سرپرست مدیرکل بیمه سلامت استان تهران با بیان اینکه طرح حذف دفترچه های بیمه سلامت هنوز عملیاتی نشده اعلام کرد: در سال آینده از اردیبهشت ماه به نظر می رسد که این فرآیند انجام شود.
کد خبر: ۹۴۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ 06 March 2021

 

دکتر سیده مریم حسینی روز شنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه به دنبال سیاست کاهش تدریجی کاربرد دفترچه بیمه هستیم، پیش از حذف کامل دفترچه ابتدا اقدام به کاهش تعداد برگه‌های آن کردیم تا به مردم استرسی وارد نشود.

به گفته وی، از این رو دفترچه‌های عادی از ۱۸ برگ به ۶ برگ و در دفترچه‌های بیماران خاص از ۳۶ برگ به ۱۲ برگ کاهش یافته و همزمان با آن تجویز اقلام الکترونیک را از پزشکان درخواست کردیم که برای آن هم مشوق‌هایی در نظر گرفتیم.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران ادامه داد: به عنوان مثال اگر پزشک تجویز اقلام را الکترونیک انجام دهد و داروخانه به معنای واقعی کلمه نسخه پیچی انجام دهد مشوقی حدود ۵ هزارتومانی برای پزشک در نظر گرفتیم و در مواردی که پزشک تجویز را الکترونیک انجام ندهد و داروخانه خودش در سیستم وارد کند مبلغ ۳ هزار تومان به عنوان مشوق برای داروخانه در نظر می‌گیریم.

وی با اشاره به اهمیت وجود تجهیزات سخت افزاری در مطب پزشکان و درمانگاه‌ها، اظهار داشت: برای این منظور هم از طریق سیستم‌های بانک عامل قرار است وامهایی از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای درمانگاه‌ها و ۴۰ میلیون تومان برای پزشکان ارائه شود تا مشکل سخت افزاری برطرف شود.

حسینی ادامه داد: اکنون بحث درمانگاه ها را هم آغاز کردیم زیرا حدود ۵ هزار پزشک در درمانگاه‌ها هستند و بهتر است پیش از حذف کامل دفترچه تعداد زیادی از ارائه دهندگان خدمت ما وارد فضای نسخه نویسی الکترونیک شده باشند، لذا الان درمانگاه‌ها در حال ورود اطلاعات خود هستند تا تجویز اقلام انجام دهند.

به گفته وی، بزرگ ترین درمانگاه ما یعنی درمانگاه فرهنگیان مرکز با حدود ۱۵۰ پزشک نسخه نویسی الکترونیک انجام می‌دهد و برای درمانگاه‌های دیگر اختیار انتخاب نرم افزار برای نسخه نویسی الکترونیک داده‌ایم که آخرین اقدام ما در حوزه داروخانه‌های دولتی بوده که داروخانه ۲۹ فروردین بالاترین رقم پرداختی داروخانه دولتی غیر دانشگاهی را دارد الان در حال حاضر به صورت الکترونیک از سیستم های ما استفاده می‌کند، این قبیل داروخانه‌ها اقلام خاص ارائه می‌دهند و تکمیل زیرساخت در این داروخانه‌ها سخت‌تر است.

سرپرست اداره کل بیمه سلامت در خصوص فعالیت پزشکان غیر طرف قرارداد نیز گفت: از طریق تفاهم نامه پنج امضایی با سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان و مدیرعاملان سازمان‌های بیمه‌گر بزرگ قرار شد تا اهداف گسترش نسخه نویسی الکترونیک انجام شود به همین منظور پزشکان غیر طرف قرارداد هم قرار است دسترسی داشته باشند تا بتوانند وارد بستر شده و نسخه الکترونیک بنویسند.

به گفته وی، مهمترین مسئله ما در مورد دانشگاه‌ها است که بیشترین بیمه شدگان ما در صندوق بیمه همگانی و روستایی است و سطح ۲ ارجاع روستاییان به بخش دولتی دانشگاهی است که ما در بخش بستری موفق بودیم ولی در بخش سرپایی مشکلاتی داریم که در حال رفع آنها هستیم و اگر دانشگاه‌ها همکاری کنند مشکل قسمت سرپایی بیمارستان‌ها هم حل می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: با تکمیل نسخه نویسی الکترونیک بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و با توجه به اینکه تصور می‌شود نسخه نویسی الکترونیک کار زمان بری است اما بر اساس بررسی‌های ما حتی سرعت نسخه نویسی کاهش پیدا می کند و از اشتباهات نوشتاری نیز جلوگیری می‌شود.

وی در خصوص گسترش نسخه‌نویسی الکترونیک، نیز گفت: در بحث تجویز الکترونیک نسخ یک هزار و ۵۰۰ پزشک طرف قرارداد ما هستند و پرداخت به این افراد تا دی ماه به شکل هفتگی صورت گرفته است که البته در شهر تهران ۲۱ هزار پزشک غیر طرف قرارداد هم داریم.

به گفته حسینی، بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از تکالیف قانونی ما است که در حال حاضر ۸۵ درصد پزشکان طرف قرارداد و ۹۵ درصد موسسات طرف قرارداد ما متصل شدند.

وی تاکید کرد: اکنون در تمام بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی و غیر دولتی به جز نیروهای مسلح نسخه نویسی و فرایند بستری به شکل الکترونیک انجام می‌شود، یعنی پذیرش بیمار در بیمارستان تنها با کد ملی صورت می‌گیرد و رسیدگی و پرداخت هم به شکل الکترونیک است.

همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ داروخانه در سطح استان تهران وجود دارد که بیمه سلامت با ۲ هزار و ۴۰۰ داروخانه قرار داد دارد و به عبارتی می توان گفت برای سهولت بیماران تحت پوشش بیمه سلامت با بیش از ۸۰ درصد داروخانه های استان قرارداد دارد و به نوعی این داروخانه‌های طرف قرارداد تامین کننده نیازهای دارویی بیماران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار