مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش 300 هکتاری فضای سبز شهر اصفهان در این دوره مدیریت شهری گفت: 1.2 مترمربع به سرانه فضای سبز شهر افزوده شد.
کد خبر: ۹۴۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 10 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، فروغ مرتضایی نژاد در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در هفتاد و چهارمین برنامه از «سلسله نشست های خبری سه شنبه ها با رسانه» با اشاره به اینکه میزان فضای سبز شهر اصفهان 56 میلیون مترمربع است، اظهار کرد: سرانه فضای سبز در این شهر 28.2 مترمربع است که البته استاندارد وزارت کشور برای شهرها 15 متر است اما با توجه به نوع شهر و شرایط آلودگی هوا در اصفهان نیاز به افزایش سرانه فعلی هم وجود دارد.
وی در مورد مطلبی مبنی بر اینکه فضای سبز شهر اصفهان در گذشته 12 هزار هکتار بوده و اکنون به 5 هزار و 600 هکتار رسیده است، گفت: این آمار مربوط به زمانی است که توسعه شهری در اصفهان شکل نگرفته بود و اصفهان بافتی روستا مانند داشت و در واقع این موضوع حکایت از 100 سال پیش دارد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: همچنین زمانی شهر اصفهان 700 کیلومتر مادی داشت اما اکنون به 320 کیلومتر رسیده که 50 کیلومتر آن در ناژوان واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری 1.2 مترمربع به سرانه فضای سبز شهر اصفهان افزوده شده است، گفت: بیش از 300 هکتار هم در همین مدت به کل فضای سبز شهر اضافه شده است.
مرتضایی نژاد با اشاره به ایجاد 53 هکتار کمربند سبز در غرب اصفهان در روزهای اخیر و تکمیل این محور تا اردیبهشت ماه سال آینده اظهار کرد: 120 هکتار دیگر برای این منظور شناسایی شده است؛ همچنین قول واگذاری یکصد هکتار زمین دیگر از سوی نهادهای نظامی به شهرداری برای ایجاد کمربند سبز داده شده است.
وی از ایجاد 9 باغ موضوعی در شهر خبر داد و افزود: باغ های توتستان، گیاهان دارویی، بهستان، باغ رز، عنابستان، گیلاس، شکوفه های شلیل و هلو از جمله این باغ های موضوعی است که تا اردیبهشت ماه سال آینده تکمیل می شود.
*تحقق عدالت فضای سبز در اصفهان
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما افزودن به غنای باغ گلها بود که در این استا گلخانه گل های گرمسیری با تحقیق از شهرهای گرمسیری ایران همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان و طی کردن مراحل علمی و اجرایی بهره برداری شد.
وی با بیان اینکه عدالت فضایی در احداث فضای سبز مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: توسعه فضای سبز در مناطق 10، 14 و 15، بازار ارغوان، سالن نمایشگاه بین المللی اصفهان، پارک های منطقه 9 و 2، بخش زیادی از توسعه 300 هکتاری شهر اصفهان در این دوره را به خود اختصاص می دهد.
مرتضایی نژاد با اشاره به اینکه عمده بذرهای مورد استفاده در فضای سبز اصفهان تولید داخل است، گفت: بخشی از این کار در مرکز تحقیقات محمودآباد که دارای 12 هکتار وسعت است انجام می شود.
وی در مورد فضای سبز محورهای ورودی شهر اصفهان افزود: این محورها تا جایی که در اختیار شهرداری است مانند ورودی شرق و پل های شهید سلیمانی، از سوی شهرداری درختکاری و توسعه فضای سبز صورت می گیرد اما در برخی مبادی مانند ورودی شیراز و سیتی سنتر شهرداری اختیاری ندارد که با مذاکراتی که با مجموعه سیتی سنتر صورت گرفت، قرار شد توسعه این بخش از فضای سبز شهر از سوی این مجموعه اجرایی شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 هزار درخت و درختچه در شهر اصفهان کاشتیم، گفت: تلاش ما در راستای حفظ و توسعه است و اگر درختی در شهر قطع شده به دلیل رسیدن به سن بهره وری و پایان عمر درخت است که تداوم وجود آن در شهر می تواند برای شهروندان حادثه آفرین باشد و ناگزیر به قطع آن هستیم.
وی بیان کرد: در سال گذشته یک دهم درصد از درختان شهر به عنوان درختان خطرآفرین قطع شد و به ازای هر درختی که قطع شود، 5درخت جایگزین شده است.
*بیش از 56 هکتار فضای سبز در 4 پروژه شهری ایجاد شد
مرتضایی نژاد با اشاره به اجرای فضای سبز در پروژه های بزرگ عمرانی شهر اظهار کرد: در این دوره 32 هکتار فضای سبز در طرح سالن اجلاس سران، 15 هکتار در پروژه مجموعه پل های شهید سلیمانی، 5 هکتار در نمایشگاه بین المللی و 4.5 هکتار در بازار ارغوان احداث شده است.
وی با اشاره به همکاری سازمان فضای سبز با بخش خصوصی یا سایر نهادها در ایجاد و توسعه فضای سبز اظهار کرد: در این خصوص با خیران و اداره کل اوقاف صحبت هایی شده است و اخیرا اوقاف با همکاری ما پارکی 800 متری را در شهر احداث کرد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان هزینه نگهداری فضای سبز را 145 میلیارد تومان در سال جاری عنوان و اظهار کرد: همچنین سالانه در مرکز تحقیقات محمودآباد 10 هکتار چمن تولید می شود.
*پساب تصفیه شده به کمربند سبز شرقی هم می رسد
وی بیان کرد: با تمهیداتی که از سوی معاونت خدمات شهری برای توسعه خطوط انتقال و تصفیه پساب در شهر اصفهان صورت گرفته تا اردیبهشت ماه سال آتی 620 لیتر در ثانیه و در واقع یک سوم فضای سبز شهر با پساب تصفیه شده آبیاری خواهد شد.
مرتضایی نژاد افزود: برای آبیاری کمربند سبز اصفهان در بخش شرقی، 35 لیتر در ثانیه آب برای آبیاری همواره وجود داشت و اگر در زمان هایی اصفهان با بحران آب روبرو بود، آبیاری کمربند سبز با مشکل روبرو می شد اما با تمهیداتی که برای تصفیه پساب اندیشیده شده است، درصدد انتقال پساب به این بخش از شهر هستیم تا مشکلات گذشته تکرار نشود.
وی همچنین از ایجاد باغ نارنج یا نارنجستان در رفیوژ میانی خیابان چهارباغ خواجو خبر داد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در مورد فضاسازی نوروزی شهر هم اظهار کرد: برای محور چهارباغ عباسی و میدان امام حسین (ع) المان های ویژه ای طراحی شده است که با نصب آنها شهروندان با منظره زیبا و شگفت انگیزی روبرو می شوند.
وی افزود: در همه مناطق هم به روال گذشته فضاسازی انجام می شود. همچنین در جداره های اتوبان ها در محدوده مناطق دو، هشت و 10 کاشت گل صورت می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار