رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه از پایان عملیات برفروبی و بازگشایی مسیر پاوه به مریوان در گردنه «تته» پس از چهار ماه خبر داد.
کد خبر: ۹۴۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ 15 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛«ابراهیم شهریاری»، افزود: به همت اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه از اوایل اسفندماه ماه سال‌جاری عملیات برف روبی و بازگشایی گردنه برف‌گیر تته در حوزه استحفاظی این شهرستان آغاز شد.

وی ادامه داد: ۶ نیروی راهداری این شهرستان با چهار دستگاه ماشین آلات با ۱۰ روز تلاش بی‌وقفه توانستند این محور را بازگشایی کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پاوه اضافه کرد: طول مسیر گردنه تته ۲۱ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان پاوه و چهار کیلومتر دیگر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سروآباد است.

شهریاری با بیان اینکه حدود ۲۵۰ هزار مترمکعب برف‌روبی انجام شده است، افزود: امسال به دلیل کاهش نزولات آسمانی، ارتفاع برف در این نقطه به ۲ تا چهار متر رسیده و عملیات برفروبی نیز که هر سال از اردیبهشت ماه انجام می‌شد، امسال از اسفندماه آغاز شد.

وی یادآور شد: ارتفاع ترانشه‌های برفی این گردنه در سال‌های گذشته از سه تا ۱۲متر متغیر است و در سال گذشته حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب عملیات برفروبی انجام شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پاوه اظهار کرد: گردنه تته سخت گذرترین مسیر ارتباطی بین استان‌های کردستان و کرمانشاه است و در نیمی از سال به خاطر برف سنگین، کولاک شدید ،سقوط بهمن ، خطر ریزش کوه و مه شدید و عدم دید کافی برای رانندگی مسدود می شود.

وی با بیان اینکه از آبان ماه سال جاری این گردنه مسدود شده است، افزود: در این مدت ارتباط بین شهرستان های پاوه و مریوان از مسیر فرعی هجیج ـ هورامان انجام گرفته است.

گردنه تته محور ارتباطی شهرستان های سروآباد و مریوان در استان کردستان به شهرستان پاوه و شهرهای نودشه و نوسود در استان کرمانشاه است.

این گذرگاه بر مناطقی از اقلیم کردستان عراق مشرف است و با چشم غیرمسلح شماری از شهرها و روستاهای کردستان عراق و سد دربندیخان قابل مشاهده است.

در نزدیکی گردنه تته منطقه گردشگری دالانی و آبگیری به همین نام و در ارتفاع ۲۰۱۷ متری از سطح دریا وجود دارد که در فصل بهار و تابستان مقصد سفر گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار