شاید مردم به عادت هر روز خیابان ،پیاده رو و بازار را گز می کنند ،اما باور کنید بازار خالی از خریدهای نوروزی است !همه اینها دست به دست هم داده اند تا هفت روز مانده به سال جدید ،بوی عید احساس نشود !نه درخانه ،نه در کوچه و بازار و نه درخیابان!
کد خبر: ۹۴۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 12 March 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::بچه که بودیم ،یکماه مانده به پایان فصل سیاه زمستان ،بوی طراوت ،سرسبزی وزیبایی های عید به مشاممان می خورد . شاید توقعات و انتظارات ما از سفره عید ،همان سبزه کاشته شده مادر ،ماهی سرخ توی تنگ دهان گشاد ، تک شمع روی سفره  ،قرآن و زوزه دود معطر عود کار گذاشته شده در درون سبزه و چشمان خیره شده به بسته های نان برنجی اعلای کرمانشاه وشکلات های مینو بود و تمام !

شاید تمام دلخوشی ما ،کفش های کتانی یا لاستیکی ،شلوار کردی دوخته شده توسط خیاط محل و تک پیراهنی بود که شب زیر سرمان می گذاشتیم تا صبح بعد از تحویل سال ،پوشیده وشادمانه راهی کوچه شویم ،تا پز لباس نو عیدمان را به همکلاسی ها و هم بازی هایمان بدهیم !

شایدحالا  همه چیز رنگ تغییر به خود گرفته  ،نگاهها ،انتظارات ،توقعات زن وبچه سربه فلک کشیده است ،اما باور کنید عید و سال نو وتغییر فصل ها هیچ بوی طراوت وشادابی با خود ندارند ،هفت روز مانده به عید وسال نو ،بوی عید به مشام نمی رسد . از قیل وقال بچه ها در سبزه های اطراف روستا و فرش ها و پتوهای آویخته شده بر دیوارها ،از بیا وبرو وشلوغی بازار ،بساط ماهی ،سبزه و سمنو خبری نیست!

در چهره های عبوس و تکیده ناشی از چرتکه اندازی های خیالی برای قسط های معوق ،جیب های پر از هیچ!!اصرارهای گاه وبیگاه پسرک و دخترک خانواده که به هیچ صراطی مستقیم نشده  و پنبه  را آنچنان در گوششان فرو برده که فریاد ""ندارم"" به اندورنی گوش میانیشان راه نمی یابد !قیمتهایی که با دیدن آن مردمک چشم را تا شعاع گودی چشم گشاد می کند ،دیگرحتی با زره بین هم نمی توان اثری از خنده وشادمانی یافت !

آری امسال عید بوی نای نداری ،فقر و تهیدستی می دهد ! بویی نایی که طراوت وشادمانی از یک روز نو را به محاق برده، تا جز کهنگی و نم، بوی دیگری به مشام نرسد!

شاید مردم به عادت هر روز ،خیابان ،پیاده رو و بازار را گز می کنند ،اما باور کنید بازار خالی از خریدهای نوروزی است !همه اینها دست به دست هم داده اند تا هفت روز مانده به سال جدید ،بوی عید احساس نشود !نه درخانه ،نه در کوچه ،نه در بازار و نه درخیابان!

تازه اینکه دو سالی است میهمان ناخوانده ای بنام "کرونا" بالانشین پذیرایی های ما شده است !هرچند ممکن است ترس ودلهره ناشی از آن نسبت به سال گذشته از میان مردم رخت بسته باشد ،اما این مردمی که من می بینیم که آنگونه در خود فرورفته و  بی هدف در بازار قدم می زنند ،برایشان فرقی ندارد ،از کرونا بمیرند یا شرمندگی جیب های تهی ،سفرهای خالی و نگاههای معصومانه فرزندانشان بر دیگ خالی روی اجاق !با این وضعیت نباید انتظار داشت که همچون سالهای دور ،بوی عید از دور دست ها به مشام برسد و کوچه و دشت مشحون شود از صدای قیل وقال بچه های روستا!!

همه اینها تکه های پازلی هستند که  غیر خلاقانه ،متوهمانه و غیرمدبرانه به دست عده ای طراحی شده اند ،با کنار هم گذاشتن آنهاست که تصویر واقعی از زندگی مردمی را می بینیم که  شرمندگی و حقارت از سر و روی آنها می بارد !اینجاست که از تغییر فصل ها ، بسیاری فقط سردی وگرمی اش را حس می کنند و حسی برای دیدن زیبایی های آن ندارند !تا دیگر نتوان بوی عید را از دور استشمام کرد !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
عید ما نیست عید مفت خوران واقازاده هاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار