مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد : قنات زارچ با 83 کیلومتر به عنوان طولانی ترین قنات ایران و قنات 700 ساله حسن آباد مشیر در شرف ثبت جهانی قرار دارند.
کد خبر: ۹۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 14 September 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدمهدی شرافت  در این خصوص گفت : قنات زارچ با عمق 100 متری مادرچاه آن، و با توجه به این ویژگی شاخص و طولانی بودن آن مراحل ثبت در فهرست آثار ملی یونسکو را می گذراند .

وی افزود : قدمت این قنات به عنوان یک قنات دو هزارساله و یکی از کهن ترین شاهکارهای تمدن بشری در امر آبیاری و آبرسانی شهر یزد قابل توجه است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد : هدف اصلی از تأسیس قنات زارچ بهره برداری از آبهای زیرزمینی جهت مشروب ساختن اراضی کشاورزی بوده و در حال حاضر نیز این کارآیی را دارد .
به گفته شرافت ، این قنات درسال 1384 به شماره 14830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
این مسوول درباره قنات حسن آباد نیز گفت : این قنات 700ساله دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که حجم و کیفیت خوب آب آن مهمترین شناسه آن است .
وی افزو د: قنات حسن آباد که از ارتفاعات غربالبیز سرچشمه می گیرد تغذیه کننده آب انبار اروک، آب انبار نو مریم آباد و آسیاب آبی حسن آباد مشیر و باغات و کشتزارهای حسن آباد است ضمن آنکه در شهرستان مهریز (سهم ساداتی)، دهنو و حسن آباد از آب این قنات استفاده می کنند .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: خصوصیات این دو قنات موجب شده تا یاموچی کازویا نماینده یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان به منظور بررسی وضعیت این قنات و شرایط ثبت جهانی آنها به استان یزد سفر کرده و از آنها بازدید کنند.
قدمت حفر قنات و انتقال آب از دل و عمق خاک به روی زمین به حدود سه هزار سال قبل بازمی گردد و در استان یزد نیز که به شهر قنات ، قنون و قناعت شهرت دارد تاکنون پنج قنات در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان، قنات های زارچ و حسن آباد در شرف ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار