مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان گفت: طرح تصفیه‌خانه فاضلاب نیروگاه اصفهان در حال گذراندن مراحل نهایی و ایجاد خط انتقال است و تا ۲ ماه آینده بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۹۴۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹ 15 March 2021

سعید محسنی افزود: ایجاد تصفیه خانه یکی از طرح های بزرگ نیروگاه اصفهان برای صرفه جویی در مصرف آب است که تا کنون بخش تاسیسات تصفیه خانه ایجاد شده و کارگاه خط انتقال فاضلاب به آن نیز با تاکید مقام های استان فعال و تا ۲ ماه آینده بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه اصفهان به عنوان نخستین نیروگاه فلات مرکزی کشور با قدمت نیم قرن و تامین کننده دو سوم برق کلانشهر اصفهان یکی از نیروگاه های حیاتی و مهم بشمار می آید، اظهار داشت: تولید برق این نیروگاه ۸۳۵ مگاواتی در سال‌های گذشته نزدیک به پنج هزار گیگاوات ساعت در سال بود اما به دلیل محدودیت آب تولید آن قدری کاهش یافته است.

محسنی با اشاره به اینکه طرح های مختلف در سال های اخیر برای رفع محدودیت تولید با توجه به کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی در دستور کار این نیروگاه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: احداث تصفیه خانه فاضلاب و استحصال آب صنعتی بمنظور جایگزین کردن آب خاکستری به‌جای آب تازه و احداث سیستم خنک‌کننده هیبرید برای واحدهای چهار و پنج نیروگاه ۲ راهکار اصلی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه طرح احداث تصفیه‌خانه فاضلاب خام و استحصال آب صنعتی در نیروگاه اصفهان در جهت حفاظت از محیط زیست و تامین بخشی از آب مورد نیاز برای تولید پایدار برق از سال ۹۶ آغاز شد، اضافه کرد: راه‌اندازی این طرح روزانه ۱۳ هزار متر مکعب و سالانه پنج میلیون متر مکعب صرفه جویی آب بهمراه دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب مناطق شهری اطراف نیروگاه پرداخت شده است، گفت: در این طرح پس از دریافت فاضلاب خام شهری و سه مرحله تصفیه مقدماتی، ثانویه و تکمیلی و گندزدایی ترکیبی، آب صنعتی قابل استفاده در سیستم خنک‌کننده و سیکل بخار نیروگاه فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان، هزینه عملیات اجرایی این طرح را نزدیک به یکهزار میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد: میزان آب صرفه‌جویی شده با اجرای این طرح معادل مصرف سالانه یک شهرک صد هزار نفری است و می‌توان در مصرف سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و شرب از آن استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار