یک مسئول خبر داد:
رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان و قنادان یزد با اشاره به افزایش تا ۳۰۰ درصدی قیمت برخی اقلام طبخ شیرینی، این موضوع را عامل ورشکستگی ۵۰ درصد شیرینی‌فروشان یزدی و تعدیل نیروی انسانی حدود ۹۰ درصد از واحدهای دایر در این استان که با قطاب و باقلواهایش معروف است، خواند.
کد خبر: ۹۴۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ 24 February 2021

«علیرضا آسایش» از افزایش دو برابری قیمت شیرینی از شب یلدا تاکنون با توجه به افزایش ۴۰ تا ۳۰۰ درصدی مواد اولیه طبخ شیرینی در یزد خبر داد و از تلاش این اتحادیه برای کنترل قیمت‌ها گفت.

وی با بیان این که در تلاشیم قیمت شیرینی بالاتر نرود، ابراز امیدواری کرد: با توقف این روند افزایشی قیمت‌ها، شاهد افزایش مجدد قیمت‌ شیرینی تا بعد از ایام نوروز و حتی ماه مبارک رمضان در استان نباشیم.

آسایش در خصوص علت این افزایش قیمت‌ها در مورد اقلام مختلف شرینی نیز تصریح کرد: قیمت مواد اولیه قنادان تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته اما سود قنادان هیچ تناسبی با این قیمت‌ها ندارد و در صورتی که بخواهیم قیمت‌های واقعی را در نظر بگیرم، انواع شیرینی باید تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد که البته در صورت لحاظ شدن این قیمت‌ها، مطمئنا قدرت خرید مردم بسیار کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که برای فروشنده و تولیدکننده سود بیشتر در هنگام ارزانی کالاست، گفت: قیمت‌های کنونی اصلاً خوشایند صنف قنادان نیست، اما واقعیت این است که با توجه به افزایش سه برابری قیمت شکر، افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت روغن و گرانی مواد اولیه وارداتی مانند جوز، هل و نارگیل، قیمت مصوب هم نمی‌تواند سود مناسبی را برای فروشندگان این بخش به همراه داشته باشد، اما از طرفی هم ناگزیر به کاهش سود قنادان  برای باقی ماندن توان خرید مردم هستیم.

آسایش خواستار نظارت مسئولان بر روند توزیع روغن شد و اظهار کرد: روغن قنادی یکی مواد اولیه اصلی در شیرینی است که علاوه بر کمیاب شدن، افزایش قیمت چشمگیری داشته است، ولی با این وجود خوشبختانه با همکاری نماینده مردم یزد و اشکذر و همچنین تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، سهمیه‌ی روغن این صنف با تناژ بالا برای استان اخذ شده، اما نیازمند پیگیری مسئولان اعم از استاندار محترم و معاون اقتصادی ایشان برای وارد شدن این سهیمه به یزد هستیم.

وی افزود: متاسفانه  در این مدت تمام اقلام مواد اولیه شیرینی از ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته، این افزایش قیمت مواد اولیه را عامل ورزشکستگی ۵۰ درصد شیرینی‌فروشان یزدی و تعدیل نیروی انسانی حدود ۹۰ درصد از واحدهای دایر خواند.

رئیس اتحادیه قنادان یزد در پایان نیز اضافه کرد: با وجود چنین مشکلاتی در صنف قنادان، همچنان قیمت شیرینی در یزد از اکثر استان‌های بزرگ کشور همچون تهران و اصفهان، ۲۰ تا ۲۵ درصد و حتی نسبت به شهرستان‌های کوچک همچون سیرجان، ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزانتر به فر وش می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار