اسکندرپور گفت: شیراز برای برگزاری نمایشگاه معرفی شهر «پچ» همزمان با روز این شهر در ماه سپتامبر آمادگی دارد
کد خبر: ۹۴۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 03 March 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان: «حیدر اسکندرپور»، در دیدار و گفت ‌و گوی مجازی چهار جانبه شهردار شیراز، شهردار شهر «پچ» مجارستان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان و سفیر کشور مجارستان در ایران گفت: شیراز برای برگزاری نمایشگاه معرفی شهر «پچ» همزمان با روز این شهر در ماه سپتامبر آمادگی دارد و امیدوارم با اتمام پاندمی کرونا بتوانیم میزبان مردم مجارستان باشیم.

شهردار شیراز افزود: شیراز مشتاق است تا زمینه همکاری ها را بر اساس قراداد خواهرخواندگی توسعه دهد اما متاسفانه شیوع کرونا اقدامات ما را محدود کرده است به عنوان مثال دعوت و حضور راهنمایان گردشگری مجارستان در شیراز فرصت خوبی برای گسترش مناسبات فرهنگی بین 2 شهر بود که ویروس کرونا این روند را متوقف کرد.

وی با اشاره به برخی از اقدامات فرهنگی این کلانشهر طی یک سال اخیر بیان کرد: کسب عنوان پایتخت کتاب ایران و کاندیداتوری برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان از جمله این اقدامات بود.

اسکندرپور ادامه داد: با مهیا کردن ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و نگاه به دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقل پاک موفق به کسب عنوان «شیراز، شهر ملی دوچرخه» نیز در سال جاری شدیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات شهر «پچ» در راستای توسعه دوچرخه سواری به عنوان یک مد حمل و نقل گفت: خوشحالم هر 2 شهر مسیر خوبی را در زمینه توسعه مدهای حمل و نقل پاک طی می کنند.

نصب سردیس حافظ شیرازی در شهر پچ

 

«آتیلا پترفی شهردار» نیز در این گفت و گو به نصب سردیس حافظ شیرازی در ورودی مرکز دانش و کتابخانه منطقه ای شهر «پچ» اشاره کرد و گفت: مفتخر هستیم از طریق برقراری ارتباط با ایران، فرهنگ و سنت های ایرانی و همچنین شیراز شهر صلح و مدارا را به شهروندان خود معرفی کنیم.

شهردار «پچ» مجارستان افزود: همواره آماده همکاری با شیراز بوده ایم و متعهد به عمل به مفاد خواهرخواندگی نیز هستیم و همانگونه که کرونا هر 2 ملت را در گیر کرده ما در شهر پچ تلاش کردیم با شهروندان و شرکت های محلی در تعامل کامل باشیم و سعی کردیم برنامه هایی را به نفع شهر در این شرایط تعریف کنیم.

 

حمایت سفارت مجارستان در ایران از همکاری های پچ و شیراز

 

«زولتان وارگا» نیز در این گفتگوی چهارجانبه گفت: امیدواریم با اتمام همه گیری کرونا شاهد برگزاری نمایشگاه و معرفی 2 شهر بصورت متقابل در پچ و شیراز باشیم.

سفیر مجارستان در ایران با تشریح نگاه سفارت مجارستان در ایران به روابط 2 شهر پچ و شیراز عنوان کرد: در سفارت ما به روی شما باز است و در همه حال آماده کمک برای همکاری 2 شهر هستیم و سفارت از اقدامات و همکاری دو شهر حمایت می کند.

وارگا افزود: شیراز از مراکز فرهنگی و گردشگری ایران است که باید به همه معرفی شو و تقریبا 2 هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان تحصیل می کنند و یک چهارم آنها در پچ هستند.

 

آماده همکاری با دو شهر پچ و شیراز برای گسترش روابط هستیم

 

«حمیدرضا نافذعارفی»، نیز در این دیدار و گفتگوی مجازی گفت: آماده همکاری با 2 شهر پچ و شیراز در زمینه گسترش همکاری ها، تقویت روابط و تبادل تجربه در زمینه چالش های 2 شهر هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان ادامه داد: همکاری فرهنگی و گردشگری بین 2 شهر با توجه به تفاهم نامه خواهر خواندگی است و امیدوارم این همکاری در چارچوب روابط فرهنگی و دانشگاهی بین 2 شهر ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: این وبینار و گفتگوی مجازی نشان می دهد که 2 شهر تمایل دارند حتی در طول این پاندمی با هم همکاری کنند و به نمایندگی از شهرداران شیراز و پچ می توانیم بین هر 2 شهر تبادل هیئت داشته باشیم و امیدوارم در سال آتی همکاری های خود را از سر بگیریم.

خاطر نشان می شود، شیراز دارای 6 شهر خواهرخوانده شامل «پچ» مجارستان، «وایمار» آلمان، «نانجینگ» و «چونگ چینگ» چین، «دوشنبه» تاجیکستان و «نیکوزیا» قبرس است و همچنین با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، پیگیری های عقد قرارداد خواهرخواندگی با شهر «قونیه» در ترکیه نیز در حال انجام است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار