رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی:
رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی در میزگرد «چالش های اجرای طرح نسخ الکترونیک تامین اجتماعی» گفت: سامانه نسخ الکترونیک تامین اجتماعی باید در مرحله پایلوت علمی و کارشناسی اجرا و ایراداتش مرتفع می‌شد. این سامانه نیاز به اصلاحات زیادی دارد.
کد خبر: ۹۴۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 14 March 2021

به گزارش تابناک رضوی، کتر علی‌اکبر بهرامی‌فر با بیان این مطلب افزود: ما 16 هزار عضو پروانه‌دار داریم که همگی در 50 انجمن تخصصی، نماینده‌هایی را از طریق انتخابات برگزیده‌اند. بیش از10 جلسه‌ی مجازی و حضوری در این زمینه داشتیم و هیچ یک با نحوه‌ اجرای طرح نسخ الکترونیک تامین اجتماعی موافقت ندارند. 

وی با اشاره به اذعان آقای دکتر داستانی، مدیر درمان تامین اجتماعی استان ؛ گفت: در جلسه‌‎ای که با ایشان داشتیم، گفتند هنوز تقریبا 40 خطا در سامانه الکترونیک ثبت نسخ تامین اجتماعی وجود دارد که باید برطرف شود!
رئیس انجمن رادیولوژی خراسان رضوی افزود: سامانه‌ای را با علم به خطاهایی که دارد برای ثبت نسخه دارویی مردم ایجاد کرده اما خطا ها و تهدیدات جانی که به دنبال این خطاها ایجاد خواهد شد مد نظر نمی‌گیرند؟ پزشک ما سوگند یاد می‌کند که درمان و نجات جان بیماران را در اولویت قرار دهد یک درصد خطای پزشکی در موارد زیادی به قیمت جان یک فرد تمام می شود حال سوال اینجاست چرا طرح به صورت صحیح با حضور کارشناسان معتبر بدون وابستگی پایلوت نشده تا آسیب ها و ضررها و مشکلاتش با صرف هزینه کمتر شناسایی شده و مرتفع گردد و سپس در کل کشور اجرایی شود! این یعنی بیمه‌گر فقط و فقط سود خود را در نظر گرفته است و لو به قیمت آسیب به بیماران! از سوی دیگر باید بگویم یکی دیگر از ایرادات این سامانه روش مورد استفاده در ثبت است که بسیار زمانبر است.

بی اعتنایی به تجربه‌های موفق
وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در اروپا قبل از سال 1999، گفت: ما می‌توانیم از چگونگی عملی کردن رفع چالشهای این طرح در اروپا و سایر کشورهای پیشرفته الگو بگیریم و استفاده کنیم تا با مشکلات کم‌تری روبه‌رو شویم. تمام این چالش‌ها که در حال حاضر برای اجرای این طرح در ایران با آن مواجه هستیم، 20 سال پیش در اروپا وجود داشته است. آنها از یک سیستم بهداشتی و درمانی نسبتا مشترک استفاده و از ابتدا زیرساخت‌ها را بسیار تقویت کردند و بعد بر اساس سیستم‌های خود و نیازهای مختلف امکاناتی را قرار داده‌اند؛ چرا علاقمندیم چرخ را از نو اختراع کنیم و به علم و تجربه دنیا بها ندهیم.

ارائه خدمات سلامت به بیمه شدگان تامین اجتماعی در ابهام
وی در ادامه گفت: ما پزشکان بسیار فرهیخته و با سطح علمی بالایی را در حوزه ارائه خدمات سلامت داریم که در سنین بالا هستند و نسخه نویسی کاغذی را ترجیح می‌دهند. در بسیاری از سامانه‌های ثبت نسخه الکترونیک در سایر کشورها امکان استفاده از قلم نوری و تبدیل فایل صوتی به متنِ نسخه وجود دارد اما این امکانات اصلا در سامانه تامین اجتماعی لحاظ نشده است و بدیهی است که به هر حال عده‌ای از پزشکان ما به خصوص پزشکان قدیمی‌تر که اتفاقا از منظر علم و تجربه شاخص هستند؛ از گردونه ارائه خدمت به بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خارج شوند.

تحمیل کار مضاعف
رئیس هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی خراسان رضوی ادامه داد: ما در کلینیک‌ها، رادیولوژی‌ها و فیزیوتراپی‌ها معضلات بسیاری را داریم؛ مثلا در بخش آزمایشگاه و درارتباط با رادیولوژی و سونوگرافی، محتاج شرح‌حال و توضیحات کلینیسین هستیم و در این نسخه‌ الکترونیکی هیچ پیش‌بینی‌ای برای این کار نشده و اگر برنامه‌ریزی هم صورت گرفته باشد، فقط باعث سخت‌تر شدن کار کلینیسین می‌شود که البته فرصتی برای این کار ندارند و کار مضاعفی بر گردن آنها افتاده و باعث اتلاف وقت همکاران است که باید بیمار را یک بار دیگر ویزیت کنند، شرح‌حالش را بگیرند وعلائم را ببیند و بر اساس آن گزارش‌های مشورتی را به پزشک اعلام بکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار