پژوهشگران با استفاده از پسماندهای پلاستیکی و ضایعات ابریشم، حسگرهای انعطاف‌پذیری ساختند که می‌تواند برای رصد فعالیت‌های انسان به کار رود.
کد خبر: ۹۴۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴ 23 February 2021

تبدیل پسماندهای پلاستیکی و ابریشمی به نانوحسگر

 

به گزارش تابناک سمنان نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک (TENGs) فناوری در حال ظهوری هستند که انرژی مکانیکی آزاد در فضای پیرامون را که از فعالیت‌های روزمره انسان نشات می‌گیرد، جمع‌آوری کرده و به الکتریسیته تبدیل می‌کنند.

در مقاله‌ای که محققان در نشریه Nano Energy منتشر کرده‌اند، مهندسان دانشگاه سوری نشان دادند که چگونه آن‌ها از لیوان‌های پلاستیکی بازیافتی و ضایعات پیله ابریشم برای تولید حسگر خودکار نرم و دوستدار پوست استفاده کردند، حسگرهایی که می‌تواند برای سنجش فعالیت‌های انسانی استفاده شود.

حسگرهای هوشمند، زمانی که با یک سیستم هوش مصنوعی همراه و در خودروها به کار گرفته ‌شوند، می‌توانند روندهای بالقوه خطرناک رانندگی، از جمله زمان واکنش ترمز را نشان دهند. حسگرهای بسیار انعطاف‌پذیر و زیست‌سازگار می‌توانند به‌عنوان یک وسیله پوشیدنی روی لباس استفاده شوند یا در پارچه روکش فرمان، بوق، دسته دنده و پدال ترمز قرار گیرند.

طبق گزارش روز سه شنبه ستاد فناوری نانو، این حسگرها در تست‌ها، بازخورد زمان واقعی عملکردهای راننده را ارائه می‌دهند که به سیستم هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا عملکرد راننده را ارزیابی کند.

دکتر باسکار دودم نویسنده اصلی این تحقیق و پژوهشگر موسسه فناوری پیشرفته دانشگاه سوری، می‌گوید: «همه ما از اینکه چگونه هوش مصنوعی بر الکترونیک مصرفی آینده تأثیر می‌گذارد، هیجان‌زده هستیم، اما این فناوری‌های نوین نیز باید با محیط‌زیست‌ ما سازگار باشد. فناوری حسگر هوشمند مبتنی بر ابریشم بازیافتی که ما توسعه‌ داده‌ایم چنین ویژگی‌هایی داشته و انتظار می‌رود با حمایت صنعت به زودی آن را به بازار عرضه کنیم.»

پروفسور راوی سیلوا مدیر ATI و نویسنده این مقاله می‌گوید: «در حالی که در این پروژه ما حسگرهای خود را برای نظارت بر رفتار راننده آزمایش کردیم، اما معتقدیم که استفاده ایده‌آل از فناوری حسگر هوشمند خودکار در خودروهای بدون راننده آینده و سایر بخش‌های Industry ۴.۰ خواهد بود.

 این پروژه پیشرفته و سازگار با محیط‌زیست، با همکاری بین‌المللی انجام شده تا راه‌حل‌هایی را برای مشکلات دنیای واقعی که جامعه با آن روبرو است، ارائه دهد.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار