معاون استاندار کرمان با اشاره به اقدامات یک ساله ستاد استانی مقابله با کرونا کرمان گفت: استان کرمان اکنون دو پیک بیماری را گذرانده است.
کد خبر: ۹۴۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 02 March 2021

 

محمدصادق بصیری صبح امروز در جمع خبرنگاران در تشریح اقدامات یک ساله ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا استان کرمان اظهار داشت: از روزهای آغازین شیوع بیماری کووید 19 در کشور و با توجه به تبدیل شدن این مسئله به تهدید زیستی و در خطر قرار گرفتن سلامت جسم، روح، اقتصاد و جامعه، باید تمام سیستم اجرایی، مقننه و قضائی کشور این کار بزرگ را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: با تدبیر استاندار وقت کرمان، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان کرمان پیش از ستاد ملی کار خود را آغاز کرد و به نوعی کار ویژه برای استان تعریف شد تا به کمک کادر درمان، تمام امکانات و دستگاه‌ها و سازما‌ن‌ها را برای دفع و رفع مشکل بسیج کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان افزود: کرمان استان پهناوری است و با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی آن و تاثیرگذاری عوامل مختلف در شیوع بیماری، ابتدا مطالعات استانی را برای فائق آمدن بر این مشکل آغاز کردیم.

وی گفت: با توجه به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال 98، نباید کوچکترین خدشه‌ای در برگزاری انتخابات به وجود می‌آمد و از سویی سلامت مردم نیز در اهمیت ابتدایی قرار داشت، لذا اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفت و با وجود اینکه اثری از بیماری و ابتلا در کرمان تا آن تاریخ مشاهده نشده بود، اما توصیه‌های اولیه را در برگزاری انتخابات جدی گرفتیم.

بصیری تصریح کرد: با شروع قدرتمند ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونای استان، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری باوجود وظایف سنگین در حوزه مسئولیت ذاتی خود به عنوان جانشین ستاد استانی مسئولیت را به عهده گرفت و در نخستین اقدام همه مدیران ستادی با صدور احکامی از سوی استاندار کار خود را آغاز کردند که در ادامه به 5 کمیته بازرسی و نظارت، امنیتی و اجتماعی و انتظامی، اطلاع‌رسانی، اقتصادی و جلب مشارکت‌‌های مردمی تبدیل شدند‌.

وی ابراز داشت: کشور تا کنون سه پیک بیماری کووید19 را تجربه کرده و استان خوزستان اخیراً وارد پیک چهارم شده است، اما خوشبختانه در استان کرمان بیش از دو پیک بیماری را تاکنون نداشته‌ایم.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا اضافه کرد: اسفندماه سال گذشته و آغاز شیوع بیماری در کشور، استان کرمان با همراهی و همکاری همه مردم و تدابیر صورت گرفته و سختکوشی کادر درمان با مشکل جدی مواجه نشد و پیک اول کشور را در کرمان نداشتیم.

وی ابراز داشت: کمیته بازرسی و نظارت به منظور انجام دقیق نظارت در گروه‌های مختلف شغلی و سازمان‌ها و ادارات به صورت کاملا ابتکاری، گروه‌های بیست‌گانه ذیل مجموعه را تشکیل داد و مسئولیت هر گروه به دستگاه خاصی سپرده شد ضمن آنکه چک لیست‌های تخصصی بازرسی و نظارت برای گروه‌های مختلف در کارگروه نظارت و بازرسی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهیه و ملاک عمل بازرسان قرار گرفت.

بصیری گفت: با ابلاغ طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها، کار استان‌ها تسهیل شد و به نوعی هماهنگی در کشور به وجود آمد و با رنگ‌بندی شهرها، نحوه کار ادارات و کارکنان، مکان‌های تجاری و بازرگانی و خدماتی، حوزه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها و حمل و نقل مشخص شد و برای هماهنگی موارد، طرح شهید سلیمانی پیشنهاد شد که مدیریت و کنترل اپیدمی را به شیوه محله و خانواده محور پیگیری کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی با مسئولیت استاندار و جانشینی دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت اجرایی سپاه همزمان با سراسر کشور در استان کرمان آغاز شد و طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها در دل آن شکل گرفت اظهار داشت: با شکل گیری قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به دستور رهبر معظم انقلاب، مصوبات ستاد ملی و قرارگاه به منزله مصوبه شورای امنیت کشور و حکم قانونی و لازم الاجرا تلقی شده و عدم اجرای آن تخلف محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه به واسطه اقدامات و همکاری‌های صورت گرفته در راستای مقابله با ویروس کووید19، استان کرمان هم اکنون در شرایط ثبات قرار دارد، گفت: طی یک سال گذشته 65 جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان برگزار شده و از 53 مصوبه ابلاغی ستاد ملی 44 مصوبه شامل استان بوده که با توجه به جزئیات اجرایی به 64 مصوبه تبدیل کردیم و به نهادها و ارگان‌های مختلف ارجاع داده شد.

بصیری عنوان کرد: با تاکیدهای استاندار کرمان به فرمانداران و ستادهای شهرستانی مقابله با بیماری کرونا، تنها در شهرستان کرمان 520 مصوبه اقتضایی تصمیم‌گیری شده و دیگر شهرستان‌ها نیز جلسات ستاد کرونا را تشکیل داده و تصمیم‌گیری و عملکرد مجزا داشته‌اند.

وی ادامه داد: کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا با زیرمجموعه گروه‌های بیست‌گانه از ابتدای تیرماه تا پایان دی‌ماه سال جاری جمعاً 116 هزار و 444 واحد را در 20 شاخه مختلف نیازمند بازرسی تشخیص دادند که با همکاری افتخاری یک هزار و 826 بازرس از دستگاه‌های مختلف، 453 هزار و 192 مورد بازرسی در تمام این مراحل انجام شد.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا عنوان کرد: 78 درصد این بازرسی‌ها با 98 هزار و 636 مورد به تذکر شفاهی منجر شد، به این معنی که 78 درصد موارد با اصول مطرح شده همراه بودند.

وی بیان کرد: 24 هزار و 150 مورد تذکر کتبی جهت رفع نواقص معادل 20 درصد بازرسی‌ها صادر شده و تنها 2 درصد شامل 4 هزار و 397 واحد منجر به تعطیلی، پلمب و برخورد قضائی شدند.

بصیری ابراز داشت: در گزارش کشور به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، کرمان از جمله استان‌های برتر در رعایت پروتکل‌ها به ویژه در اصناف انتخاب شده و بعد از استان یزد با 93 درصد رعایت کردن در رتبه دوم قرار دارد.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به این موضوع که نتایج عملکرد کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد استانی مقابله با کرونا کرمان نشان می‌دهد که در برگزاری 20 جلسه 93 مصوبه تصمیم‌گیری شده است اضافه کرد: قبل از اجرای طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها در سطح کشور، در استان کرمان 70 پست ایست و بازرسی راه‌اندازی و 16 نقطه ورودی با کمک 2 هزار و 100 نفر نیروی هلال‌احمر، بسیجی و راهور کنترل می‌شد و 3 هزار و 686 مورد هم جریمه 500 هزار تومانی اعمال شد.

بصیری تصریح کرد: بعد از ابلاغ طرح هوشمند محدودیت‌ها، پست‌های ایست و بازرسی استان ارتقا یافته و در مجموع یک هزار و 466 پست ثابت و سیار در استان دایر و در مجموع 17 هزار و 582 نفر نیروی انتظامی و بسیج در راستای اجرای طرح به کار گرفته شدند.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای طرح منع تردد شبانه توسط کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد استانی مقابله با کرونا، 45 هزار و 322 خودرو از ورودی‌های استان عودت داده شدند و اعمال جریمه برای 3 هزار و 666 خودرو در شهرهای نارنجی، 974 جریمه در شهرهای قرمز و 36 هزار و 604 خودرو ناقص اعمال شد.

وی ادامه داد: در کمیته اطلاع رسانی، تولید و نشر اخبار ویژه کرونا در سایت استانداری و دستگاه‌ها و خبرگزاری و فضای مجازی و صدا و سیما، تولید و نشر اخبار ویژه کرونا در سایت استانداری، سایت دستگاه‌های اجرایی و خبرگزاری‌ها، فضای مجازی و صدا و سیما، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تشکیل کارگروه تولید محتوا در فضای مجازی، تهیه و نشر محتوای تبلیغاتی، تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا، اقدامات مبتکرانه، تولید و انتشار محتوا در شکل‌ها و موارد متعدد انجام شده است‌.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونا در راستای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده متاثر از شیوع بیماری کرونا در قالب پرداخت تسهیلات، از مجموع 24 هزار و 497 فقره پرونده ثبت‌نام شده در سامانه "کارا"، 14 هزار و 910 فقره تسهیلات پرداخت شده که مبلغ 244 میلیارد تومان را شامل می‌شود و حفظ اشتغال 20 هزار و 947 نفر را شامل می‌شود.

بصیری ادامه داد: در حوزه کمیته جلب مشارکت‌های مردمی، 4 هزار و 303 نفر از خیرین استان کرمان در قالب 200 تشکل مردم نهاد (سمن) در طرح مشارکت اجتماعی ستاد کرونا فعالیت کمک‌رسانی داشته‌اند و این کمک‌ها شامل ارائه تجهیزات و خدمات بیمارستانی و بسته‌های مواد غذایی، مواد بهداشتی و ضدعفونی، ماسک، لوازم تحریر، طبخ غذای گرم، توزیع آرد و خرید تجهیزات بیمارستانی است.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در این طرح مبلغ 24 میلیارد و 500 میلیون تومان از ابتدای شروع ویروس کرونا به نیازمندان سطح استان اهدا شده است.

بصیری ابراز داشت: هر چند که استان کرمان دو پیک بیماری را تجربه کرده، اما بدان معنی نیست که خطر ما را تهدید نمی‌کند، رعایت کردن اصول مراقبتی استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و تغذیه مناسب می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را همواره کاهش دهد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تاکید بر اینکه تجربه به ما می‌گوید که با کمک هم می‌توان مدیریت ویروس را عهده‌دار بود افزود: از 29 آذر ماه به بعد ما شهر قرمز در استان نداریم و در مجموع وضعیت دی ماه و اوایل اسفند ماه استان به لحاظ بیماری تثبیت شده است و تنها نگرانی ورود کرونای انگلیسی را داریم که درگیری در سنین پایین و قدرت ابتلا و فوت بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: از مجموع 2 هزار تخت بیمارستانی استان در حال حاضر 400 مورد آن اشغال است که 124 مورد قطعی کووید 19 و 277 مشکوک به بیماری هستند تعدادی هم در آی‌سی‌یو و تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: 2 هزار تخت نقاهتگاهی استان آماده است و در کل استان از نظر امکانات و هماهنگی بین دستگاهی در آمادگی 100 درصد به سر می برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار