کم‌تر از ۱۰۰ روز مانده تا شروع سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، کم‌کم نتیجه گمانه زنی‌ها مشخص می‌شود و نامزدهای ریاست جمهوری حضور خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنند.
کد خبر: ۹۴۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 14 March 2021

به گزارش تابناک سمنان تا اینجای کار ۷ نفر با پیشینه‌ و گرایش‌های متفاوت به صورت رسمی وارد کارزار انتخابات شده‌اند و باید تا تایید صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان منتظر بمانند.

سه سردار

در میان نامزدهایی که به صورت رسمی اعلام حضور کرده‌اند اسم سه نفر بیش از بقیه به چشم می‌خورد؛ سردار سرتیپ پاسدار «حسین دهقان»، سردار سرتیپ پاسدار «سعید محمد» و سردار سرلشکر پاسدار «محسن رضایی». حسین دهقان، وزیر پیشین دفاع و مشاور نظامی فرمانده کل قوا، از اولین نفراتی بود که وارد سیزدهمین کارزار انتخاباتی شد؛ از مواضع او پیداست که قصد ائتلاف کردن یا کنار رفتن به نفع شخص دیگری را ندارد. وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارم، با هیچ فردی ائتلاف نخواهم کرد و به نفع هیچ کس کنار نخواهم کشید.

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

همچنین دهقان در پاسخ به کسانی که او را فردی صرفا نظامی قلمداد می‌کنند گفت: من فقط یک فرد نظامی نیستم، دانشگاهی هستم و در مراکز غیر نظامی تدریس کرده ام و در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاست خارجی مشاور بوده ام.

سردار دیگری که با استعفایش از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا حضور احتمالی خود در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را رسمی کرد و به گمانه زنی‌ها پایان داد، سردار سعید محمد بود؛ او که هنوز معلوم نیست کدام جریان سیاسی را نمایندگی می‌کند، در ویدیویی که به تازگی  منتشر کرده  گفته که «راه سختی در پیش دارم، اما محکم جلو خواهم رفت. وی هم اکنون به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران هم منصوب شده است.»

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

مردی برای تمام فصول

چهره ثابت انتخابات‌های دوره نهم، دهم و یازدهم هم به صورت تلویحی اعلام آمادگی خود را برای حضور در انتخابات دوره سیزدهم اعلام کرده است. او در همین مدت کوتاه سفر‌هایی به استان‌های فارس، خراسان رضوی و مرکزی داشته است. خودش می‌گوید هنوز برای حرف زدن درباره حضورش زود است، اما در عین حال هم داوطلبی را تکذیب نمی‌کند. افرادی که با او دیدار‌هایی داشته‌اند، می‌گویند در اظهارات او عزم جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را احساس کرده‌اند؛ علاوه بر این برخی سخنانش از هر اعلامیه‌ای برای حضور در انتخابات صریح‌تر است. آری، «محسن رضایی» تلاش می‌کند تا خود را یک چهره اقتصاددان معرفی کند؛ همچنین وی در اعلام موضعی انتخاباتی گفته که اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام حضور کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

نیمکت ذخیره‌ها

رئیس پیشین صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی که خود را «بازیکن روی نیمکت نظام» می‌داند، چهره دیگری است که نسبت به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ابراز تمایل کرده است؛ عزت الله ضرغامی اولین نفری بود که از احتمال گزینه‌شدنش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سخن گفت. او در پاسخ به سوالی در مورد نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من سرباز نظام هستم و اگر بگویند ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده بگیر می‌آیم و در مورد انتخابات ۱۴۰۰ هم اگر احساس وظیفه کنم داوطلب خواهم شد.

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

ضرغامی در جایی دیگر با تعبیری فوتبالی گفته که خودم را یک بازیگر یا بازیکن روی نیمکت نظام می‌دانم که اگر روزی لازم باشد به داخل زمین می‌روم و بازی می‌کنم. من خودم را روی نیمکت جمهوری اسلامی می‌دانم، این نیمکت‌نشینی برای هر کاری است. من چنین جایگاهی را برای خودم انتخاب کردم و در هر شرایط و موقعیتی که اقتضا کرد خدمتی را انجام دهم، آماده‌ام.

گذشتِ زمان مشخص می‌کند که این بازیکن ذخیره با بازیکنی دیگر تعویض می‌شود و یا مستقلا وارد عرصه انتخاباتی خواهد شد. 

من اصلح ترم!

علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی چهره دیگری است که نامزدی خود را برای ورود به پاستور اعلام کرده است؛ او در حالی وارد رقابت‌های انتخاباتی شده که در انتخابات مجلس یازدهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و از ورود به ساختمان بهارستان بازماند؛ مطهری در این باره معتقد است که دلیلی بر رد صلاحیتش برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود ندارد. او در پاسخ به این سوال که به نمایندگی از کدام جریان وارد عرصه انتخابات شده گفت: من به شکل مستقل وارد شدم و خودم را اصلح می‌دانم.

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

یک اقتصاددان در زمین سیاست

چهره دیگری که از قصد خود به عنوان نامزد ریاست جمهوری خبر داد یک اقتصاد دان بود؛ «حسن سبحانی»، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اعلام نامزدی خود برای انتخابات نوشت: به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه تهران و انذاردهنده همیشگی نسبت به سیاست‌های اقتصادی فلاکت بار بعد از جنگ و با این باور که به پشتوانه سال‌های طولانی تجربه تقنینی و اجرایی، می‌توان رشد تخریب در اقتصاد را متوقف نمود قصد خود را برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آگاهی می‌رسانم.

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

گفتنی است او پیش از این هم در انتخابات یازدهم و دوازدهم نامزد شده بود، اما نتوانسته بود از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

روحانیِ اصلاح طلب

باید به ادامه این فهرست نام «محسن رهامی» را هم افزود؛ روحانیِ اصلاح‌طلبی که از قصد خود برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده است. او نماینده دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بود. رهامی درباره حضورش در انتخابات گفته است: در مورد حضور من کار‌هایی از مدت‌ها قبل شروع و جلسات مستمری تشکیل شده و اگر فضا فراهم شود به عنوان نامزد واحد به میدان خواهم آمد. البته تاکنون رهامی از سمت احزاب اصلاح طلب هیچ حمایت رسمی نشده است.

 

کدام چهره‌ها برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده اند؟

 

البته به غیر از اسامی که در بالا به آن‌ها اشاره شده؛ قطعا باید منتظر گزینه‌های دیگر و شاید اصلی‌تری هم باشیم. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، محمدجواد ظریف، محمدجواد آذری جهرمی، سیدحسن خمینی و سعیدجلیلی هم چهره‌هایی هستند که در محافل سیاسی بحث آمدن یا نیامدنشان به ماراتن انتخابات داغ است و  احتمالا در روز‌ها و هفته‌های آتی باید درباره حضور خود در انتخابات اعلام نظر کنند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار