مدیر کل امور عشایری استان ایلام:
مدیر کل امور عشایری استان ایلام گفت: ۱۱ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند که این جمعیت ۱۱ درصدی نقش پررنگی در تولید محصولات دامی در استان و کشور دارند.
کد خبر: ۹۴۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 13 March 2021

به گزارش تابناک ایلام؛ فرشاد یاسمی اظهار داشت: ۱۱ درصد از جمعیت استان ایلام را عشایر تشکیل می‌دهند که شامل ۲۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر است، این جمعیت با ۱۲ ایل و ۳۵ طایفه معادل ۵ درصد جمعیت عشایر کل کشور است.

یاسمی گفت: استان ایلام دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام میباشد. که ۶ درصد جمعیت دامی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: ۶۵ درصد گوشت قرمز ، ۳۵ درصد صنایع دستی ، ۲۵ درصد پروتئین و لبنیات استان را عشایر ما تولید می کنند. این جمعیت ۱۱ درصدی نقش پررنگی در استان و کشور دارند.

مدیر کل امور عشایر استان افزود: این اداره کل در سال ۹۹ اقداماتی برای عشایر انجام داده است این فعالیت ها شامل ؛ تامین آب شرب عشایر که با ۱۶ دستگاه آبرسان، هزار مترمکعب آب بین عشایر توزیع می شود. همچنین سیاست امور عشایر این است، شبکه پایدار آبرسانی را جایگزین آبرسانی سیار کنیم که در شهرستان های استان در حال اجرا می باشد.

یاسمی از دیگر اقدامات امور عشایر استان را مرمت راههای عشایری دانست و ادامه داد: در استان ۲۵۰۰ کیلومتر راه عشایری داریم که با اکیپ های مربوطه امسال دو بار مرمت و بازسازی این راه‌ها را انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: تامین سوخت عشایر (شامل: نفت و گاز) از دیگر اقدامات این اداره کل است ، ۶۰۰ هزار لیتر نفت سفید و ۷۰ تا ۸۰ هزار سیلندر گاز بین عشایر استان جهت جلوگیری از تخریب جنگل توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایر تصریح کرد: انجام بیمه عشایر یکی از کارهایی است که پیگیر آن هستیم . بیمه اجتماعی شامل تمام عشایر می باشد تا از مزایای بازنشستگی آن استفاده کنند ، همچنین بیمه دام و محصولات آنان نیز در دست اجرا است.

یاسمی یکی از مواردی که با مسئولین استانی و کشوری مورد بحث قرارگرفته را موضوع تامین علوفه عشایر بیان نمود و تاکید کرد: عشایر استان بدلیل خشکسالی اخیر با کمبودعلوفه مواجه هستند که موافقت شد میزان ۱۶۰۰ تن علوفه مازاد بر سهمیه، به استان ایلام داده شود.

وی در پایان گفت: اسکان داوطلبی عشایر از برنامه های در دست اجرای ما است، ۷۰ درصد عشایر ما تمایل به کوچ نشینی دارند و ۳۰ درصد تمایل به اسکان دائم . تاکنون در استان ۱۵ کانون عشایری تجهیز شده داریم همچنین خدمات حین کوچ به نیز به این عزیزان ارائه داده می‌شود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار