رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری مانور در تونل غدیر گفت: این مانور نشان داد که مسیرها و خروجی های اضطراری تونل غدیر تعریف و ساخته نشده و البته کپسول های آتش نشانی نیز در این تونل و برای مواقع ضروری و حوادث احتمالی موجود نیست.
کد خبر: ۹۴۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 13 March 2021

به‌گزارش تابناک قم، سید مجتبی سبحانی با اشاره به مانور اخیر مدیریت بحران شهرداری قم در تونل غدیر اظهار کرد: این مانور در روزهای اخیر و ساعت یک بامداد برگزار شد و قرار بود تا در آن تصادف نمادین منجر به انفجار و آتش سوزی دو دستگاه خودرو سبک و سنگین انجام شود.

وی افزود: بر این اساس مقرر بود تا آتش سوزی ناشی از این تصادف، تراکم دود در تونل را به دنبال داشته باشد تا مأموران امداد و نجات بتوانند با مسدودسازی تونل نسبت به نجات مصدومان و مهار آتش اقدام کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم همچنین ادامه داد: البته باید اذعان کرد که برگزاری چنین مانورهایی نقاط قوت زیادی دارد، بویژه آن که مانور یاد شده برای اولین بار برگزار می شد و خوشبختانه مطابق با برنامه نیز پیش رفت، اما در عین حال باید توجه داشت که آسیب شناسی این مانورها هم باید در دستور کار مدیریت شهری قرار داشته باشد.

سبحانی ثابت با انتقاد از عدم حضور لازم و کافی مسؤولان در این مانور خاطر نشان کرد: متأسفانه تنها تعداد اندکی از مسؤولان شهر و استان در این مانور حاضر بودند که جای پرسش و گلایه دارد.

وی در عین حال اضافه کرد: این مانور نشان داد که مسیرها و خروجی های اضطراری تونل غدیر تعریف و ساخته نشده و البته کپسول های آتش نشانی نیز در این تونل و برای مواقع ضروری و حوادث احتمالی موجود نیست، ضمن آن که این متأسفانه این تونل فاقد تجهیزات نظارتی مانند دوربین های مدار بسته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به فقدان برق اضطراری در تونل غدیر یادآور شد: یکی از مهم ترین نیازها در مانورهای مدیریت بحران، میزان تسلط نیروهای حاضر در مانور و مدیریت میدانی آنان است، در حالی که در این مانور به نظر می رسید که تسلط کافی در نیروهای حاضر در محل مانور وجود ندارد.

سبحانی ثابت همچنین گفت: قطعا شایسته نیست که با توجه به نیاز جدی مدیریت شهری به برگزاری چنین مانورهایی، مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم، 4 ماه به دنبال مجوز برای  برگزاری این مانور بوده باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهر قم به تازگی حادثه میدان کشاورز را پشت سر گذاشته است تأکید کرد: آماده سازی نیروها برای حوادث غیرمترقبه و احتمالی یک اصل مهم در مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم در پایان سخنان خود بر پیگیری این نکات در کمیسیون متبوع خود تأکید و اذعان کرد: قطعا مسؤولان شهرداری و شورای اسلامی شهر قم باید حداکثر تلاش خود را داشته باشند تا ردیف بودجه ای برای این گونه مانورها در نظر گرفته شود تا با آمادگی کامل به استقبال حوادث غیرمترقبه برویم و غافلگیر نشویم.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار