غربگرا حضور در قدرت در سال 1400 را یک موضوع حیثیتی برای خود می‌داند، گفت: باتوجه به اینکه در نظرسنجی ها اقبالی به سمت این جریان وجود ندارد و شخص آقای روحانی هم به پایین‌ترین حد مقبولیت و محبوبیت رسیده قاعدتاً جریان غربگرا برای ماندن در قدرت و برای انتخابات 1400 تحرکات جدی را شروع کرده و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد. در این شرایط آنچه که فراموش می‌شود مشکلات مردم است و انتخاباتی شدن زودرس فضای مدیریتی کشور است قطعا به ضرر مردم است.

مهم‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۹۹ 

مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۹۹ از نظر کاربران انتخاب شد.کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ سیدعلی خامنه‌ای، جمله ایشان در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، درباره‌ علاج مشکلات کشور به وسیله‌ی دولت جوان حزب‌اللهی را به عنوان مهمترین جمله‌ی رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۹ انتخاب کردند.از روز ۲۴ اسفندماه تا امروز در مرحله پایانی نظرسنجی انتخاب مهمترین جمله سال ۹۹، بیش از ۱۳۵ هزار نظر دریافت شد و کاربران به ترتیب سه جمله‌ی زیر را به عنوان مهمترین و به‌یادماندنی‌ترین جملات رهبر انقلاب در سالی که گذشت، برگزیدند.

مهاجری: در زمان امام(ره) حوزه هیچ ردیف بودجه‌ای نداشت

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجه‌ای نداشت و ایشان می‌گفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعدا با تعریف بودجه برای حوزه، ردیف‌های مفصل و میز و ساختمان‌ها و حقوق‌های آنچنانی ایجاد شد و همین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است.به گزارش دیده بان ایران، مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در دیدار شماری از اعضای انجمن اندیشه و قلم، با یادآوری مخالفت امام خمینی(ره) با دادن پول به حوزه علمیه تاکید کرد: در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجه‌ای نداشت و ایشان می‌گفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعدا با تعریف بودجه برای حوزه، ردیف‌های مفصل و میز و ساختمان‌ها و حقوق‌های آنچنانی ایجاد شد و همین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است. عجیب اینکه عوارض منفی در داخل خود حوزه هم دارد. من خبر دارم برخی از این‌ها هم پول می‌گیرند و هم به نظام، دولت، رهبری و انقلاب بد و بیراه می‌گویند.

فائزه هاشمی: با شرایط فعلی بنای رأی دادن ندارم

فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که شما با شرایط موجود در انتخابات ثبت‌نام می‌کنید؟ گفت: از آن جایی که من سابقه‌ی زندان، پرونده و حکم دارم قطعا ردصلاحیت می‌شوم. اما از آن جایی که اعتقادم به ثبت‌نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد.فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران این روزها اگرچه از فضای سیاسی دور است اما یکی از چهره‌های جنجالی در رسانه‌هاست. اخیرا همه گفت‌وگوهای او با رسانه‌های همراه با جنجال بوده است.فائزه هاشمی در آخرین گفت‌‌وگوی خود درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری توضیحاتی ارائه کرده است. او در پاسخ به این سوال که شما با شرایط موجود در انتخابات ثبت نام می‌کنید؟ گفت: از آن جایی که من سابقه‌ی زندان، پرونده و حکم دارم قطعا ردصلاحیت می‌شوم.هاشمی گفت: وقتی برای تدریس در دانشگاه با صدتا دانشجو تحملم نکردند، معلوم است وضعیتم در شورای نگهبان و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به چه شکل است.اما از آن جایی که اعتقادم به ثبت نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت نام و نه ادامه‌ی ماجرا، چون با شرایط فعلی بنای ورود به انتخابات حتی برای رأی دادن را ندارم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار