مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: زمانی از آب رودخانه قره‌سو برای شرب شهر استفاده می‌شد که متاسفانه الان با ورود فاضلاب وضعیت بغرنجی دارد و به جزء مشکل تامین اعتبارات، مشکلی برای ساماندهی آن نداریم.
کد خبر: ۹۴۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 10 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،رودخانه قره‌سو به‌عنوان تنها رودخانه دائمی شهر کرمانشاه در گذشته به‌عنوان منبع آب شرب شهر کرمانشاه مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما سال‌هاست که این مایه حیات شهر به علت تخلیه بیش از اندازه فاضلاب شهری، کشاورزی و صنعتی به آرامی و در چراغ خاموش جان می‌دهد.

چندی پیش قرار شد با ساماندهی این رودخانه، آن آب زلال و شفاف از وسط شهر جاری شود از این رو شهرداری دست‌به کار شد از سنگفرش گرفته تا مبلمان شهری، آلاچیق و حصار برای ایجاد منطقه‌ای گردشگری و تفرجگاهی نصب کرد، اما بوی تعفن، آب کدر و آلوده قره‌سو قدم‌ها را رفتن به سمتش منصرف و همه گمان‌ها ساماندهی را باطل کرد.

بیشترین علت آلودگی قره‌سو از فاضلاب خانگی است

فریدون یاوری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در نشستی در خصوص آخرین وضعیت رودخانه قره‌سو، اظهار داشت: آلودگی رودخانه قره‌سو ممکن است صنعتی، کشاورزی و آلودگی ناشی از فاضلاب‌های خانگی باشد.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت، صنایع اطراف رودخانه را بررسی کرده‌ایم، یکی از این صنایع پالایشگاه کرمانشاه است که خوشبختانه در حال حاضر جریان آلوده‌ای به داخل رودخانه ندارد.

یاوری تصریح کرد: چندین سال است که پالایشگاه با استفاده از علم بیوتکنولوژی و با به کارگیری باکتری‌های نفت‌خوار، پساب‌های نفتی کاملا تصفیه می‌شود و خروجی آن کاملا استاندار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: در این محدوده چند واحد صنعتی دیگر هم داریم که پرونده آن‌ها در دستگاه قضایی باز است، البته فاضلاب این واحدهای صنعتی هم مستقیما درون رودخانه قره‌سو تخلیه نمی‌شود و در فاصله‌ای از رودخانه قرار دارند، اما در زمان بارندگی، رواناب‌ سطحی این جریانات به رودخانه ورود پیدا می‌کند.

وی آلودگی بیشتر رودخانه را ناشی از فاضلاب‌های خانگی دانست و گفت: دبی رودخانه نیز به دلیل خشکسالی‌های سال‌های اخیر به شدت کاهش داشته و خودپالایی طبیعی رودخانه هم دچار اختلال شده است.

یاوری تصریح کرد: اعتبارات برای ساماندهی این رودخانه به صورت قطره‌چکانی است که با آن نمی‌توان کاری را پیش برد.

۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی فاضلاب کرمانشاه نیاز است

علی‌رضا کاکاوند، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست، اظهار داشت: زمانی از آب این رودخانه برای شرب شهر استفاده می‌شد که متاسفانه الان به این وضعیت بغرنج در آمده است.

وی از رودخانه قره‌سو به‌عنوان یک ظرفیت خدادادی در بحث گردشگری و زیباسازی شهر برای استان یاد کرد و افزود: بحث ساماندهی این رودخانه برای مسئولان در اولویت است.

کاکاوند هم آلودگی رودخانه قره‌سو را ناشی از فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی دانست و گفت: از ۱۹ نقطه فاضلاب وارد این رودخانه می‌شود.

وی تصریح کرد: در شهر کرمانشاه حدود یک‌هزار و ۲۶۰ کیلومتر طول شبکه و خطوط انتقال است که تقریبا ۸۵۰ کیلومتر (۷۰ درصد) آن مدرن و مابقی به صورت سنتی است.

کاکاوند ادامه داد: برای ساماندهی رودخانه قره‌سو به‌جزء بحث اعتبارات مشکلی نداریم در مجموع برای برای جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب شهر کرمانشاه به یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سال گذشته ۳ میلیارد تومان و در سال ۹۹ حدود ۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: این مسئله در اکثر سفرهای مسئولان ملی از جمله سفر مقام معظم رهبری مطرح و اعتباراتی هم تخصیص داده شد که بیشتر در بحث جمع‌آوری فاضلاب در مناطق کم‌برخوردار شهر بود که البته کارهای خوبی هم در آن مناطق صورت گرفته است.

کاکاوند خاطرنشان کرد: بحث گرفتن وام از بانک آسیایی و جهانی را برای این تامین اعتبار داشتیم که تا مرحله آخر پرداخت هم پیش رفتیم ولی با اعمال تحریم‌های ظالمانه و ناحق در حق جمهوری اسلامی ایران، روند پرداخت متوقف شد.

وی گفت: تک‌تک نقاط انفصال به قره‌سو را شناسایی کرده‌یم و در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور یه استان این مورد را جزء مصوبات مطرح کردیم که قول‌های داده شده و امیدواریم با تحقق آن‌ها مشکل بخشی از این ۱۹ نقطه انفصال حل شود.

کاکاوند در پایان، گفت: در تمامی استان‌ها به جزء کرمانشاه بحث تبصره ۳ را داریم که متاسفانه در این استان متوقف شده که با اعمال آن می‌توانیم مشکلات نقاط انفصال را از همین محل برطرف کنیم.

رودخانه قره‌سو را نه تنها کرمانشاه بلکه هر گردشگری که به شهر کرمانشاه قدم می‌گذارد می‌بیند، همجواری این رودخانه با شهر کرمانشاه و عبور آن در بین مزارع کشاورزی باعث شده از آب این رودخانه برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده شود که براساس گفته کارشناسان آبیاری سبزیجات با فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به‌طور حتم موجب بروز آلودگی و فلزات سنگین به چرخه غذایی مردم می‌شود.

طرح ساماندهی این رودخانه هنوز درگیر بی‌سامانی است، «قره‌سو» نیاز به تخصیص اعتبار خوب و حسابی نه به صورت قطره‌چکانی از سوی دولتمردان دارد که متاسفانه سالیان سال است محقق نشده است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار