کتابخانه خواهران حرم حضرت معصومه(س) به صورت قفسه باز با بیش از 340 قفسه کتاب به زبان‌های فارسی، عربی و لاتین در حوزه‌های مختلف در خدمت محققان، طلاب و دانشجویان است.
کد خبر: ۹۴۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 10 March 2021

به گزارش تابناک قم، محمد عباسی یزدی با اشاره به اینکه بانوان می‌توانند نقش‌های مهمی را در جامعه اسلامی ایفا کنند، اظهار کرد: کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) به منظور ارج نهادن به مقام زن و جبران بخشی از کاستی هایی که در زمینه خدمات فرهنگی به خواهران در شهر مقدس قم وجود دارد طی سال‌های گذشته واحد خواهران کتابخانه آستان مقدس را فعال کرده است.

وی اضافه کرد: بخش خواهران کتابخانه آستان مقدس بانوی کرامت بصورت قفسه باز با بیش از ۳۴۰ قفسه کتاب به زبان‌های فارسی، عربی و لاتین در حوزه‌های مختلف از قبیل اخلاق و تربیت، مطالعات زنان، فقه و اصول، فلسفه و کلام، تاریخ اسلام، تفسیر و علوم قرآن، مطالعات اجتماعی و روان‌شناسی و غیره در اختیار اعضا و مراجعین است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به محدودیت های کرونایی و طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا کتابخانه به صورت قفسه‌باز سرویس دهی ندارد و محققین پس از جستجو در نرم افزار کتابخانه رده درخواستی خود را در اختیار کتابدار قرار داده و کتابدار در اسرع وقت کتاب‌های درخواستی ایشان را به ایشان تحویل می دهد.

مدیر کتابخانه آستان کریمه اهل‌بیت(س) گفت: با توجه به محدودیت‌های کرونایی دو تالار علامه شهید مطهری (منابع اسلام) و تالار حضرت نرجس (منابع علوم فنی، تاریخ، ادبیات ، علوم پایه، پزشکی و…) برای استفاده محققین و پژوهشگران باز است و به طور متوسط روزانه ۶۰ نفر از خدمات کتابخانه واحد خواهران استفاده می کنند که بیشتر دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و طلاب هستند.

وی ادامه داد: در بخش خدمات واحد خواهران، خدمات مجازی کتابخانه برای استفاده از سایت‌ها و منابع دیجیتال به صورت رایگان شامل نرم افزارهای نور، سایت نورمگز، استفاده از پایان‌نامه های حوزه علمیه، استفاده از پایان‌نامه های دانشگاه علامه، کتابخانه دیجیتال قائمیه و موارد دیگر در اختیار محققان قرار داده شده است و بیش از ۳۰ محقق می‌توانند به صورت همزمان از اینترنت بی‌سیم تالار شهید مطهری و همچنین از خدمات بخش مجازی کتابخانه واحد خواهران استفاده کنند.

عباسی یزدی از دیگر خدمات واحد خواهران و برادران را ارائه منابع از بخش مخزن کتابخانه در صورت درخواست مراجعان دانست و گفت: در صورتی که محققین بخش خواهران درخواست منابع خطی، سنگی، سربی و منابع نفیس، آرشیو مطبوعات و... را داشته باشند، در صورت ارائه گواهی معتبر از دانشگاه امکان ارائه اسکن این منابع به صورت فایل الکترونیک وجود دارد.

وی گفت: علاوه بر موارد یادشده، کتابداران واحد خواهران از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی کتابخانه نیز منابع درخواستی محققان را به صورت فایل و راهنمایی های مختصر در اختیارشان قرار می‌دهند.

عباسی یزدی عنوان کرد: از دیگر خدمات واحد خواهران کتابخانه آستان مقدس فاطمی پاسخگویی و راهنمایی مراجعین به دو صورت حضوری و غیرحضوری از طریق شماره  53-02537840750 داخلی 928 است و از دیگر مواردی که در بخش پاسخگویی انجام می‌شود آموزش جستجو برای کاربران و راهنمایی در بخش مجازی در زمینه سایت‌ها، انتقال اطلاعات روی فلش و … است.

وی تصریح کرد: واحد خواهران کتابخانه فاطمی دارای کمد امانی برای استفاده اعضا است که این کمدها بصورت امانی و ماهیانه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

عباسی یزدی مطرح کرد: از دیگر فعالیت‌های واحد خواهران کتابخانه فاطمی می توان به برگزاری نشست های بررسی و نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و نشست های معرفی کتاب اشاره کرد؛ برای مثال در سال ۹۹ مسابقه وصیت نامه امام خمینی، مسابقه کتابخوانی «دخترم فاطمه»، نقد کتاب دختری مبارز با ۲۷سال سن، نشست کتابخوان و محفل شعـرخوانی «بانوی بی نشـان» و بررسی و نقد کتاب «دکل» به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مشارکت واحد خواهران کتابخانه فاطمی برگزار شده است.

وی اظهار کرد: فهرست نویسی بنیادی و تطبیقی، اصلاح رده و نصب یا تعویض لیبل، تعریف تگ امنیتی، ثبت نشریات تازه رسیده، چینش کتب تازه فهرست‌نویسی شده، چینش کتب بازگشتی از سوی اعضا و محققین محترم از فعالیت‌های بخش فهرست نویسی واحد خواهران کتابخانه فاطمی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار