غبارآلود بودن آسمان استان فارس تا پایان هفته تداوم دارد و براساس پیش‌بینی‌ها تشدید می‌شود.
کد خبر: ۹۴۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 17 March 2021

تابناک فارس هب نهقل از تسنیم: هوای کلانشهر شیراز برخلاف دیگر سال‌ها که در روزهای پایانی سال صاف و یکدست بود امسال چند روزی است که غبارآلود و خاکی شده و تنفس را برای گروه‌های حساس مشکل کرده است.

مهرداد قطره سامانی، مدیرکل هواشناسی فارس در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از نفوذ گرد و غبار گسترده برای نیمه غربی و مرکزی استان برای امروز خبر داد و اظهار داشت: این گرد و غبار به تدریج موجب دید افقی می‌شود و برای روز چهاشنبه و پنجشنبه کل استان را فرا می‌گیرد.

وی از تشدید این گرد و غبار در سطح استان خبر داد و افزود: لحظه به لحظه بر غلظت آن افزوده می‌شود بطوریکه در شهرستان کازرون به 2 کیلومتر و در کلانشهر شیراز به 3 کیلومتر رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد.

قطره سامانی با بیان اینکه این آلودگی هوا موجب کاهش دید افقی می‍شود، ادامه داد: حجم گرد و غبار موجود در برخی مناطق ممکن است به شکل گل و لای و با بارش باران همراه باشد.

 

مدیرکل هواشناسی فارس تصریح کرد: همچنین افراد سالخورده و کودکان از تردد غیرضروری در فضای باز خوددداری کنند و به توصیه‌های اداره کل محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی توجه داشته باشند.

قاسم نهاوندی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هم گفت: بر اساس بررسی‌های مستمر انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل وضعیت شاخص از ابتدای صبح که در شرایط قابل قبول بوده به سمت شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (شاخص 149) قرار گرفته است. اما با ادامه این روند تا ساعاتی دیگر برای تمامی گروه‌ها ناسالم خواهد بود.

وی اظهار داشت: در تماس با کارشناسان اداره کل هواشناسی فارس شاخص آلایندگی هوا در این ساعت 149 و ناسالم است، اما احتمالا تا ساعاتی دیگر عدد شاخص افزایش یافته و شرایط برای تمامی گروه‌ها ناسالم اعلام شود بنابراین از تمامی گروه‌ها درخواست می‌شود از تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

نهاوندی افزود: طبق اعلام اداره هواشناسی تا پایان هفته احتمال افزایش ابر و گاهی وزش باد شدید و در پاره‌ای نقاط با بارش‌های بهاری و پراکنده همراه خواهد بود.

معاون میط زیست درباره ادامه این جریان تصریح کرد: بر اساس اعلام کارشناسان اداره هواشناسی در حال حاضر میزان دید دید بین 3 تا 6 کیلومتر است، اما با تراکم گرد و غبار و افزایش آلودگی ممکن است این عدد به یک تا سه کیلومتر نیز برسد و تا روز پنجشنبه تراکم گرد و غبار بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اداره کل هواشناسی فارس به علت دسترسی به تجهیزات مربوطه و همچنین امکان در اختیار داشتن اطلاعات ماهواره‌ای و سامانه‌های موجود مرجع ذیصلاح به این منظور خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار