مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: فرونشست سریع ذرات معلق همزمان با توقف باد حاکی از این‌ست که منشا گردوغبار شب گذشته داخلی و بسیار نزدیک به شهر شیراز است.
کد خبر: ۹۴۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 14 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: حمید ظهرابی  بیان کرد: حتی اگر بر اساس برخی گزارشات این غبار مقداری نیز تحت تاثیر منابع خارجی باشد اما از آن جایی که بلافاصله پس از فروکش کردن باد شاهد ترسیب غبار و گرد و خاک بودیم؛ شکی نیست که بخش عمده گرد و خاک منشا داخلی و ناشی از تخریب پوشش گیاهی و تغییر کاربری مراتع و زمین‌های کشاورزی رها شده در اطراف شهر شیراز بوده است.

او افزود: تخریب‌های ناشی از معادن به ویژه معادن شن و ماسه و انباشت حجم زیادی از محصولات کارخانجات تولید شن و ماسه، سنگ بری‌ها و معادن کارخانه سیمان در درون شهر و مجاورت شهر شیراز هم در این خصوص نقش داشتند.

مدیرکل محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: وزش شدید باید موجب خیزش خاک از روی سطح زمین در شهر شیراز و برخی نقاط فارس طی روز گذشته شد.

ظهرابی با بیان اینکه گرد و خاک موجب شد تا شاخص کیفیت هوا در ساعاتی تا عدد ٣٥٠ افزایش یابد که نشان از کیفیت بسیار نامطلوب هوا دارد، افزود: از بامداد شنبه ٢٣ اسفند تا ابتدای صبح با توجه به اینکه ذرات نسبتا درشت بود و وزش باد هم قطع شد، ذرات گرد و غبار به سطح زمین آمد.

او ادامه داد: ابتدای صبح امروز وضعیت هوای ناسالم برای گروههای حساس در شیراز داشتیم و به در طول روز و تا ظهر به وضعیت و شرایط نسبتا مطلوب و سالم رسید.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه نتایج نشان می‌دهد که وضعیت نسبتا به شرایط مطلوبی رسیده و تا روزهای آینده هم براساس اعلام سازمان هواشناسی بارش نخواهیم داشت، تاکید کرد: ضرورت دارد ذرات گرد و خاک در سطح شهر و خیابان‌ها به سرعت غبار روبی شوند.

ظهرابی یادآور شد: شاخص اصلی مدنظر ما ذرات کمتر ٢.٥ میکرون و ده میکرون هستند که اندازه گیری‌ها هم نشان از بهبود وضعیت نسبت به روزهای گذشته دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار