رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:فاطمه هاشمی: کاندیداتوری محسن جدی نیست / اصلاح طلبان خودشان را اصلاح می کنند / سیدحسن خمینی: یکدست شدن حاکمیت به ضرر کشور است / علم الهدی: پیشگیری از فرزندآوری، یکی از موارد فحشاست و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶ 05 March 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علم الهدی: پیشگیری از فرزندآوری، یکی از موارد فحشاست

علم الهدی در خطبه اول نماز جمعه مشهد گفت: از موارد مرتبط با تقوای عملی در کانون زندگی و خانواده، فرزندآوری است و پیشگیری و جلوگیری از فرزندآوری طبق برداشت از قرآن عملی سفیهانه است چرا که زوجین قدرت تصمیم گیری ندارند. وی افزود: با توجه به آیات قرآن پیشگیری از فرزندآوری، قتل اولاد محسوب می‌شود و یکی از موارد فحشا است.

امام جمعه اصفهان: [پزشک] مرد، مرد را و [پزشک] زن، زن را باید درمان کند تا از فحشا جلویگری شود

حجت الاسلام سیدابوالحسن مهدوی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان که در مُصلای بزرگ امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد، با بیان‌اینکه اسلام مخالف فحشاء و مُنکر است، افزود: برخی می‌گویند چرا با دوچرخه‌سواری و موتورسواری بانوان مخالفت می‌شود که در جواب می‌گوییم، استفاده از ابزار مشکلی ندارد مشروط براینکه بر گناهی و مُنکری مُترتب نشود و بطور قطع اگر مُنکر از چنین مواردی حذف شود، تشویق اسلام را هم به همراه دارد. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اسلام مُدافع تحصیل علم است ولی نه اینکه به بهانه تحصیل علم، اختلاط بین پسر و دختر ایجاد شود. به نوشته ایرنا، وی ادامه داد: رعایت "قانون انطباق" به این معناست که مرد، مرد را و زن، زن را درمان کند تا از فحشاء و منکرات جلوگیری شود ولی وقتی سخن از این قانون به میان می‌آید برخی جنجال‌آفرینی می‌کنند که با اصل معالجه مخالفت شده است. خطیب جمعه اصفهان افزود: ماساژ بدن و ورزش بد نیست ولی ماساژ جنس مخالف و استخر مختلط دارای فساد و منکر است لذا اسلام با آن مخالفت دارد. مهدوی گفت: دشمن به بهانه ورزش، معالجه، تعلیم و تعلم و امثال آن بدنبال ترویج منکرات است ولی باید مراقب باشیم تا ‌گناه برای ما عادی نشود و فحشاء و مُنکرات به بهانه‌های مختلف ترویج پیدا نکند.

مصرف گوشت در یک سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته

باشگاه خبرنگاران: رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با کاهش تقاضا از سوی پر مصرف ها، میزان مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است. منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه گرانی‌های اخیر گوشت در بازار بهانه‌ای بیش نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه انباشت دام، دامداران را با مشکلات متعددی روبرو کرده است، اما مغازه داران به بهانه‌های مختلف نظیر بارش برف و باران و مسدود شدن راه‌ها گوشت را گران کردند. وی قیمت کنونی هر کیلو دام در بخش سبک را ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان و دام سنگین ۳۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت دام زنده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۹۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی۱۱۵ هزار تومان است. پوریان ادامه داد: با توجه به انباشت دام زنده و فشار سنگین بر روی دامداران و همچنین مازاد ۴۰۰ هزار تنی گوشت در سردخانه ها، نوسان قیمت در بازار توجیه ندارد. رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور از انباشت ۳۰۰ هزار راس دام در کشور خبر داد و گفت: با توجه به گرانی نهاده، نبود بازار مناسب و شیوع ویروس کرونا، فشار زیادی بر بخش تولید وارد شده به طوری که حدود ۳۰۰ هزار راس دام در بخش سنگین و ۶ تا ۷ میلیون راس در بخش سبک در دامداری‌ها انباشت شده است.

مسئله بسته شبانه اینترنت در ایران

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات درباره حذف بسته‌های اینترنت شبانه توضیحاتی ارائه کرد. آذری جهرمی گفت: درباره حذف بسته‌های اینترنت شبانه): در بسیاری کشورهای دنیا این بسته‌ها ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند. چرا که تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سرکلاس حاضر شوند. {درباره مصوبه مجلس برای افزایش حق سهم اپراتورها} باید منتظر بمانیم، گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. دو روز قبل کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه این جلسه اعلام نشده است. مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس به تصویب برسد. اگر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حق السهم اپراتورها در هر شرایطی تصویب شود نیازی به این نیست که اجازه افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود به صورت طبیعی اینترنت گران می‌شود.

سیدحسن خمینی: یکدست شدن حاکمیت به ضرر کشور است

سیدحسن خمینی گفت: آیا نفع کشور در حاکمیت یکدست است یا اینکه به نفع کشور است که حاکمیت یکدست نباشد و چندصدایی حاکم باشد. تلقی من این است که در شرایط موجود هر یکدست‌شدنی در حاکمیت به ضرر کشور است و چندصدایی برای ما یک فرصت است.

بعید نیست طرح انتخاباتی مجلس به ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برسد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید ببینیم رفت و برگشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری میان شورای نگهبان و مجلس چقدر زمان می‌برد. وقتی بررسی بودجه تمام شود، بعید نیست نمایندگان بتوانند در فروردین آن را به انتخابات ریاست جمهوری برسانند.

کوشکی: اصلاح‌طلبان روی لاریجانی تفاهم کرده‌اند

کوشکی در پاسخ به این پرسش که نامزد واقعی اصلاح‌طلبان چه کسی است؟ گفت: «اصلاح‌طلبان به طور قطعی تا الان روی آقای لاریجانی بسته‌اند و قصد دارند که با همان مکانیسمی که روحانی را رئیس جمهور کردند، لاریجانی را رئیس جمهور کنند. حتی ممکن است همان طور که عارف را قربانی روحانی کردند، ظریف را قربانی ریاست جمهوری لاریجانی کنند».

رونمایی عبدالله گنجی از اولین سیاستمداری که فرهنگ «بگم بگم» را رایج کرد

فعال رسانه‌ای اصولگرا از اولین سیاستمداری که فرهنگ بگم بگم را رایج کرد، رونمایی کرد.عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت؛چهارده اسفند ۵٩⁩ مصادف با سالروز درگذشت دکتر مصدق، اولین صف آرایی همسوی لیبرالها، ملیگراها، منافقین و بنی صدر علیه خط امام بود.بنی صدر که سخنران مراسم دانشگاه تهران بود اولین نفری در ایران است که فرهنگ بگم،بگم را شروع کرد و اسامی افراد عادی را شخصا از تریبون میخواند. همه رفتند اما امام جاودانه شد.

اصلاح طلبان خودشان را اصلاح می کنند

موسوی لاری ادامه داد: حالا برای یک اشتباه غیر راهبردی نمی شود گفت که نباید در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند. خب اصلاح طلبان خودشان را اصلاح می کنند.این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز ابراز عقیده کرد: خیلی از چهره های ملی نخواستند یا نتوانستند در این نهاد اجماع ساز حضور داشته باشند. اما به طور کلی احزاب ما می دانند که باید در کنار هم قرار بگیرند. چون موضوع ریاست جمهوری متفاوت است. این ترکیب جدید می تواند به گزینه واحد برسد. البته در انتخابات شورا ها ممکن است باز هم به مشکل بخوریم. هم در زمان اجماع بر سر افراد و هم پیش تر از این موضوع در زمان مواجهه با هیئت نظارت که از نمایندگان فعلی مجلس تشکیل شده اند و ممکن است روند حذفی در پیش بگیرند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ائتلاف اصلاحات با چهره های معتدل سیاسی وجود دارد یا خیر گفت: به نظر من تا اینجا اصلاح طلبان مصمم هستند در انتخابات ۱۴۰۰ با کاندیدای خودشان وارد عرصه رقابت بشوند. تلقی من این است که اصلاح طلبان در این راهبرد مصمم هستند.

تصمیم بانوی اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات

چهره اصولگرا گفت: خیلی ها بعد از مجلس نهم و بعد از سال گذشته به ما گفتند باید وارد این عرصه شویم و من قصد کاندیداتوری دارم.«لاله افتخاری»، چهره سیاسی اصولگرا، در رابطه با تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات میان دوره ای مجلس گفت: خیلی ها بعد از مجلس نهم و بعد از سال گذشته به ما گفتند و به عقیده من باید وارد این عرصه شویم و من قصد کاندیداتوری دارم.او افزود: تجربیاتی ۱۲ ساله وجود دارد و به هر حال برنامه هایی دارم و مسائلی وجود دارد، به خاطر انتظاری که مردم و نخبگان دارند به نظر من باید وارد این عرصه می شدم. من ۱۲ سال در عرصه سیاسی بودم و برنامه من کاملا مشخص است.افتخاری تصریح کرد: اولویت من بحث نخبگان و مسائل دانش بنیان است و پیگیر این مسائل در گذشته هم بودم. علاوه براین بخشی از برنامه ام برای ایثارگران و بخشی قرآنی ها است و همچنین بخشی زنان و بخشی هم حوزه انتخابیه است.

هشدار پدر داماد احمدی نژاد به اصولگرایان

یک فعال سیاسی اصولگرا به خبرگزاری ایرنا گفت: ممکن است نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری روزهای آخر به نفع یک نفر کنار بروند، اما لزوما آرای آنها به سبد داوطلب واحد سرازیر نمی‌شود.احمد خورشیدی، فعال سیاسی در توضیح آرایش گروه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، با بیان اینکه اختلافات اصولگرایان با وحدت‌های صوری برطرف نمی‌شود، گفت: ممکن است نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری روزهای آخر به نفع یک نفر کنار بروند، اما لزوما آرای آنها به سبد داوطلب واحد سرازیر نمی‌شود.«احمد خورشیدی» افزود: طبق بررسی که در دوره قبل انجام دادیم، زمانی که محمد باقر قالیباف کنار رفت فقط ۸ درصد سبد رای او به ستاد ابراهیم رییسی ریخته شد. چون کسانی که کنار می‌کشند انگیزه‌ای برای کشاندن نیروهای خود میدان رقابت و به نفع نامزد ائتلافی ندارند و الزاما بدنه رای آنها هم رغبتی به حمایت از فرد دیگر نخواهد داشت. این یک اصل انتخاباتی است که ریشه در جامعه شناسی انتخاباتی مردم ایران در دهه‌های گذشته دارد.عضو هیات موسس جبهه سوم اظهار کرد: واقعیت این است که هم افزایی توده‌های اصولگرا کم است و آنها هم از بزرگان اصولگرا حرف شنوی ندارند در حالی که توده‌های رای اصلاح طلبان از بزرگان خود حرف‌شنوی و هم افزایی دارند. بر همین اساس بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بدنه رای اصلاح‌طلبان پشت سر نامزد اجماعی قرار خواهند گرفت.خورشیدی افزود: پیش‌بینی غلطی که در اردوگاه اصولگرایی رایج شده، این است که آنها فکر می‌کنند اصلاح طلبان در این دوره جدی نیستند. در حالی که من برعکس فکر می‌کنم. دلیلم این است که آنها خیلی زودتر از اصولگرایان تشکل و نهاد اجماع ساز خود را سامان دادند. اینکه اصلاح طلبان فردی مانند بهزاد نبوی را رییس جبهه انتخاباتی خود کردند، بسیار پرمعنا است.وی، بهزاد نبوی را استاد تبلیغات و سیاست توصیف کرد و گفت: من عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودم و او را از قبل از انقلاب به خوبی می‌شناسم. نبوی استاد همه اصلاح‌طلبان است و در جنگ روانی و تبلیغاتی، سید مصطفی تاج‌زاده و دیگر اصلاح‌طلبان شاگرد او هم نمی‌شوند.با این اوصاف اصلاح‌طلبان هم دنبال نامزد نیابتی نخواهند رفت و با گارد ضعیف وارد میدان رقابت نخواهند شد.

بایدن عصاره اوباما و ترامپ است!

حمید ابوطالبی مشاور اسبق سیاسی رئیس جمهور کشورمان در توئیتی در تحلیل رویکرد دولت بایدن را ترکیبی از سیاست های اوباما و ترامپ دانست.به گزارش خبرآنلاین، ابوطالبی نوشت: تا کنون سخنان بایدن، بلینکن، و شرمن نشان داده است که سیاست خارجی دولت تازه آمریکا، با ارائه طرحی ترکیبی برای فائق آمدن بر بحران ها و شکاف های عمیق داخلی، جایی در میانه‌ی سیاست خارجی دولت‌ های اوباما و ترامپ ایستاده است.وی ادامه داد: درصورت‌بندی تازه، منافع ملی آمریکا و روابط‌ دوجانبه، برچندجانبه گراییِ سنت مآبانه‌ی دموکرات ها کاملا غلبه یافته است؛ به نحوی که چندجانبه گرایی، زمانی برای آمریکا مفید خواهد بود که صرفا در خدمت منافع آن کشور (America First) باشد.ابوطالبی تصریح کرد: در خاورمیانه تغییرات ژئوپلتیک رخ داده است،تحولی‌ که دستاورد اصلی ترامپ بوده و سیاست آمریکا باید وفق این تغییرات باشد؛ اصلی‌ترین تحول ژئوپلتیک،ایجاد رابطه میان اسرائیل با امارات، عمان، بحرین و به زودی عربستان و قطر و درآخر با کویت است؛ عراق نیز خود را با شرایط تازه منطبق خواهد کرد.وی افزود: سوریه ارزش سیاسی ـ منطقه‌ای و حتّی اولویت بشردوستانه خود را از دست داده و تداوم وضعیت فعلی تا چهارسال آینده کاملا مطلوب است.

وی اضافه کرد: حل مشکل یمن، هدیه‌ای است به جناح سنّتی و محافظه‌کار عربستان، و عاملی برای تضعیف کامل جناح تحول‌خواهِ بن‌سلمان و ‌حذف تدریجی‌ او از صحنه با گزارش خاشقچی

مشاور سابق رئیس جمهور تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران کش‌سانی سیاسیِ خود را وانهاده، و برجام اینک به تابعی از تغییرات ژئوپلتیک تبدیل شده است، نه یک پیمان و یا قرارداد و یا حتی تفاهم‌ِ شرافتمندانه (G.A)؛ تحریم‌ها و فشارحداکثری نیز به تحول ژئوپلتیک سرعت بخشیده است، لذا باید قاطعانه بر آن ایستاد و منعطفانه با آن بازی نمود.وی خاطر نشان کرد: تداومِ تغییرات ژئوپلتیک، نقش‌آفرینی بازیگران جدید در منطقه،و صورت‌بندی سیاست‌های جمعیِ تازه اجازه خواهد داد تا آمریکا به شرق و مقابله‌ همه‌ جانبه با چین ‌و محدود کردن روسیه روی آورد.وی در پایان تاکید کرد: لذا همانگونه که قبلا نوشته‌ام، ایران باید: سیاست و روابط‌خارجی را از مناسبات جناحی ‌و رویکردهای غیرتخصصی خارج سازد؛ به‌تحولات ژئوپلتیک فکر کند؛ سیاست ‌اجماعی‌جدیدی در اندازد؛ ثبات استراتژیک را اصل بداند؛ باتجمیع توانایی ها،مذاکره مستقیم ‌و جامع را برای حلّ مشکلات ایران و آمریکا برگزیند.

فاطمه هاشمی: کاندیداتوری محسن جدی نیست

فاطمه هاشمی رفسنجانی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و فعال سیاسی درباره کاندیداتوری محسن هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 توضیح داد: «محسن برنامه‌ای جهت نامزدی در انتخابات ندارد و این موضوع فعلاً برای او جدی نیست.»فاطمه هاشمی به سیاست‌های حزب اعتدال و توسعه در ماه‎‌های منتهی به انتخابات اشاره کرد و افزود: «حزب اعتدال و توسعه حتماً در انتخابات شرکت می‌کند، اما در حال حاضر وارد تصمیم‌گیری و مرحله اجرای برنامه‌ها نشده است.»

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار