دادستان عمومی قزوین:
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین ریه شهر است و اجرای طرح های عمرانی حیات این باغستان‌ را به مخاطره می اندازد.
کد خبر: ۹۴۸۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 14 March 2021

 

محمد قاسمی امروز در جمع باغداران قزوینی در محل باغستان سنتی، اظهار کرد: مسائل و مشکلات باغستان سنتی چندین سال است که از سوی باغداران و سازمان های مردم نهاد پیگیری می شود و تاکنون نشست ها و مصوبات مختلفی در راستای احیا و حفاظت از آنها برگزار شده، اما همچنان حیات باغستان در مخاطره است و این موضوع جای نگرانی دارد.

دادستان قزوین افزود: دادستانی قزوین قبل از گزارش مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری به موضوع باغستان سنتی ورود کرده بود و همزمان مکاتباتی از سوی معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور واصل شده که بر همین اساس و به دستور رئیس کل دادگستری استان در ذیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال، کارگروه صیانت از باغستان سنتی قزوین تشکیل شده است.

قاسمی بیان کرد: جلسات کارگروه مربوط با حضور نمایندگان باغداران، سمن ها و مدیران دستگاه های متولی برگزار می شود و چنانچه دستگاه های دخیل در انجام وظایف خود ترک فعل کرده باشند، قطعاً در این کارگروه مطالبه گری خواهد شد.

این مقام قضایی استان تصریح کرد: مجموعه های مدیریت شهری گاهی با هزینه های زیاد به دنبال ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی در سطح شهرها هستند، در صورتی که نعمت خدادادی باغستان سنتی از دیرباز در قزوین به عنوان ریه شهر وجود دارد، اما به دلیل برخی کوتاهی ها، غفلت ها و تصمیمات ناصحیح، این موهبت و نعمت الهی که موقعیتی ممتاز و منحصر برای استان به شمار می آید، در معرض نابودی قرار داردـ

وی در خصوص اهداف دیگر این کارگروه، گفت: در نشست های این کارگروه تلاشمان بر این است که در ابتدا وضعیت فعلی باغستان حفظ شود و سپس با اقدامات کارشناسی با همکاری دستگاه ها، نهادهای مردمی و باغداران برای احیای آنها گام برداریم.

دادستان قزوین ادامه داد: این کارگروه آمادگی دارد از نظرات کلیه نخبگان و دلسوزان و ذی‌نفعان بهره‌مند شود و پیشنهادهای باغداران را در خصوص مشکلات و وضعیت فعلی باغستان، دریافت کند و پس از احصای تکالیف و وظایف دستگاه ها و نهادها، معضلات و مشکلات باغستان را به حداقل برساند البته این کارگروه تاکنون نیز مصوبات قابل توجهی را تصویب و اجرا کرده است.

قاسمی یادآور شد: نقش باغداران در راستای صیانت از باغستان بسیار حائز اهمیت و غیر قابل انکار است، زیرا هیچ دستگاه و نهادی نمی تواند به تنهایی در این ماموریت موفق شود بنابراین در بحث حفظ وضعیت موجود و احیای نقاط آسیب‌دیده، نقش باغداران، مالکان و سمن ها بسیار سازنده و موثر است.

وی با بیان اینکه حوزه باغستان فراتر از شورای شهر، شهرداری و سازمان باغستان ها است، تاکید کرد: باغستان سنتی قزوین به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده و این تکلیف سازمان میراث فرهنگی را سنگین‌تر می کند و همانند سایر آثار تاریخی، در راستای حفاظت و صیانت از باغستان سنتی باید برنامه مدونی با همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط داشته باشد.

مقام قضایی استان اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، یکی از دلایل اصلی نابودی باغستان کمبود آب بیان شده است که به همین خاطر تأمین حقابه باغستان از آب‌های زیرزمینی و سطحی با جدیت پیگیری خواهد شد، ضمن اینکه تأمین امنیت باغستان نیز در دستور کار قرار دارد.

قاسمی درخصوص گلایه باغداران نسبت به احداث سد لاستیکی در مسیر یکی از رودخانه بالا دست، گفت: این سد چون از حیث مسائل زیست محیطی با ابهاماتی مواجه است، اجرای آن با دستور رئیس کل دادگستری استان متوقف شد تا بررسی‌های دقیق‌تری در این خصوص انجام شود و اگر قرار است پروژه ها و اقدامات عمرانی در سطح شهر صورت بگیرد، نباید منافاتی با حقوق باغداران داشته باشد و حیات باغستان را به مخاطره بیاندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار