شهردار شاهدیه:
شهردار شاهدیه با بیان این که احیای بافت‌های تاریخی و رونق گردشگری از اهداف مهم شهرداری این شهر است، گفت: نگاه شهرداری اقدام برای ایجاد تحول در شهر با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است و امسال در این باره تاکنون ۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۴۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 24 February 2021

«سیدعلی میرنژاد» از ورود جدی شهرداری به موضوعات گردشگری و میراثی خبر داد و با اشاره به انتساب اخیر برند تبدیل شاهدیه به «شهر ملی نساجی سنتی»، گفت: در شاهدیه و خصوصاً محله گردفرامرز، صنعت نساجی در گذشته رواج چشمگیری داشته ولی هر چند شهرداری تاکنون فرصت ورود به این صنعت را نداشته، اما آماده همکاری در خصوص کمک به برندسازی این حوزه هستیم.

وی در خصوص طرح احیای آب انبار نصرت آباد نیز تصریح کرد: این طرح که قرار بود به بازارچه دائمی صنایع دستی شاهدیه تبدیل شود، در مرحله اجرا به واسطه ادعای اوقاف بر سر مالکیت بنا، متوقف شد.

میرنژاد افزود: البته درخواست ما در خصوص ارائه سند از سوی اوقاف و ادامه فعالیت به صورت مشارکتی بود که تاکنون هیچ سندی از سوی اوقاف ارائه نشده است.

وی با بیان این که شهرداری شاهدیه نیز بعضاً درگیر مسائل مربوط به املاک چندمالکیتی مانند املاک اوقافی است، گفت: البته تاکنون نیز تعامل خوبی با اوقاف در خصوص مرمت و ساماندهی داشته‌ایم و آمادگی داریم با اوقاف در خصوص احیای طرح‌ها و بافت‌های تاریخی همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

شهردار در خصوص دیگر اقدامات شهرداری شاهدیه در راستای حفظ میراث فرهنگی، تصریح کرد: مشاور مطالعاتی در حوزه مرمت از بدو آغاز فعالیت شهرداری انتخاب و فعالیت خود را در گام نخست آغاز کرد که در این مورد حدود دو سال صرف مطالعات و تهیه طرح شد و در ادامه طرح‌هایی مربوط به قلعه تاریخی ابرند آباد، خیابان مسجد جامع ابرندآباد و خیابان اصلی محله نصرت آباد در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی از انعقاد قرارداد این طرح‌ها با مشاور و تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان خبر داد و گفت: یکی از اقدامات شهرداری، جلوگیری از طرح ایجاد بلوار در شبکه محلی ۲۴ متری بود که در صورت اجرا شدن، تمام بافت تاریخی شاهدیه از خانه شاه عباسی و آتشکده و باغات پیرامون، همگی تخریب می‌شدند.

این مسئول با بیان این که با در نظر گرفتن مصوبه کمیسیون ماده پنج، این طرح اجرایی نشد و عرض تخریب معبر تغییر کرد، گفت: با این اقدام بافت تاریخی را نگه داشتیم.

وی با اشاره به طرح ایجاد گذر فرهنگی در محله ابرندآباد نیز گفت: این طرح با اعتبار چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری برای مناقصه آماده شده و احیای بافت تاریخی با ایجاد این گذر مورد نظر است.

وی با بیان این که احیای قلعه تاریخی ابرندآباد و بافت پیرامون ان از دیگر اقدامات شهرداری است، گفت: بافت تاریخی پیرامون این قلعه به کمک مشاور و میراث فرهنگی، مرمت و احیا خواهد شد.

میرنژاد از انجام مناقصه این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: قراردادهای مربوطه منعقد شده و با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری برای بدنه سازی و سکوسازی در کنار قلعه اقدام شده است.

وی با اشاره به این که سکوسازی و ایجاد معابر در پیرامون قلعه در دستور کار است، گفت: پس از احیای فضای بیرونی و پیرامونی قلعه، در خصوص احیای محل داخل قلعه با اعتبارات شهرداری اقدام می‌کنیم.

وی به احیا و مرمت بافت درونی محله ابرندآباد هم اشاره کرد و گفت: این بافت و حسینیه آن، براساس طرح مصوب شورای فنی در مرحله مناقصه با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

شهردار شاهدیه در پایان نیز با بیان این که احیای بافت‌های تاریخی و رونق گردشگری از اهداف مهم شهرداری شاهدیه است، گفت: در سال جاری، حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده و نگاه شهرداری شاهدیه به اقدام برای ایجاد تحول در شهر با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار