مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از قرار گرفتن هشت اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۴۵۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 03 March 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،امید قادری اظهار کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی کشور، پرونده هشت اثر ناملموس استان کرمانشاه مورد داوری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این نشست، باارائه مستنداتی از واجد ارزش بودن این هشت اثر، برای ثبت ملی شدن آنها دفاعیاتی ارائه دادیم که مورد قبول اعضای این شورا واقع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مولودی خوانی حضرت رسول(ص) در مسجد پاوه را از مهمترین میراث ناملموس ثبت ملی شده استان در این نشست خواند و افزود: این مراسم که سابقه ای بسیار طولانی دارد، هرساله به مناسبت ولادت حضرت رسول(ص) در مسجد پاوه برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم با حضور جمع زیادی از مشتاقان پیامبر مهر و رحمت از کرمانشاه و استانهای همجوار و حتی میهمانانی از کشور عراق برگزار می شود.

قادری در ادامه مهارت پخت غذای شوانانه و پخت شیرینی کوته در گسترده اورامانات و مهارت پخت آش گیلاخه در گسترده استان را از دیگر میراث ناملموس ثبت ملی شده استان در این نشست اعلام کرد.

وی افزود: همچنین در نشست شورای ملی ثبت میراث فرهنگی کشور، پرونده دو بازی بومی محلی استان نیز مورد داوری قرار گرفت که اعضای شورا آنها را واجد ارزش برای ثبت ملی شدن دانستند و به این ترتیب بازی هلک ملک روستای زردویی و بازی قیل و بردان در گسترده استان نیز به فهرست آثار ثبت ملی شده کشور اضافه شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مهات بنه بافی در گسترده اورامانات را از دیگر ثبت ملی شده های استان اعلام کرد.

وی گفت: سنت هدیه دادن سیب میخک کوب نیز یکی از سنت های زیبای قدیمی در برخی از مناطق استان کرمانشاه است که افراد به نشانه عشق، محبت و علاقه سیب میخک کوب را به هم هدیه می دهند، هدیه ای که بو و عطر ماندگاری دارد و باتوجه به اینکه این سنت بین مردم کرمانشاه قدمت و زیبایی های خاص خود را دارد، پرونده ثبت ملی شدن آن را از چند مدت پیش گردآوری کردیم و در نهایت این سنت خوب از استان کرمانشاه هم در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار