به گزارش فارس، سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای برجام قطعنامه‌ای پیشنهاد کرده‌اند که از ایران بابت معلق کردن برخی از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده فرانسه، انگلیس و آلمان این قطعنامه را در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهند کرد.

 «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران وعده‌های اولیه خود برای بازگرداندن آمریکا به برجام را عملی نکرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی ممکن است تفاهم حاصل‌شده میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ برخی از بازرسی‌های این نهاد بین‌المللی در ایران را از ریل خارج کند.

سندی که توسط دفتر نمایندگی ایران در وین توزیع شده و به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده می‌گوید معرفی چنین قطعنامه‌ای عملاً به معنای پایان توافق موقت میان ایران و آژانس اتمی خواهد بود.

در تفاهم ایران و آژانس که از هفته پیش اجرایی شد ایران متعهد شد برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خودش را ضبط کرده و در صورت رفع تحریم‌ها تا ۳ ماه آینده آن را تحویل آژانس دهد.

مخالفت روسیه

منابع مطلع گفته‌اند قطعنامه پیشنهادی اروپا احتمالاً جمعه به رأی گذاشته می‌شود و مورد حمایت ایالات متحده قرار دارد.

در نسخه‌ای از این سند که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده «از تصمیم ایران برای توقف اجرای» برخی تعهدات مربوط به بازرسی‌ها ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده به سرعت این تعهدات را اجرایی کند.