کد خبر: ۹۴۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵ 17 March 2021

فعال حوزه زنان طی یادداشتی خطاب به وزیر کشور نوشت : آیا بهتر نیست از مجموع ظرفیت اعضای شوراها به نسبت جمعیت شهرهاسهمیه پذیرش زنان مورد بررسی قرار گیرد؟

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیرین بانو زرین در این یادداشت نوست : 

بسمه تعالی
جناب آقای رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور
با سلام و تحیات؛

احتراما در پی ابلاغیه حضرتعالی در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا و اهتمام ارزنده وزارت کشور جهت بستر انتخاباتی سالم، با امنیت و پر شور نکته ی مدنظر قرار گرفته که خدمتتان عرض می نمایم.
بی شک این موضوع ،مطالبه عمومی بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور می باشد .


سالهاست که قوانینی وضع گردیده است و بر اساس آن قوانین کاندیدایی انتخاب و به عنوان عضو شورا در بررسی مسائل شهری و روستایی به مدت چهار سال در مدیریت شهری انجام وظیفه می نمایند.
با اینکه اکثر کاندیدای انتخابی را مردان تشکیل میدهند، اما ممکن است در شهری تمامی اعضا انتخاب شده مردان باشند و در شهری دیگر شاید یکی دو نفر از بانوان هم برنده آن دور از انتخابات شوند .

همانگونه که مستحضرید شوراها به عنوان مردمی ترین نهاد زبان گویایی در برابر مسئولان و نهادهای مختلف محسوب می شود و منتخبین مردم وكیل آنان در پیگیری مسائل و مشكلات جامعه به شمار می روند.

يکي از مباحث اساسي در زمينه توسعه جوامع، ميزان بهره گيري درست و منطقي از توانايي ها و استعدادهاي نيروي انساني هر جامعه است
و ماهیت توسعه به گونه ای است که بدون مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، موفقیت چندانی در تحقق برنامه های توسعه حاصل نخواهد شد. فراهم آوردن زمینه های رشد بیشتر و افزایش مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، موضوع مهمی است که عملا” باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.
امروزه زنان از محدوده نقش های خود درجامعه خارج شده و خواهان افزایش مشارکت اجتماعی و فرهنگی خود هستند. دو مقوله مهم در مدیریت شهری همچنان باعث اجحاف حقوق بسیاری از بانوان توانمند کشورمان گردیده است .
۱- عدم باور جامعه به توانایی زنان در اداره امور در صحنه های مدیریتی، سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطح کلان (عامل فرهنگی)
۲- نبود امکان استفاده از فرصت های شغلی برابر در مقایسه با مردان در تصدی پست ها و مشاغل رده بالای سازمانی (عامل اجتماعی)
که ضعف این دو عامل همچنان بر مدیریت و نیروی انسانی جامعه مستولی ست .
در بحث شوراها با وجود اینکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت می توانند عاملی اساسی در دستیابی به شهری ایده آل درتمامی زمینه های مطرح باشند اما به این مهم توجه زیادی نشده است .
برنامه ریزی و مدیریت شهری حداقل در امور مربوط به زنان در صورتی موفق عمل خواهد کرد که در بخش های مدیریتی از توانایی ها و پتانسیل های آنها استفاده شود.
مسأله ای که تا به حال کمتر به آن توجه شده است، سهم زنان از مدیریت شهری است ، با وجود برخی تبصره ها و شعارها در زمینه سهم چند درصدی زنان، به نظر می رسد این طرح همچنان در حد همان شعار باقی مانده است.

آیا بهتر نیست از مجموع ظرفیت اعضای شوراها به نسبت جمعیت شهرها سهمیه پذیرش زنان مورد بررسی قرار گیرد؟ بدین صورت که در شهری که ده نفر ظرفیت کاندیدا می باشد ، پنج نفر از آنها سهمیه زنان آن شهر باشد و در رقابت انتخابات کاندیدا در نهایت ۵ کاندید از میان بانوان شرکت کننده انتخاب شود .
این طرح با توجه به اینکه زنان نقش بسيار مهم وتعيين كننده اى درفعاليتهاى اجتماعى دارند میتواند در جهت پیشبرد اهداف شوراها و مسائل اجتماعی و فرهنگی شهرها مثمرثمر باشد .
همانگونه که زنان در كشورهاي توسعه یافته مسئوليت های بسيارجدى و مهمی برعهده دارند و مبرهن است كشورهایی که درمسيرتوسعه سازنده قراردارند به اين امرمهم پى برده اند كه ضرورت ايجاد جامعه سالم و پویا و توسعه یافته مستلزم مشاركت زنان در آن جامعه است و امید است با توجه به اینکه زنان در راستاي نقش تربيتي در خانواده نقش اصلی را بر عهده دارند و در اجتماع نیز با پرداختن به فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگی و سياسي موجب پیشرفت آن جامعه و پویایی هر چه بیشتر آن جامعه خواهند بود .
این طرح مورد بررسی و کارشناسی و تامل قرار گیرد .دین مبین اسلام نیز مانعی جهت مشارکت زنان در فعاليت هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي نمي باشد بلکه براي اين کار ارزش قائل است.
در این سرزمین همواره زنان شجاع و مادران نمونه بسیاری هستند که وجودشان مایه افتخار می باشد. تمامی روزهای ۸ سال دفاع مقدس شاهدی بر این گواه می باشد، نقش آفرینی های زنانی که پا به پای دلیرمردان برای آبادانی وطن رنج ها کشیدند و در کنار وظایف نهاد خانواده، کارکردهای اجتماعی شان را به درستی ایفا کردند .

زنان ایران با چشم‌انداز و آینده نگری از یک سو در اجتماع برای حضور مؤثر‌تر در حوزه عمومی تلاش می‌کنند و از سوی دیگر با تأثیر‌گذاری در این سطح برای تثبیت جایگاه خود به‌عنوان رجل سیاسی دست از تلاش برنمی‌دارند.
مدیریت شهری نیز اگر به‌دنبال دسترسی به شاخص‌های خوب باشد، باید به این تلاش ها ، پویایی ها و انگیزه نیمی جدانشدنی از جمعیت کشور به چشم فرصتی مغتنم نگاه کند .

اینک ضروری است با توجه به نقش آفرینی های حقوقی زنان در جامعه، کفه تعادلی ترازوی زنان با مردان، بی تعارض باشد و بازبینی صورت گیرد تا رشد و تعالی جامعه مان بیش از پیش روزافزون گردد.


ازدر گاه ایزد منان مزید توفیقات و خدمتی سرشار از شور و نشاط و مملو از توکل الهی در جهت رشد و شکوفایی ایران اسلامی را مسالت داریم

والسلام ‌؛
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
شیرین بانو زرین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار