قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: حضرت ابوطالب(ع) همیشه در کنار رسالت نبی مکرم اسلام بود و باقدرت و جایگاهی که در قریش داشت مشوق و حامی رسالت جهانی رسول گرامی اسلام بود.
کد خبر: ۹۴۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 10 March 2021

به گزارش تابناک قم، شیخ نعیم قاسم روز سه‌شنبه در پیامی تصویری به «همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص)»، در قم افزود: حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) و حامی پیام اسلام بود.

وی اضافه کرد: این مرد، همان کسی است که در تاریخ، افتخاری بزرگ را مسجّل کرده است؛ در طول ۱۰ سال، گذران عمرش در مکه مکرمه در همراهی با رسالت حضرت محمد(ص) حامی و مدافع و یاوری از وی را بر عهده داشت.

وی افزود: حضرت ابوطالب ایمان و پایبندی خود را از روز نخست به پیامبر گرامی اسلام نشان داد و همیشه مومن به آموزه‌های پیامبر اسلام بود.

شیخ نعیم قاسم ادامه داد: همه می‌دانند که اگر ابوطالب در آن موقعیت و در آن نقش نبود مشرکان حضرت محمد (ص) را از نخستین لحظات رسالت آزار می‌رساندند و وی را از ابلاغ و دعوت منع می‌کردند بلکه چه‌بسا او را به شهادت می‌رساندند، اما ترسشان از ابوطالب، امری بود که آنان را به سمت تعامل با وی با صبر و حوصله سوق می‌داد.

وی تأکید کرد: حضرت ابوطالب(ع) تنها از شخص پیامبر(ص) پشتیبانی نمی‌کرد  بلکه از یاران و انصار وی نیز پشتیبانی می‌نمود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت ابوطالب(ع) همچنین در مساله تحریم اقتصادی نقش موثری ایفا کرد و تمام همت و جایگاه خود را صرف توسعه دین اسلام کرد.

نعیم قاسم با اشاره به شعب ابی‌طالب اظهار کرد: حضرت ابوطالب(ع) به همراه بنی‌هاشم از سال هفتم بعثت تا سال دهم بعثت در شعب ابی‌طالب در تحریم اقتصادی بودند. زمانی که حضرت ابوطالب(ع) در سالن دهم بعثت رحلت کرد، پیامبر(ص) آن سال را عام الحزن خواند و  فرمودند که من عموی خود را شفاعت می‌کنم، چه دلیلی بالاتر از این برای ایمان حضرت ابوطالب(ع) می‌باشد و او از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی در پایان با تاکید بر ایمان حضرت ابوطالب گفت: ما معتقدیم که جایگاه وی در اسلام، جایگاه باعظمتی است و باید بیش از گذشته در بین مردم معرفی شود.

نقش موثر حضرت ابوطالب(ع) در رشد اسلام

آیت‌الله شیخ حسین معتوق عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت نیز در این همایش با اشاره به دلایل شبهه افکنی در خصوص حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: در دوران بنی امیه، سب امام علی(ع) و اهل‌بیت(ع) به مدت ۵۰ سال صورت گرفت تا این‌که عمر بن عبدالعزیز سب علنی را منع کرد، اما تا دوران بنی‌عباس ادامه داشت.

وی ادامه داد: ابو اسحاق جوزجانی که معلم احمد بن حنبل است، بر کفر امام علی(ع) اصرار داشت او از بزرگ‌ترین علمای جرح‌وتعدیل به شمار می‌رود، عمر بن سعد که قاتل امام حسین(ع) بود، جزو علمای ثقه در حدیث به شمار می‌رود و فرهنگ سب امام علی(ع) همچنان ادامه یافت.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: اگر راویان حدیث را موردبررسی قرار دهیم، می‌بینیم که احادیث جعلی مثل "غرانیق" را تائید کردند که رسول اکرم(ص) در آن احادیث هدف قرار گرفته است و در این صورت دیگر از هدف قرار گرفتن حضرت ابوطالب(ع) تعجب نمی‌کنیم.

معتوق، نقش حضرت ابوطالب(ع) را حفظ وجود اسلام دانست و تصریح کرد: حضرت ابوطالب(ع)، پیامبر(ص) را مورد حمایت قرار داد و همراه با رسول اکرم(ص) در شعب ابی‌طالب حضور یافت، حضرت ابوطالب(ع) سید قریش بود، اما برای فدا کردن جان خود برای رسول اکرم(ص) آماده بود.

وی اظهار کرد: حضرت ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را از زمان کودکی‌اش می‌شناخت، ایشان تا آخرین روزهای عمر خود در کنار پیامبر(ص) بود و بصیرت در سخنان و اشعار ابوطالب آشکار است.

رئیس قرارگاه راهبردی عمار نیز در این همایش گفت: درخشش حضرت ابوطالب(ع)در رابطه با جنبه مقاومت وی در برابر مستکبران قریش روز به روز نمایان‌تر خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی طائب بیان کرد: اولین درسی که حضرت ابوطالب(ع) به ما می‌دهد این است که فردی که با خدا معامله کند هیچ‌وقت ضرر نمی‌کند و درهرصورت پیروز و سعادتمند است.

به گفته وی، با استفاده از آیات قرآن کریم و عمل حضرت ابوطالب(ع) می‌توان به ایمان وی پی برد و در تمام دوران مسلمانان علاقه وافری به این شخصیت مهم داشتند.

 همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) با سخنرانی جمعی از شخصیت‌های حوزوی از ایران و کشورهای مختلف در مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) در قم در حال برگزاری است. این همایش عصر پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار