خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در حالی بسیاری از آرایشگاه های زنانه را به تعطیلی کشانده است که نیمی از آرایشگران زن در کرج بی سرپرست یا بد سرپرست هستند و اغلب خانم ها هزینه زندگی را تنهایی به دوش می کشند.
کد خبر: ۹۴۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ 13 March 2021
ویروس میکروسکوپی خسارات میلیاردی سنگینی به پیکره البرز وارد کرده/ آوار چک های برگشتی و بیکاری ۱ ساله بر سر زنان سرپرست خانوار
به گزارش «تابناک البرز» یک سال از شیوع کرونا در البرز همزمان با سراسر کشور می گذرد، ویروسی میکروسکوپی که خسارات میلیاردی سنگینی را به پیکره و اجزای اقتصادی استان وارد کرده به طوری که تا سال‌ها اثر آن در مسائل اقتصادی و اجتماعی قابل لمس خواهد بود.
سناریو زیان هایی که از اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون اقتصاد و بازار البرز را فراگرفته، هنوز هم ادامه دارد و بخشی از اصناف استان را ماه ها به تعطیلی کشاند، اگرچه کشور همچنان درگیر شیوع این ویروس است و هنوز نمی ‌توان محاسبه دقیقی از میزان خسارت‌ های ناشی از پاندمی کرونا داشت اما اصناف آن را در معیشتان لمس کرده اند.
دی ماه سال ۹۹ بود که علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا تنها ۳۰ درصد از تسهیلاتی که برای کرونا به استان البرز داده شده است، جذب شده است؟ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک، گفت: از ابتدای شیوع کرونا اصناف، سالن های ورزشی و دیگر بخش ها آسیب فراوانی دیده اند.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات اختصاص داده شده به کرونا در البرز باید شفاف سازی شود، افزود: تسهیلات را باید به آسیب دیدگان کرونا ارائه دهند تا اقتصاد و اشتغال خود را رونق بدهند، اگر بگوئیم نداریم بحث دیگری است اما مشکل این است که داریم و نمی توانیم.
بر اساس اعلام نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی متاسفانه از ۱۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده به البرز در قالب تسهیلات کرونا، ۳۰ درصد جذب شده است،  در نتیجه باید این مسئله عیب یابی و رفع شود.
آمار اعلامی از سوی علی حدادی در حالی است که ۲۲ آذر ۹۹، حسین فلاح نژاد مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی البرزاعلام کرده بود؛ باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کل کشور نرخ بیکاری در البرز روند کاهشی داشته است!
شبکه خبری تیتریک برای بررسی تسهیلات جذب شده و خسارت ناشی از کرونا به واحدهای صنفی البرز به سراغ آرایشگاه های زنانه رفته است، براورد خبرنگار این مجموعه از صحبت های آنها نشان می دهد نه تنها کرونا بلکه این قشر از دستگاه های حمایتی اعم از دولت هم نا امید شده اند.
یک آرایشگر زنانه در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "کرونا کمر آرایشگاه های زنانه را شکست و متاسفانه چون اتحادیه ای نداشتیم کسی پاسخگو نبود، آرایشگری جزء مشاغل سخت است اما با وجود مشکلات ناشی از پاندمی کووید ۱۹ همچنان مالیات های دارایی و شهرداری را پرداخت می کنند.
بسیاری از همکارانم در حال حاضر از طرف اتحادیه تحت فشار قرار گرفته اند که عوارض صنف را هم باید بپردازند. آرایشگر در زمان کرونا فعالیتی نداشته است که باید به هر مجموعه ای هزینه پزداخت کند، تمام اقلام بهداشتی خریداری شده را قبل از نوروز ۹۸ به دلیل اتمام انقضا دور ریخیتم.
به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال بیکار بودیم و هنوز هم کار خوبی نداریم، مراجعات بسیار محدود شده است و در این صنف خانم های زیادی علی رغم اینکه نان آور خانواده بودند ورشکست شده و واحد صنفی خود را تعطیل کردند. مشکلات این صنف بسیار زیاد است و کسی هم پاسخگو نیست.
عروس خانم ها بدون حتی مراجعه به آرایشگاه زندگی خود را شروع کردند، یعنی در واقع آرایشگاه و تالاری نبود که بتوانند مراسم بگیرند، هزار و ۳۵۰ آرایشگاه زنانه در کرج فعالیت دارند که نیمی از آنها بی سرپرست یا بد سرپرست هستند، اغلب خانم ها هزینه زندگی را تنهایی به دوش می کشند.
مدیران استان البرز هیچ کاری برای آرایشگاه های زنانه انجام ندادند درحالیکه در جامعه امروز زنان هم هزینه زندگی یک خانواده را تامین می کنند، به ما اعلام کردند وام پرداخت می کنند اما سایت ها بسته بود، شوهای تبلیغاتی زیادی داشتند اما عملا حمایتی از طرف دولت صورت نگرفت.
متاسفانه مالکان هم در این مدت به آرایشگران رحم نکردند و تا ریال اخر اجاره بهای واحد صنفی خود را هم از آرایشگر گرفتند، اغلب خانم ها یک ماه قبل از عید مواد بهداشتی لازم را با چک خریداری کرده بودند اما با اعلام شیوع ویروس کرونا بسیاری از چک های آنها برگشت خورد و ناچار شدند واحد صنفی خود را تعطیل کنند".
گلایه آرایشگران در حالی است که ۳۰ شهریور سال جاری جهانگیر شاهمرادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز اعلام کرد: استان البرز در پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه اول کشور را هم به دست آورده است.
گلاویژ اصحابی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار