دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کمیسیون مشترک در مجمع به سه پیشنهاد نهایی خصوص سی اف تی و پالرمو رسیده و قرار است این سه پیشنهاد در صحن مجمع مطرح و تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.
کد خبر: ۹۴۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 02 March 2021

به گزارش تابناک قم، محسن رضایی امروز در حاشیه همایش بین‌المللی «قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که ایران و آذربایجان یک ملت در دو کشور هستند اظهار کرد: احساس تعلق جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان بسیار عمیق است.

وی افزود: نکته بسیار مهم در حوادث اخیر قره باغ آن است که همه قره باغ آزاد نشده و کشورهایی هم که به عنوان آتش بس وارد ماجرا و منطقه شده اند، تاریخ مشخصی برای خروج خود ارائه نداده اند، بنابراین اگر این دولت ها بخواهند به صورت نامحدود در قره باغ بمانند و در عین حال بخشی از این منطقه نیز در اختیار ارمنستان باقی بماند، این امر می تواند مشکلات جدی در پی داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال از دولت خواست تا هرچه سریع تر نماینده ای در کمیته آتش بس قره باغ داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایران در عین اشتراک فرهنگی با جمهوری آذربایجان، امکانات وسیعی نیز برای بازسازی قره باغ در اختیار دارد و می تواند با هزینه کمتر، بازسازی بهتری برای این منطقه داشته باشد، بنابراین از دولت آذربایجان می خواهیم تا با ایجاد یک رقابت در امر بازسازی قره باغ، عملا ایران را نیز به این مسئله وارد کند، ضمن آن که خود دولت نیز باید به شکل جدی تری وارد این صحنه شود.

رضایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره گذشت 4 ماه از اعلام آخرین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مسئله قره باغ توسط رهبر معظم انقلاب و میزان استفاده از ظرفیت ها در این مدت تصریح کرد: متأسفانه دولت یک عقب ماندگی آشکار در سیاست همسایگی دارد و فرصت های بسیار طلایی را در هشت سال گذشته به دلیل تلاش برای ارتباط حداکثری با اروپا و آمریکا از دست داده است، اما امیدواریم که دولت بتواند در فرصت اندک باقیمانده و با تلاش مضاعف، بخشی از این عقب ماندگی را جبران کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور اسرائیل در برخی کشورهای منطقه گفت: حضور اسرائیل در کشورهای اطراف ما مانند امارات، بحرین و آذربایجان، توطئه جدیدی است، چراکه اسرائیل و آمریکا به دنبال ناامنی در این منطقه هستند تا بتوانند در منطقه حضور داشته باشند، بنابراین باید گفت اسرائیل به عنوان استخوان لای زخم، تلاش می کند تا آزادی کامل قره باغ محقق نشود تا بتواند فلسفه وجودی خود را در آن جا ثابت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس افزود: تمامی منطقه قره باغ باید به آذربایجان بازگردد و البته یک خودمختاری ویژه در این منطقه ولی وابسته به آذربایجان شکل بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی تنش افکنی ها در روابط ایران و ترکیه یادآور شد: سیاست همسایگی ما با ترکیه باید حفظ شود، بویژه آن که ما خواهان هیچ چالشی با ترکیه نیستیم.

رضایی در پایان درباره وضعیت لوایح سی اف تی و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: تمام بحث های مرتبط با این دو لایحه در کمیسیون های مجمع به پایان رسیده، اما همچنان به یک پیشنهاد مشخص در این موضوع نرسیده ایم.

وی اضافه کرد: البته کمیسیون مشترک در مجمع به سه پیشنهاد نهایی رسیده و قرار است این سه پیشنهاد در صحن مجمع مطرح و تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار