شیراز از دیروز نای نفس کشیدن ندارد. رنگ آسمان شهر سعدی و حافظ در پگاه سه‌شنبه آخر سال ۹۹ چنان بود که گویی ابرهای سربی و خاکستری تیره، خیمه بر شهر زده اند و هر لحظه امکان دارد باران ببارد اما انتظارها گویی عبث است، به جای باران از آسمان ریزگرد می بارد.
کد خبر: ۹۴۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷ 17 March 2021

تابناک فارس به  نقل از ایرنا:پرتو بی‌رمق و زرد آفتاب هم از لابه لای این گستره نیمه تاریک،سرک می‌کشید اما ستون این خیمه بر ابر استوار نبود بلکه گرد و غبار پایه آن بود.

گرد و غباری که مهرداد قطره سامانی مدیر کل هواشناسی فارس گسترش آن را برای همه استان فارس در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آخر سال در این استان پیش بینی کرد.

از جنبه ای دیگر، قاسم نهاوندی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، گرد و غبار را ایجادگر شرایط ناسالم برای برخی گروه ها در روز سه شنبه و همچنین مضر و ناسالم برای همه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اعلام کرد.

گرد و خاک برخاسته از فلک همچنین ترقه بازی برخی افراد در شامگاه آخرین سه شنبه سال(چهارشنبه سوری) موجب شد راه تنفس مردم شیراز در این شب تنگ شود.

بوی باروت که از انفجار ترقه ها به مشام می رسید،آلودگی هوا،آلودگی صوتی و شرایط کرونایی دست به دست هم دادند تا شبی به یادماندنی از نوع منفی در ذهن مردم کلانشهر شیراز ثبت کنند.

صدای ترقه و شاید بمبچه های دست ساز،جیغ هیجانی برخی کودکان و نوجوانان، واکنش ترس آلود و خشمگینانه بعضی بزرگ ترها را در هوای آمیخته به غبار و باروت موجب شد و فریاد آژیرهای دزدگیرخودروها را در کوچه ها و خیابان ها پراکند.

سه شنبه یا چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری متفاوتی در کلانشهر شیراز رقم خورد؛شامگاه آخرین سه شنبه و بامداد واپسین چهارشنبه سال ۱۳۹۹ راه تنفس مردم شیراز از زمین و آسمان تنگ تر شد.

البته این گرد و غبار راه دیدن مردم را هم سد کرده و براساس گفته معاون اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به استناد اعلام کارشناسان اداره کل هواشناسی استان میزان دید در روز سه شنبه بین سه تا ۶ کیلومتر بود که با تراکم گرد و غبار و افزایش آلودگی ممکن است این عدد به یک تا سه کیلومتر نیز برسد و تا روز پنجشنبه تراکم گرد و غبار بیشتر خواهد شد.

توصیه اداره کل محیط زیست فارس این است که همه شهروندان به ویژه افرادی که دچار مشکلات و بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی هستند همچنین کودکان و افراد سالخورده از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند.

چهارشنبه بیست و هفتم اسفند نیز آسمان شیراز، رنگی سربی دارد و راه رسیدن آفتاب سد شده که به قول مسئولان به دلیل وجود گرد و غبار است.

وزش باد شدید و توفان همراه با گرد و خاک منتقل شده ازمرزهای غربی کشور، شامگاه جمعه بیست و دوم اسفندماه ۹۹ نیز مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرد و خسارت‌هایی نیز به بارآورد و مهم تر از آن بارش شل و گل بر شیراز بود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار