شهرستان نوپای خفر یکی از شهرستان های فارس است که با داشتن آب و هوایی مناسب، توانسته محصولات کشاورزی متنوعی را تولید و روانه بازار کند، خفر و خاوران در زمینه تولید پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، چغاله بادام و...پیشگام بوده و هر ساله بازارهای کشور در قرق محصولات باغی این منطقه است اما باغداران شهرستان دل خوشی از درآمدشان ندارند!
کد خبر: ۹۴۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ 11 March 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: با فرا رسیدن بهار و سال نو مثل همیشه بازارها شلوغ و پر از مردمی است که برای شب عید به دنبال خرید خود هستند که البته تفاوت و تنوع قیمت ها و از طرفی کیفیت های پایین داد باغداران و مردم را در آورده است.

به باغی در خاوران در محلی مرسوم به "دشت بالا" می رویم تا از نزدیک جویای احوال و حکایت این روز باغداران شویم.

جوان خاورانی با بیان اینکه در باغ خود توانسته بخشی از نیاز های بازار را تأمین کند گفت: محصولات شهرستان، با برند سایر شهرستان های ایران عرضه می گردد و تلاش باغداران خاورانی در این میان نادیده گرفته می شود.

رضوی ادامه داد: در زمینه قیمت ها دلال و واسطه گر تعیین کننده است و تعاونی باغداران چندان فعال و پاسخگو نیست و حمایت خاصی در این خصوص صورت نمی گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پرتقال در حال حاضر کیلویی ۱٢ هزار تومان با باغدار محاسبه می شود، افزود: قیمت بازار را که مشاهده می کنیم همین نوع پرتقال چیزی حدود ۱٨ هزار تومان خرید و فروش می شود که حکایت از واسطه‌گرانی دارد که فقط به سود خود فکر می کنند.

باغدار دیگری از روستای گلبرنجی با اشاره به اینکه عدم بسته بندی صحیح محصولات باغی مهم ترین مشکل و دغدغه باغداران خفری است افزود: صنعت بسته بندی در شهرستان ما به علت نبود کارخانه وجود ندارد و نمی توان محصولات باغی را طوری بسته بندی کرد که به صورت شیک و مشتری پسند به مصرف کننده ارائه شود.

رستمی در ادامه به خبرنگار فارس گفت: اگه بسته بندی ها جذاب تر باشد، باغدار می تواند محصول خود را با سود بیشتری ارائه کند و مردم نیز مطابق علاقه خود می توانند انتخاب و خرید کنند.

وی افزود: به همین دلیل قیمت محصولات باغی بسیار پایین تر از قیمت واقعی ارائه می شود

این باغدار عنوان کرد: اینکه تعاونی باغداران تشکیل شود و عده ای دور هم جمع شوند اما در نهایت حمایت و خدماتی متوجه باغدار نشود، ستمی جبران ناپذیر است و برای ما باغداران قابل قبول نیست.

به باغ های روستا های مجاور نیز سری زدیم؛ انگار جهان دیگری است، عطر بهار و طراوت درختان در این ایام از سال نشان از قدرت خداوند جهان آفرین است.

 

باغدار به خبرنگار فارس می گوید: ما باغداران خفری در تلاش هستیم تا اکثر فصل های سال به خصوص نزدیک بهار میوه های تازه باغ های منطقه را بر سر سفره ایرانی ها قرار دهیم اما بی مهری دلالان زحمت یکساله ما را هدر می دهد.

صفری بیان کرد: لازم است تا جهاد کشاورزی آموزش ها و راهنمایی لازم برای معرفی نهال سازگار با منطقه گام اساسی بردارد و همراه باغداران خفری در جهت کاشت،داشت و برداشت محصولات حرکت کند.

وی با انتقاد از وضع موجود ادامه داد: اینکه میوه خوب رشد نمی کند، کیفیت ندارد، مشتری ناراضی است، فروش پایین است، همه و همه متوجه یک نهاد ناظر و آموزش دهنده است! جهاد کشاورزی با ما باغداران همراه تر باشد.

در این بین به کارشناسی در حوزه کشاورزی برخوردیم که نظراتش قابل توجه بود و گفت: به دلیل نبود صنایع فرآوری و سورتینگ میوه و همچنین نبود سردخانه، کشاورزان و باغداران مجبورند میوه های خود را با قیمت پایین زود تر بفروشند که عملاً یک سال تلاش باغداران در جیب عده دیگری می رود.

اژدری ادامه داد: اگر سرمازدگی بگذارد میوه ها سالم بمانند، دلالان نمی گذارند پولی به جیب باغداران برود که البته هزینه های جاری باغ ها، کود، آب، کارگر و...نیز جای خود دارد.

به روستای دیگری از بخش راهگان رفتیم؛ تجمعی در ابتدای روستا مشاهده می شود که انگار معامله ای رخ می دهد! بله؛ چیزی جز فروش عمده چغاله بادام نیست.

با باغدار "باغکبیری" همراه می شویم، وی نیز اولین سخنش انتقاد از حضور پر رنگ دلالان است، او در ادامه گفت: از اولین مرحله کاشت تا آخرین لحظه برداشت باید باغدار هزینه کند اما در ابتدای روستا ببینید چطور با یک تلفن سود هنگفتی در جیب دلال می رود!

دهقان افزود: این روزها باغدار چغاله بادام را چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می فروشد اما چغاله بادام اعلا در بازارها بیش از ٨۰ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود که البته چند مدت پیش این قیمت به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا حتی به ٢۶۰ تومان هم رسید!

وی گفت: باغدار باید سرما و گرما را تحمل کند، معلوم نبود که یک ماه پیش سرمای شدیدی می آید و تمام تلاشمان به هدر می رفت! اما حالا که محصول به ثمر نشسته سود هنگفتی نصیب واسطه گران می شود.

می خواستیم به بازار مراجعه کنیم، سر درگمی ما حاکی از این است که در سراسر شهرستان خفر با این سبقه هنوز یک بازار مرکزی فروش میوه وجود ندارد؛ که سرانجام به یک میوه فروشی در شهر باب انار سری زدیم.

خریداری که از روستای دوری به اینجا آمده تا میوه بخرد با اعلام نارضایتی از کیفیت و قیمت ها گفت: قیمت میوه در سطح شهر به میزان سرسام آوری رشد داشته و هم اکنون یک کیلو پرتقال درجه سه حدود ٩ هزار تومان است!

 

وی ادامه داد: این همان پرتقالی است که در روستای ما قیمت درجه یک آن با همین مقدار درجه سه به فروش می رسد!

می خواهیم تا با فروشنده نیز صحبت کنیم اما هم صحبتی خبرنگار فارس با صاحب اولین میوه فروشی بی نتیجه می ماند که نشان از خستگی و بی تابی این مغازه دار از قیمت های بالا است.

به میوه فروشی بعدی که می رسیم متوجه نایلون هایی می شویم که بیشتر از ٧یا ٨ میوه در آن یافت نمی شود که خود بیانگر کاهش قدرت خرید مردم است.

من فروشنده نهایی هستم و مشتری مصرف کننده نهایی! من و مراجعه کننده هیچ تقصیری نداریم.

فروشنده در گفتگو با خبرنگار فارس می گوید: من فروشنده نهایی هستم و مشتری مصرف کننده نهایی! من و مراجعه کننده هیچ تقصیری نداریم چون ما همان درصد مجاز را روی جنس می‌کشیم و به مصرف کننده می دهیم!

وی ادامه داد: تقصیر فروشنده چیست؟ فاکتور بخواهید نشانتان می دهم! می خواهند نظارت کنند، بکنند! هزینه حمل و نقل هاست که قیمت را بالا می برد، اگه باغدار خفری مرکباتش را مستقیم به مغازه ما بیاورد با کمترین سود ممکن، سفره خانواده ها رنگین می شود.

او می گوید: پرتقال خفر از اینجا به میدان جهرم می رود، آن را می برند شیراز، ما از شیراز می آوریم، همین را حسابش کنید چقدر هزینه حمل و نقل بالا می رود! و جالب است که این چرخه به طریق گوناگون در سراسر کشور اتفاق می افتد.

 

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان خفر در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نقش این اداره نظارت بر تولید کننده است افزود: زنجیره ارزش تولید در بخش کشاوزی فعال نیست، یعنی باغدار تمام زحمات را به جان می‌خرد، جهاد کشاورزی نظارت و حمایت می کند و بعد با کمترین قیمت به فروش می رسد! اگر جهاد تا زمان مصرف نهاییِ خریدار خُرد می توانست نظارت داشته باشد شاید حضور دلالان کمرنگ تر می شد.

ارسلان صالحی راهکار کاهش واسطه گران را تحلیل کرد و گفت: در کوتاه مدت می توان با ایجاد مراکز خرید توسط اتحادیه های شهرستانی و در بلند مدت با ایجاد شرکت های کشاورزی و ایجاد بخش بازرگانی و بازار یابی داخلی و خارجی دست واسطه ها و دلالان را کوتاه کرد.

معاون فرماندار خفر نیز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: نظارت بر اصناف با همکاری ۱۲ نفر از بازرسین افتخاری که از طرف بسیج معرفی شده اند انجام می شود.

احمد فرهمند در ادامه با بیان اینکه مذاکراتی با اداره تعزیرات شهرستان های جهرم و خفر انجام شده تا نقششان پر رنگ تر شود افزود: در این هفته هم شاهد حضور و استقرار تعزیرات در فرمانداری به منظور بررسی پرونده های متخلفین بودیم که تعدادی از واحدهای صنفی متخلف به جریمه نقدی محکوم شدند.

او با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز در این شهرستان شاهد استقرار اتاق اصناف نیستیم، اظهار داشت: باید حد نصاب لازم را برای ایجاد اتحادیه های مختلف با تجمیع چند صنف داشته باشیم که در حال حاضر حدود هشت اتحادیه تعریف شده که متاسفانه عدم‌ نظارت در طول سالیان گذشته باعث شده که برای تشکیل برخی اتحادیه ها نیازمند تمدید یا اخذ پروانه جدید باشیم و در حال حاضر در تلاش هستیم تا اردیبهشت ماه سال آتی شاهد استقرار اصناف باشیم.

لازم به یاد آوری است، برای عرضه تدریجی مرکبات به بازار، جلوگیری از آفت ناگهانی و پیشگیری از ضرر و زیان، ضروری است دولت از باغداران در زمینه ایجاد انبار، سردخانه، احداث صنایع تبدیلی حمایت کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار