معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به چالش کرونایی 250 مسافرپذیر غیرمجاز در قم در ایام سفرهای نوروزی، از کاهش استفاده از ماسک در ادارات و سازمان ها انتقاد کرد.
کد خبر: ۹۴۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ 15 March 2021

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی با بیان این که 40 درصد افراد با نمونه مثبت کرونا در قم و در هفته اخیر، سابقه شرکت در مراسم عزا یا عروسی را داشته اند اظهار کرد: باید گفت در ایام شلوغ پایان سال، با چالش هایی در کشور و سطح استان رو به رو هستیم که می تواند در صورت عدم توجه، شیوع موج جدید کرونا را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: تردد بیشتر مردم در مجتمع های خرید و پاساژها و عدم توجه برخی از اعضای هیئت مدیره این مجتمع ها و یا اتحادیه های صنفی در کنار حضور بیشتر مردم در اماکن متبرکه در روزهای پایانی سال می تواند چالش برانگیز باشد.

رئیس مرکز بهداشت قم در ادامه از خادمان زحمتکش اماکن متبرکه استان خواست تا به صورت جدی زائران و بویژه اتباع خارجی را به رعایت حداکثری شیوه نامه های بهداشتی توصیه کنند.

محبی در ادامه به حضور بیشتر مردم در تالارها برای مراسم جشن، عروسی و مانند آن توجه داد و گفت: یکی دیگر از چالش ها، فعالیت خانه بازی ها و شهربازی های مسقّف است، در حالی که در شرایط ورود ویروس جهش یافته و خطر آن برای کودکان، این مکان ها باید تعطیل باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین به وجود 250 مسافرپذیر غیرمجاز در قم اشاره و خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که در این ایام، اماکن اقامتی، مسافرخانه ها، پایانه های مسافربری، ایستگاه قطار شهر و همچنین مسافران ورودی باید تحت نظارت ویژه باشند.

وی اضافه کرد: آرامستان ها و روزبازارها هم باید تحت نظارت شدیدتر قرار گیرند، البته روزبازارها با تذکرهای قبلی توانسته اند حدود 50 درصد انتظارات را در رعایت شیوه نامه های بهداشتی برآورده کنند.

رئیس مرکز بهداشت قم با انتقاد از تشکیل برخی تورهای مسافرتی در درون استان، به چالش تشکیل صف در برخی فروشگاه ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه هنوز هم شاهد برگزاری برخی کلاس های حضوری در استان هستیم.

محبی ادامه داد: قم در شرایط آبی کرونایی است و می توان همایش ها و جشنواره هایی با حداکثر حضور 40 نفر و البته با رعایت دیگر شیوه نامه های برگزار کرد، اما شاهد هستیم که برخی همایش ها و جشنواره ها به صورت محدود برگزار نمی شوند که جای پرسش و تعجب دارد.

وی همچنین به کاهش استفاده از ماسک در ادارات و سازمان ها توجه داد و گفت: کارمندان باید در خط مقدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی باشند، اما آمار نشان می دهد استفاده 90 درصدی آنان از ماسک در دی ماه سال جاری، اکنون به حدود 75 درصد کاهش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه خواستار بررسی ممنوعیت ورود مسافر به قم در ایام نوروز شد و درباره آخرین ارزیابی از  رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مشاغل و اصناف گفت: جایگاه های سوخت در هفته اخیر با رشد رعایت شیوه نامه های بهداشتی مواجه بوده اند که باید از مسؤولان آن تقدیر کرد.

وی یادآور شد: ادارات، اصناف، مراکز شماره گذاری خودرو، جایگاه های سی ان جی، آرامستان بهشت معصومه (س)، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، آموزشگاه های هنری، مساجد، اماکن متبرکه، هتل ها و مسافرخانه ها، مجتمع های خرید و پاساژها، نانوایی ها، کافی نت ها، قنادی و سوهانی ها، گیم نت ها، فروشگاه های زنجیره ای، داروخانه ها، مطب ها، بیمارستان ها و بانک ها از مواردی هستند که متأسفانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها در حد قابل قبول نیست.

محبی با اشاره به پلمب اخیر یک داروخانه در قم گفت: پیش از این تلاش داشتیم تا برای داروخانه ها به تذکر بسنده کنیم و به پلمب نرسیم، اما در این هفته مجبور شدیم که یک داروخانه را به دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی پلمپ کنیم.

وی درباره سامانه 190 و شکایات مردمی از برخی مطب ها و ساختمان پزشکان نیز بیان کرد: تا زمانی که دستگاه های اصلی نظارتی مانند تعزیرات و نظام پزشکی رأسا به این شکایات ورود نکنند و اقدام لازم را انجام ندهند، نمی توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

رئیس مرکز بهداشت استان قم همچنین درباره آخرین آمار استفاده از ماسک در بین مردم استان یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد حداکثر 66 درصد مردم در اماکن عمومی و وسائل نقلیه عمومی ماسک می زنند که این امر به معنای ماسک نزدن حداقل 34 درصد از مردم استان است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار