ویروس کرونا دومین عیدی است که مهمان کشور ما و تمامی کشورهای دنیا شده است و از سویی دیگر، افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم در بازار، موجب شده تا اثر مستقیمی بر کاهش تقاضای مایحتاج مردم برای شب عید داشته باشد، هرچند برخی صاحبان صنوف از جمله گوشت و میوه بر این باور هستند که کرونا آنچنان بر بازار آنها تاثیری نداشته است اما کم شدن توان اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت.
کد خبر: ۹۴۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷ 04 March 2021

ویروس کرونا دومین عیدی است که مهمان کشور ما و تمامی کشورهای دنیا شده است و از سویی دیگر، افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم در بازار، موجب شده تا اثر مستقیمی بر کاهش تقاضای مایحتاج مردم برای شب عید داشته باشد، هرچند برخی صاحبان صنوف از جمله گوشت و میوه بر این باور هستند که کرونا آنچنان بر بازار آنها تاثیری نداشته است اما کم شدن توان اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت.

علی کاکرودی یک فعال صنف آجیل و شکلات در شهرستان نوشهر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت آجیل و خشکبار در این روزها گفت: افزایش قیمت از سوی تولید کنندگان و عرضه کنندگان آجیل و شکلات درصد مشخصی ندارد و هرچه خودشان قیمت گذاری کنند ما به عنوان خرده فروشان شهرستانی مجبور به خرید هستیم و در واقع به جای رقابت در کیفیت، در افزایش قیمت رقابت وجود دارد.

نظارتی در افزایش قیمت شکلات و آجیل وجود ندارد

وی با بیان اینکه سفارشی که امروز داده می شود امکان ندارد قیمت آن با ۲۰ روز قبل یکی باشد، افزود: کارخانه‌های شکلات‌سازی داخلی نیز به جای اینکه در کیفیت با هم رقابت کنند در بالا بردن قیمت با هم رقابت دارند و در این خصوص نظارتی وجود ندارد.

این فعال صنفی به کاهش کشمش و افزایش چندبرابری قیمت آن اشاره کرد و گفت: این محصول که طرفداران زیادی دارد پس از کمبود در بازار، با افزایش قیمت رو به رو شد و از آنجایی که در مناطق کمی از کشور کشت می شود بنابراین کاهش آن مشهود است.

کاهش توان خرید مردم به علت مشکلات اقتصادی

کاکرودی با ابراز تاسف از اینکه به علت مشکلات اقتصادی توان خرید مردم بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی آنقدر زیاد شده است که حتی بسیاری از مشتریان برای خرید ۱۰۰ گرم پسته مراجعه می کنند و توان خرید بیشتر ندارند.

وی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر بازار آجیل، خشکبار و شکلات گفت: از آنجایی که خوردن مغزها برای تقویت بنیه بدن در مقابله با کرونا تاثیرگذار است می توان گفت این بیماری تاثیر چندانی در بازار آجیل نداشته است و تنها چیزی که تاثیر گذار بوده کم شدن توان خرید مردم و مشکلات اقتصادی است.

زور مراجع نظارتی فقط به خرده فروش‌ها می‌رسد

امین اخوان بازرس صنف میوه و ماهی شهرستان نوشهر نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه میوه به لحاظ قیمتی بدین گونه است که هرچه تقاضای آن بیشتر باشد قیمت آن نیز خودبخود افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: این موضوع نه تنها در شهرستانها بلکه در میدان بار تهران اینگونه است.

وی نبود میدان بار مرکزی را در نوشهر چالوس و حومه دلیل بالا بودن قیمت ها دانست و ادامه داد: به علت نبود میدان مرکزی، بار میوه و تره بار به صورت مستقیم از دست کشاور و باغدار خریداری نمی‌شود تا قیمت آن مناسب باشد و ناچار باید از میدان بار تهران خریداری شود که در این میان سه تا چهار واسطه وجود دارد تا یک میوه به دست مصرف کننده برسد و همین موضوع موجب افزایش قیمت ها می شود.

بازرس صنف میوه و ماهی شهرستان نوشهر با بیان اینکه دلالان بزرگ میوه با پولهای کلان اقدام به خرید میوه های سردرختی از باغداران و انبار آن در سردخانه ها می کنند افزود: خرده میوه فروشان در زمان اوج درخواست میوه همانند شب عید اقدام به خرید میوه در میدان بار می کنند و در این زمان با توجه به افزایش تقاضا قیمت ها توسط دلالان بزرگ مشخص می شود و نظارتی هم وجود ندارد.

افزایش قیمت میوه با توجه به افزایش تقاضا

اخوان خاطرنشان کرد: هرچه تقاضا برای خرید میوه بیشتر می شود دلالان بزرگ میوه نیز قیمت را افزایش می دهند و این گونه می شود که قیمت ها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه خرده فروشان در افزایش قیمت تاثیر گذار نیستند، متذکر شد: از سوی دیگر نیز مراجع نظارتی بر روی این دلالان چندان نظارتی ندارند و در واقع زور مراجع نظارتی فقط به خرده فروش‌ها می‌رسد.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه نرخ میوه توسط مغازه دار اعمال نمی شود، بیان کرد: بازرسی و تعزیرات در بازار هر روز بر روی قیمت ها نظارت می کنند و براساس سود ۳۵ درصدی که تعیین شده قیمت ها نرخ گذاری می شود اما نظارت اصلی باید در میدان بار تهران اعمال شود که اینکار صورت نمی‌پذیرد.

اخوان با بیان اینکه کمبودی به لحاظ میوه در شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: از آنجایی که مرزها به واسطه کرونا بسته است میوه فراوانی در سردخانه ها وجود دارد.

وی یکی دیگر از علل افزایش قیمت میوه را بالا رفتن نرخ کارگر عنوان کرد و ادامه داد: قیمت میوه در خود باغ هم افزایش یافته است و از سوی دیگر بار میوه هم گران شده است.

اخوان با بیان اینکه توان خرید مردم هم کاهش یافته است، یادآور شد: خریدمیوه با این قیمت برای مردم بسیار سخت است و یک کارمند و کارگر ساده که حقوقشان ثابت است چطور می تواند با این حقوق میوه و سایر اقلام را که چندبرابر شده است خریداری کند.

کمبودی به لحاظ میوه شب عید وجود ندارد

حسینقلی قوانلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت وگو با ایسنا، درخصوص وضعیت قیمت آجیل و شبرینی در بازار شب، با بیان اینکه این دو محصول مشمول قیمت‌گذاری نیست و قیمت آن را عرضه و تقاضا مشخص می کند، گفت: تنها قیمت شیرینی خاصی همانند بامیه و زولبیا در ماه رمضان مورد کنترل قیمت قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی که امسال هم وجود دارد باید رعایت پروتکل ها شدیدتر از سال قبل باشد و احتمالا خود مردم رفت و آمد آنچنانی نخواهند داشت و شاید تقاضای زیادی برای محصولات شب عید وجود نداشته باشد در نتیجه احتمالا تغییر قیمتی در این یک ماه اعمال نمی شود.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه آجیل، شیرینی و میوه در مجموع افزایش قیمت داشته است که ناشی از افزایش قیمت کل کالاها است، تصریح کرد: اینکه قیمت آجیل، شیرینی و میوه در این ۲۰ روز باقی مانده به خاطر افزایش تقاضا بیشتر شود بعید به نظر می رسد ضمن اینکه در تمامی فروشگاه‌ها هیچ کمبودی به لحاظ آجیل و میوه و شیرینی وجود ندارد.

عرضه میوه با ۱۵ درصد کمتر از قیمت بازار در شب عید

قوانلو ادامه داد: در یکی دو روز مانده به شب عید میوه تنظیم بازار با ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از قیمت بازار برای اقشار آسیب دیده و کم درآمد کشور عرضه خواهد شد که قیمت آن بر عهده استانداران هر استان است.

وی با تاکید براینکه کمبودی به لحاظ تامین سیب و پرتقال در انبارهای موجود در مازندران وجود ندارد، افزود: از این نظر سیب و پرتقال به اندازه کافی در انبارها و سردخانه های استان ذخیره شده است.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت مازندران گفت: در خصوص مرغ نیز مقداری کاهش عرضه وجود داشت اما با توجه به ابلاغی که به جهاد کشاورزی استان داده شده قرار است در مدت کوتاه عرضه افزایش یابد و نرخ آن همانند کل کشور به ۲۱ هزار تومان برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار