رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان گفت: زردآلود که ۱۴۰ رقم از مجموعه‌های درختان میوه این مرکز را شامل می‌شود، به عنوان ذخایر ژنتیکی ملی کشور نگهداری و حراست می شود.
کد خبر: ۹۴۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 16 March 2021

درختان زردآلوی شاهرود به عنوان ذخایر ژنتیکی ملی حراست می‌شود

 

احمد دزیانیان روز سه شنبه با اشاره به اینکه شاهرود به میوه زردآلو در کشور شناخته می‌شود، درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۶ رقم انگور ، ۱۱۸ رقم گلابی، سیب، آلو، هلو ، شلیل، بادام در قالب مجموعه هایی در مرکز نگهداری و به روز رسانی می شوند تا در اصلاح درختان میوه مورد استفاده قرار گیرند.

وی تاکید کرد:در مجموعه ژنتیکی درختان زردآلو، درختانی در این مرکز  وجود دارد که به سرمازدگی مقاوم تر هستند و در سالهایی که سرمازدگی رخ می دهد برخی از این ارقام تا ۲۰ درصد محصول را روی درخت حفظ می کند.

به گفته وی، در گذشته محصول برخی از این ارقام زردآلوی مقاوم به سرمازدگی کیفیت لازم برای ارائه به بازار را نداشت و بازارپسند نبود.

دزیانیان با اشاره به اینکه سال ۸۸ طرحی تحقیقاتی برای مقاوم سازی درختان زردآلو نسبت به سرمازدگی به روش  هیبریدی در این مرکز تدوین شد، ادامه داد: در این طرح با ترکیب ارقام تجاری این میوه با درختان مقاوم به سرمازدگی بیش از هزار ژنوتیپ جدید زردآلوی مقاوم به سرما و بازارپسند تولید شد.

رییس مرکز تحقیات کشاورزی استان سمنان گفت: از سال ۹۷ تا ۹۹ که در ابتدای هر سال سرمازدگی در استان رخ داد و ارقام مقاوم به سرما شناسایی شد و مطالعات تکمیلی برای ارزیابی های کمی و کیفی محصول انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و تغییر در فصل های سال و سرمای زودرس بهاره به درختان میوه و به خصوص زرد آلو صدمه می زند، تاکید کرد: اجرای این طرح نوید خوبی برای حفظ محصول زردآلوی معروف شاهرودی است.

۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان شاهرود واقع است و سالانه در این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار