یکی از کاربردی ترین انواع تخته چوب در دنیای امروزی، تخته سه لایی یا پلای وود است. این تخته چوب به دلیل ویژگی های منحصر بفردی که دارد، توانسته است خیلی زود جای خود را در صنعت چوب باز نماید و به یک محصول کاملا کاربردی در بسیاری از صنایع و مشاغل تبدیل گردد. به همین دلیل ما در تابناک استانها تصمیم گرفتیم که به ویژگی های تخته سه لایی بپردازیم تا شما نیز با این تخته چوب کاربردی بیشتر آشنا شوید.
کد خبر: ۹۴۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 24 February 2021

با 6 ویژگی شگفت انگیز تخته سه لایی آشنا شوید

یکی از کاربردی ترین انواع تخته چوب در دنیای امروزی، تخته سه لایی یا پلای وود است. این تخته چوب به دلیل ویژگی های منحصر بفردی که دارد، توانسته است خیلی زود جای خود را در صنعت چوب باز نماید و به یک محصول کاملا کاربردی در بسیاری از صنایع و مشاغل تبدیل گردد. به همین دلیل ما در تابناک استانها تصمیم گرفتیم که به ویژگی های تخته سه لایی بپردازیم تا شما نیز با این تخته چوب کاربردی بیشتر آشنا شوید.

تخته سه لایی

شاید اولین سوالی که برای مخاطب پیش می آید این است که اصلا تخته سه لایی چیست؟ تخته سه لایی همانطور که از نامش میتوان فهمید، به تخته چوبی گفته میشود که از 3 لایه ورقه چوبی تشکیل شده است. این سه لایه به وسیله چسب های مخصوص و توسط دستگاه پرس به یکدیگر متصل میشوند.

شایان ذکر است که امروزه تخته سه لایی را تنها با 3 لایه تولید نمیکنند، بلکه تعداد لایه های آن به 5 لایه، 7 لایه و بیشتر نیز افزایش یافته است. به همین دلیل برخی افراد نام تخته چندلایی بر روی آن گذاشته اند و برخی همچنان به آن تخته سه لایی میگویند.

بزرگترین تولید کنندگان تخته سه لایی در دنیا، کشورهای روسیه، آمریکا، انگلستان و چین هستند و محصولات برخی از این کشورها مانند روسیه و چین به داخل کشور وارد میشود. البته تولیدکنندگان داخلی ما نیز توانسته اند محصولات باکیفیتی تولید کنند تا از رقبای خارجی خود عقب نمانند.

6 ویژگی منحصر بفرد تخته سه لایی

با 6 ویژگی شگفت انگیز تخته سه لایی آشنا شوید

  1. استحکام بالا

از استحکام و دوام بالای تخته سه لایی، باید به عنوان مهمترین ویژگی آن نام برد و این ویژگی سبب شده است تا تخته های چوبی مانند ام دی اف و نئوپان در مواقعی که نیاز به استحکام بالایی است، حرفی برای گفتن نداشته باشند. تخته سه لایی این استحکام بالا را از نوع قرارگیری لایه ها بر روی یکدیگر و تغییر جهت دانه هر لایه نسبت به لایه مجاور خود، وام گرفته است.

  1. وزن پایین

تصور میکنم همه افراد تجربه جابجا کردن مبلمان و تخت خواب را داشته اند و وزن سنگین آنها، انتقال این مصنوعات چوبی را کمی دشوار کرده است. یکی از مزیت های بزرگ تخته سه لایی نسبت به دیگر انواع تخته های چوبی، وزن سبک آن در عین استحکام بالای آن میباشد. این ویژگی سبب شده است تا استفاده از تخته سه لایی در صنعت مبلمان بیش از پیش رواج پیدا کند و امروزه شاهد مبلمان هایی ساخته شده از این تخته چوب باشیم.

  1. مناسب برای سطوح خمیده

شاید تصور اینکه یک تخته چوب در عین استحکام فوق العاده، قابلیت خمیده شدن نیز داشته باشد، کمی دور از ذهن به نظر برسد اما این قابلیت در مورد تخته سه لایی صدق میکند. نوعی از تخته سه لایی که به آن تخته سه لایی انعطاف پذیر (Flexible Plywood) میگویند، از این قابلیت برخوردار است و از آن میتوان در ساخت اشکال دارای انحنا استفاده نمود.

  1. ضد آب و رطوبت

مشکل مهمی که اغلب تخته های چوبی دارند، حساسیت به آب و رطوبت است به طوری که این تخته ها با کوچکترین تماس با آب، دچار تورم میگردند. تخته سه لایی به دلیل برخورداری از روکش ها و چسب های ضد آب، این مشکل را به طور کامل برطرف کرده است و به همین جهت از تخته سه لایی در صنایع دریایی نیز به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین تخته سه لایی مقاومت بالایی از خود در برابر تغییرات دمایی نشان میدهد و نسبت به گرما و سرما، عایق است.

  1. قابلیت مناسب نگهداری پیچ و میخ

استفاده از پیچ و میخ برای اتصال، یک عمل بسیار رایج در صنعت چوب به شمار میرود. برخی از تخته های چوبی، پیچ و میخ را به خوبی در خود نگه نمیدارند و همین موضوع سبب ترک خوردگی و پیچ خوردگی در آنها میشود اما به دلیل ساختار منحصر بفرد تخته سه لایی، این اتفاق در آن رخ نمیدهد و پیچ یا میخ به خوبی در آن جای میگیرند.

  1. قابلیت تولید در ابعاد بزرگ

ویژگی دیگر تخته سه لایی، قابلیت تولید در ابعاد بزرگ میباشد. این قابلیت به شما کمک میکند که بتوانید با استفاده از تخته سه لایی، مساحت بزرگتری را پوشش دهید. همچنین تخته سه لایی را میتوان در ابعاد دلخواه نیز تولید نمود تا دورریز کمتری داشته باشد و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

کاربردهای مهم تخته سه لایی

با 6 ویژگی شگفت انگیز تخته سه لایی آشنا شوید

همانطور که به آن اشاره شد، ویژگی های تخته سه لایی سبب شده است تا در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد و به یک محصول کاربردی بدل شود.

مهمترین کاربرد های تخته سه لایی عبارتند از:

  • استفاده در صنعت مبلمان
  • استفاده در ساخت کابینت
  • استفاده در پوشش دیوار، سقف، کف و پله
  • استفاده در قالب بندی بتنی ساختمان
  • استفاده در دکوراسیون خانه
  • استفاده در ساخت قایق و کشتی
  • استفاده در صنایع نظامی

موارد عنوان شده تنها گوشه ای از کاربردهای تخته سه لایی به شمار میرود و شما برای آشنایی بیشتر با کاربردهای تخته سه لایی، میتوانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

https://www.cbjltd.co.uk/news/7-common-practical-uses-for-plywood

کلام پایانی

در این مقاله قصد ما آشنایی بیشتر شما عزیزان با تخته سه لایی، ویژگی ها و کاربردهای آن بود. ویژگی های تخته سه لایی شاید برخی از شما دوستان را مجاب به استفاده از آن در پروژه های خود کرده باشد. همانطور که گفته شد، بهترین تخته سه لایی های موجود در ایران، متعلق به کشور روسیه است.

گروه بازرگانی مدحت وود، یکی از این وارد کننده های بنام کشور است که تخته سه لایی را به طور مستقیم از برترین برند های تولید کننده آن در کشور روسیه وارد میکند و در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. این شرکت همچنین با وارد کردن مواد اولیه از کشور روسیه و تولید تخته سه لایی با کیفیت، یکی از برترین تولید کنندگان داخلی نیز محسوب میشود و محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر میکند.

علاقه مندان به آشنایی بیشتر با گروه بازرگانی مدحت وود، میتوانند به وب سایت رسمی آنان به نشانی اینترنتی https://medhatwood.com/ مراجعه نمایند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار